TEKA
Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych XI/2016.
Commission of Political Science and International Affairs

Spis treści - plik PDF


Strona redakcyjna - editorial page - plik PDF



Maciej Magiera
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ul. Umultowska 89a, 61 - 614 Poznań
e-mail: maciej.magiera@amu.edu.pl


KULTURA STRATEGICZNA A KULTURA BEZPIECZEŃSTWA W KONTEKŚCIE MENTALNOŚCI- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: W czasach zaawansowanych procesów globalizacji, których częścią jest społeczeństwo informacyjne, będące jednocześnie społeczeństwem ryzyka, wzrasta zapotrzebowanie na kompleksową ochronę. Zadanie to przekracza możliwości jednostek. Wzrasta więc znaczenie administracji publicznej, zmniejszającej dotychczasowy deficyt działań państwa w tym zakresie. Wsparciem dla tych działań staje się zjawisko kultury strategicznej, zgodnie z którą zapewnianie bezpieczeństwa wymaga uwzględniania nie tylko zasobów i sprawnych struktur organizacyjnych, lecz także mentalności ludzi.
Słowa kluczowe: kultura strategiczna, kultura bezpieczeństwa, kompleksowe minimalizowanie ryzyka, mentalna modernizacja


STRATEGIC CULTURE AND SECURITY CULTURE IN CONTEXT OF MENTALITY- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: In the era of advanced globalization society, which are also information society and risk society, demand a comprehensive protection. Tasks exceed the capabilities of individuals, hence the public administration has given the current conditions of use as efficiently as possible being in deficit capacity of the state. With the help comes the strategic culture and safety culture, through which it turns out that modernize activities in the field of safety, not only at the level of resources and organization, but also need to consider the third component – the mentality.
Key words: strategic culture, security culture, comprehensive risk mitigation, mental modernization



Agata Ziętek
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Politologii,
Zakład Stosunków Międzynarodowych
e-mail: wiktoriazietek@gamil.com


KULTURA STRATEGICZNA JAPONII- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na rolę Japonii w kształtowaniu się nowego ładu międzynarodowego w regionie Azji i Pacyfiku, przez pryzmat jej kultury strategicznej. Konieczne jest zatem udzielenie odpowiedzi, czy z racji swej potęgi gospodarczej i technologicznej Japonia jest predysponowana do odgrywania roli pełnowymiarowego mocarstwa? Czy odgrywanie takiej roli jest ograniczane przez kulturę strategiczną Japonii? Jakie były w przeszłości i jakie są obecnie uwarunkowania jej kultury strategicznej? Przyjmuję następującą tezę: kultura strategiczna Japonii zmienia się mimo wewnętrznego instytucjonalnego antymilitaryzmu.
Słowa kluczowe: kultura strategiczna, Japonia, Shinzo Abe, instytucjonalny antymilitaryzm, proaktywny pacyfizm


STRATEGIC CULTURE OF JAPAN pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The purpose of the article is calling attention on the role of Japan in forming in the Asia and Pacific region new international order, by a prism of its strategic culture. Therefore, it is necessary to answer the question if by the reason of its both economic and technological might is Japan able for playing full-dimension role of world-power? Or playing that role is limited by strategic culture of Japan? What are the factors of Japan’s strategic culture in the past and presently? In the paper the author verifies the following hypothesis – Japan’s strategic culture is changing in spite of internal institutional antimilitarism.
Key words: strategic culture, Japan, Shinzo Abe, institutional antimilitarism, pro-active pacifism



Konrad Świder
ISP PAN
e-mail: konrswider@gmail.com


GEOPOLITYKA JAKO ŚWIATOPOGLąD WŁADZY W ROSJI-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem artykułu jest analiza tendencji i motywacji rządzących elit politycznych Rosji w zakresie myślenia o współczesnych stosunkach międzynarodowych. Myślenie to warunkowane jest przede wszystkim przez czynniki geopolityczne. Klasa polityczna Rosji nie jest jedyną, która w postrzeganiu systemu międzynarodowego odwołuje się do geopolitycznych interpretacjach. Podobny sposób myślenia właściwy jest Stanom Zjednoczonym czy Chinom. Uznanie przez Stany Zjednoczone Południowo-wschodniej Azji i przylegającej przestrzeni Oceanu Spokojnego za istotny dla tego państwa obszar globalnej polityki jest potwierdzeniem tej tendencji. Jednakże w Rosji geopolityka staje się obszarem wiedzy, który został włączony do nowego mesjanizmu tego państwa, stając się jednym z kamieni węgielnych myślenia o jego historycznym przeznaczeniu. Geopolityka w Rosji stała się swoistą ideologią w warunkach ideologicznej próżni jaka się wytworzyła po upadku komunizmu. Nastąpiła ideologizacja geopolityki, która dla elit politycznych stała się narzędziem interpretacji otaczającego systemu międzynarodowego i myślenia w kategoriach stref wpływów. Stała się cechą kultury strategicznej Federacji Rosyjskiej.
Słowa kluczowe: Rosja, geopolityka, elity władzy, kultura strategiczna, ład globalny



GEOPOLITICS AS THE WORLD VIEW OF AUTHORITY IN RUSSIA-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The purpose of this article is to present the characteristics and motives of thinking about international relations showed by the Russian ruling elite. This thinking is determinated by geopolitics. Russian political class is not the only one in the world establishment, which is based on its perception of the world system on geopolitical interpretations, because a similar trend can be observed in the American and Chinese approaches to these issues. Recognition of Southeast Asia and the adjacent area of the Pacific in recent years by Washington as the most important global policy direction of the United States is a confirmation of such tendency. Nevertheless, geopolitics in Russia becomes a field of knowledge, which is incoporated into the new Russian messianism, being one of the cornerstones of the Russian historical destination and filling Russian historiosophy with new content. Special status of geopolitics in Russia due to the fact that already in the 90s of the 20th century it became an ideology, which filled the ideological vacuum after the bankrupt communist ideology. Thus, in this country there has been a process of ideologisation of geopolitics, which gives it the position of the new universal idea – integrally explaining Russians, and primarily the Russian ruling elite, the surrounding world. Geopolitics and imposed by it determined geographically and by thinking in the traditional categories of zones of influence vision of the international system has become both worldview authority in Russia and an essential element of the Russian strategic culture. In the article will be presenting conditions that make the geopolitics the permanent, archetypical component of thinking about the world and global order from viewpoint of the ruling elite in Russia.
Key words: Russia, geopolitics, power elite, strategic culture, global order



Helena Wyligała
Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydział Nauk Społecznych i Dziennikarstwa
e-mail: helena.wyligala@dsw.edu.pl
OCHRONA ŚRODOWISKA W KULTURZE STRATEGICZNEJ NIEMIEC-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem artykułu jest analiza roli ochrony środowiska w kulturze strategicznej Niemiec ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klimatu. Pośrednim celem jest także włączenie zagadnień ochrony środowiska do nurtu badań uwarunkowań polityki zagranicznej i bezpieczeństwa państwa. Przypadek Niemiec jest w tej sytuacji szczególny. Państwo to nie posiada jasno określonej strategii bezpieczeństwa narodowego, jednak aspiruje do ogrywania znaczącej roli w międzynarodowej polityce bezpieczeństwa i międzynarodowych działaniach na rzecz ochrony środowiska i zmian klimatycznych. W artykule połączono wiedzę ogólną na temat ochrony środowiska i kultury strategicznej z wiedzą szczegółową na temat modeli analizy kultury strategicznej Niemiec, uwarunkowań kultury strategicznej Niemiec z uwzględnieniem ochrony środowiska, oraz poziomów analizy kultury strategicznej tego państwa.
Słowa kluczowe: ochrona środowiska, kultura strategiczna, Niemcy



ENVIRONMENT PROTECTION IN GERMAN’S STRATEGIC CULTURE-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The purpose of the article is analysis of a role of environmental protection in strategic culture of Germany with particular taking into consideration protection of climate. Inclusion of question of environmental protection in to research of determinants of state’s foreign and security policy is indirect purpose of the article. The case of Germany is particular in this situation. This state on the one hand has no strategy of national security, but on the other hand aspirates to play significant role in both international security policy and international environmental protection including protection of climate. I the article has been joint general knowledge about environmental protection and strategic cultures with detailed knowledge about models of analyses of Germany’s strategic culture with determinants of Germany’s strategic culture including environmental protection, and levels of analyses of strategic culture of that states. Key words: environment protection, strategic culture, Germany



Dariusz Kondrakiewicz
Zakład Stosunków Międzynarodowych,
Wydział Politologii UMCS,
Plac Litewski 3, 20 - 080 Lublin
email: dariusz.kondrakiewicz@poczta.umcs.lublin.pl


SYSTEM MIĘDZYNARODOWY JAKO KATEGORIA W NAUCE O STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem artykułu jest analiza kategorii systemu międzynarodowego w nauce o stosunkach międzynarodowych. Autor omawia pojęcie systemu, następnie różnorodne definicje systemu międzynarodowego, jego główne części, klasyfikację systemów międzynarodowych oraz kategorię systemu międzynarodowego w ujęciu głównych paradygmatów teorii stosunków międzynarodowych: behawioralnego, realistycznego, liberalnego i konstruktywistycznego. Generalną konkluzją autora jest stwierdzenie, że system międzynarodowy wciąż pozostaje kluczową kategorią w nauce o stosunkach międzynarodowych. Słowa kluczowe: system międzynarodowy, stosunki międzynarodowe, teoria stosunków międzynarodowych



INTERNATIONAL SYSTEM AS THE CATEGORY IN THE SCIENCE OF INTERNATIONAL RELATIONS-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The main aim of the article it to analize the category of international system in the science of international relations. The author discuss conception of system, definitions of the international system, their main parts, the classification international systems and category of international systems on the difference approaches theory of the international relations: behavioral, realism, liberal and constructivist. The author conclude that international system still being the key category in the science of international relations.
Key words: international system, international relations, theory of the international relations




Beata Surmacz
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Wydział Politologii UMCS
Pl. Litewski 3, 20 - 080 Lublin
e-mail: beata.surmacz@poczta.umcs.lublin.pl
DYPLOMACJA NA SZCZYCIE-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Współcześnie nastąpił wzrost znaczenia tzw. dyplomacji na szczycie, prowadzonej przez głowy państw czy szefów rządów. Dyplomacja na szczycie to spotkanie głów państw lub szefów rządów, którzy posiadają podwójny status prawny: z jednej strony, są kreatorami polityki zagranicznej państwa i są odpowiedzialni za podejmowanie decyzji politycznych, z drugiej zaś strony, stają się zarazem wykonawcami tych decyzji, wchodząc w interakcje dyplomatyczne. Cechami charakterystycznymi współczesnej dyplomacji na szczycie są jej wzrastająca intensywność, coraz większa instytucjonalizacja oraz ogromna medializacja. W artykule podjęto próbę klasyfikacji szczytów dyplomatycznych: (1) regularne szczyty odbywające się w ramach organizacji międzynarodowych, czasami będące posiedzeniami ich organów; (2) zinstytucjonalizowane regularne szczyty stanowiące samoistne fora polityczno-gospodarcze; (3) szczyty organizowane ad hoc przez organizacje międzynarodowe lub państwa, dotyczące konkretnych spraw z zakresu stosunków międzynarodowych; (4) szczyty ceremonialne. Poddano również ocenie ich zalety oraz wady.
Słowa kluczowe: dyplomacja, szczyt dyplomatyczny



SUMMIT DIPLOMACY-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: Summitry, conducted at the highest level, has become an established part of diplomacy in the 20th and 21st centuries. Summit diplomacy means the regular meetings of heads of state or government, who acts in double legal status: on the one hand they are creators of state’s foreign policy and are responsible for political decision-making; on the other hand they become diplomats responsible for execution of these decisions. The main features of contemporary summitry are: the frequency with which these meetings take place, the degree of their institutionalization and medialization. The articles identifies four different kinds of diplomatic summits: (1) regular summits held in the frame of international organizations, which could be meetings of their organs (European Council summits); (2) institutionalized regular summits which are not backed by any formal organization and are political-economic for a on their own (G7/8 summits); (3) ad hoc summits concerning specific international problems, organized by international organizations or states; (4) ceremonial summits. The article also analyzes advantages and disadvantages of summit diplomacy.
Key words: diplomacy, diplomatic summitry



Łukasz Morawski
Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk
ul. Polna 18/20, 00 - 625 Warszawa,
email: lmorawski84@gmail.com


UNIA EUROPEJSKA WOBEC PROCESU ZARZąDZANIA INTERNETEM-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Internet w stosunkowo krótkim czasie stał się jednym z głównych i najistotniejszych mediów naszych czasów. Wzrastająca liczba jego użytkowników, jak również wzrost jego roli i znaczenia w niemalże każdym aspekcie życia społeczno-gospodarczego spowodowały w ostatnich latach nasilenie się dyskusji na temat przyszłości internetu i sposobu w jaki powinien być zarządzany. Internet od samego początku rozwijał się oddolnie bez centralnego ośrodka decyzyjnego. Na świecie funkcjonuje wiele organizacji działających na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym, które skupiają się na różnych aspektach jego działania i rozwoju. Proces nazywany „zarządzanie Internetem” (Internet Governance), to proces, w którym rządy, przedsiębiorstwa z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz społeczeństwo obywatelskie wspólnie wypracowują standardy, wartości, normy i decyzje, które kształtują sposób, w jaki użytkowana jest sieć. Niniejszy artykuł podejmuje próbę wyjaśnienia tego zjawiska, przedstawia genezę sporu pomiędzy zwolennikami wielostronnego modelu zarządzania internetem oraz państwami postulującymi wzmocnienie roli rządów w tym procesie oraz prezentuje stanowisko Unii Europejskiej, która może w tej dyskusji odegrać kluczową rolę stając się mediatorem w debacie o przyszłym modelu zarządzania internetem.
Słowa kluczowe: zarządzanie Internetem, Unia Europejska, ICANN, internet, społeczeństwo informacyjne.



EUROPEAN UNION TOWARDS THE INTERNET GOVERNANCE PROCESS-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: In a relatively short time the Internet has become one of the main and the most important media of our times. The increasing number of users, as well as the growth of its role and importance in almost every aspect of social and economic life have led in recent years to the intensification of the discussion on the future of the Internet and the way it should be governed. From the very beginning the Internet developed bottom-up without a decision-making center responsible for its development. There are many organizations in the world operating at local, regional and global levels, that focus on different aspects of its operation and development. This process called „Internet governance” is the process within which governments, information and communication technology (ICT) companies and civil society work together to set standards, values, norms and decisions that shape the way we use the World Wide Web. This article attempts to explain this phenomenon, shows the origins of the dispute between the supporters of the multistakeholder model of the Internet governance. It also presents the proposals of some states to strengthen the role of governments in this process and presents the position of the European Union, which in this discussion may play a key role as a mediator in the debate about the future of the Internet governance.
Key words: Internet governance, European Union, ICANN, Internet, information society



Izabela Oleksiewicz
Politechnika Rzeszowska
Zakład Nauki o Bezpieczeństwie
e-mail: oleiza@interia.pl
DILEMMAS AND CHALLENGES FOR EU ANTI-CYBERTERRORISM POLICY: THE EXAMPLE OF THE UNITED KINGDOM-pełny artykuł (full article) - plik PDF


Abstract: In the modern world the expansion of the semantic field of security takes place, which is the reason for the existence of a number of risks, with a very wide dimension. In addition to traditional natural hazards and existing threats to civilization, there is a new one that is closely related to the implementation of modern technologies, information systems, and communication systems. They are a sign of the times and an inevitable consequence of progress. At the same time society (especially informed civil society) requires more and more of their country, demanding ever higher levels of security and protection to enable its further development. Providing such protection requires considerable strengths and resources, and the intersectoral cooperation of public and private subjects. Developing international contacts and extensive cooperation in this dimension is necessary, but existing forms of security protection are limited to the territory of one state and cannot fulfill these tasks. The fight against terrorism is also a question of access to information about people traveling regularly or prolonging their stay in other states. In the face of these processes we should look for new solutions and undertake such activity, with a scale corresponding to the scale of risk. The cooperation of various entities – understood as combining expertise, manpower and resources – while engaging modern technology, seems to be most appropriate.
Key words: terrorism, cyberterrorism, anti-cyberterrorism policy, European Union, United Kingdom



DYLEMATY I WYZWANIA DLA ANTY-CYBERTERRORYSTYCZNEJ POLITYKI UE – PRZYPADEK ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: We współczesnym świecie następuje stałe rozszerzanie się zakresu znaczeniowego bezpieczeństwa, czego powodem jest istnienie wielu zagrożeń, mających bardzo szeroki wymiar. Obok tradycyjnych zagrożeń naturalnych i dotychczasowych zagrożeń o charakterze cywilizacyjnym pojawiają się wciąż nowe, które mają ścisły związek z wdrażaniem nowoczesnych technologii, systemów informatycznych, systemów komunikacji. Są one znakiem czasu i nieuchronną konsekwencją postępu. Jednocześnie społeczeństwo (zwłaszcza informacyjne społeczeństwo obywatelskie) wymaga coraz więcej od swojego państwa, żąda coraz wyższego poziomu zabezpieczenia i ochrony, umożliwiającego mu dalszy rozwój. Zapewnienie takiej ochrony wymaga zaangażowania znacznych sił i środków oraz międzysektorowej współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Rozwijanie kontaktów międzynarodowych i szeroko zakrojonej współpracy w tym wymiarze powoduje, że dotychczasowe formy ochrony bezpieczeństwa ograniczone do terytorium jednego państwa przestają spełniać swoje zadania. Nie należy zapominać, że warunkiem ograniczania oddziaływania przedstawionych zagrożeń bezpieczeństwa jest reakcja na ich źródła. Walką z terroryzmem jest również kwestia dostępu do informacji o osobach podróżujących regularnie lub przedłużających pobyt w państwach. W obliczu tych procesów należy poszukiwać nowych rozwiązań i podejmować takie działania, których skala będzie odpowiadała skali zagrożeń. Współpraca różnych podmiotów – rozumiana jako łączenie wiedzy, sił i środków – przy jednoczesnym zaangażowaniu nowoczesnych technologii, wydaje się być najodpowiedniejsza. Słowa kluczowe: terroryzm, cyberterroryzm, anty-cyberterrorystyczna polityka, UE, Zjednoczone Królestwo



Ireneusz Topolski
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Wydział Politologii, UMCS
Plac Litewski 3, 20 - 080 Lublin
e-mail: ireneusz.topolski@poczta.umcs.lublin.pl


INSTRUMENT MILITARNY POLITYKI ZAGRANICZNEJ PAŃSTWA-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Znaczenie siły militarnej po zakończeniu zimnej wojny zostało ograniczone. Jednocześnie zakres instrumentów militarnych ulegał stopniowemu rozszerzeniu. Znaczący wpływ na zaistniałą sytuację wywarł rozwój technologiczny i wprowadzanie nowych systemów uzbrojenia oraz wzrost znaczenia podmiotów niepaństwowych, które stanowią zagrożenie, w większym stopniu dla społeczeństw, niż samych państw. Kwestia ta przełożyła się na formę wykorzystania instrumentu militarnego w polityce zagranicznej państw. Niniejszy artykuł zawiera analizę pojęcia „instrument militarny”. Scharakteryzowane zostaną także formy wykorzystania instrumentu militarnego w polityce zagranicznej państwa. W niniejszym artykule poddano weryfikacji dwie hipotezy. Po pierwsze, formy wykorzystania instrumentu militarnego polityki zagranicznej państwa są dynamicznym procesem i ulegają stopniowemu poszerzeniu. Po drugie, mimo iż dominują pośrednie formy wykorzystania instrumentu militarnego, to jednak pojawiają się nowe możliwości, w tym związane z bezpośrednim użyciem sił zbrojnych o niskiej intensywności, tj. poniżej progu wojny.
Słowa kluczowe: państwo, polityka zagraniczna, instrumenty militarne



MILITARY INSTRUMENTS OF STATE’S FOREIGN POLICY-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: Importance of military power has been limited after the cold-war. Range of military instrument underwent gradual broadening. Significant influence on this situation has been exerted by both new technology and new armament systems but also by the growth of non-state actors. The latest actors are more threat to the societies than to states. This problem has affected a form of utilization of military instrument in foreign policy of states. The article includes analysis of notion „military instrument”. Forms of implementation of military instruments in foreign policy of states has been characterized also. Two hypotheses are subject of verification. The first, forms of implementation of military instruments of foreign policies of states are dynamic process and they undergo gradual widening. The second, although indirect forms of implementation of military instruments predominate, however, it appear new possibilities of direct use of military instruments in low intensity conflicts, i.e. below threshold of war.
Key words: state, foreign policy, military instruments



Marcin Orzechowski
Instytut Politologii i Europeistyki
Uniwersytet Szczeciński
Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Szczeciński
e-mail: orzechowski.martin@gmail.com


WOJNA HYBRYDOWA JAKO PRZEJAW NEOIMPERIALNEGO EKSPANSJONIZMU W STRATEGII POLITYCZNEJ FEDERACJI ROSYJSKIEJ WOBEC UKRAINY-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Tematem artykułu jest analiza specyfiki zjawiska wojny hybrydowej jako metody działania stosowanej w sytuacji konfliktowej pomiędzy dwoma podmiotami w stosunkach międzynarodowych. Strona dominująca w konflikcie, stosując elementy wojny hybrydowej chce przede wszystkim uzyskać względnie trwałą przewagę nad przeciwnikiem, w celu osiągnięcia określonej pozycji. W przypadku konfliktu we wschodniej Ukrainie strategicznym celem Federacji Rosyjskiej jest podkreślenie znaczenia tego państwa w przestrzeni poradzieckiej. Hybrydyzacja może zatem dotyczyć zarówno strony walczącej (państwa, aktora pozapaństwowego, nieregularnego ugrupowania zbrojnego), jak też przestrzeni konfliktu (zwłaszcza pola walki), jego genezy oraz natury, czyli tzw. ekosystemu konfliktu. Słowa kluczowe: Federacja Rosyjska, Ukraina, konflikty międzynarodowe, wojny hybrydowe, bezpieczeństwo międzynarodowe



HYBRID WAR AS THE POLITICAL STRATEGY OF NEO-IMPERIAL EXPANSIONISM OF RUSSIAN FEDERATION FACING UKRAINE-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The theme of the article is to analyze the specifics of the phenomenon of hybrid war as a method of operation used in case of a conflict between two entities in international relations. The dominant party in the conflict, using hybrid warfare wants most of all to get relatively sustainable advantage over the opponent, in order to achieve a certain position. In case of conflict in eastern Ukraine’s strategic goal of the Russian Federation to emphasize the importance of the state in the post-Soviet space. Hybridization can therefore apply to both belligerent (state, non-state entity, irregular armed group), as well as the conflict (particularly the battlefield), its origins and the nature, ie. ecosystem conflict.
Key words: Russian Federation, Ukraine, international conflicts, hybrid wars, international security



Kinga Smoleń
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Wydział Politologii UMCS
e-maoil: kinga_smolen@onet.eu


ACTIONS OF THE REPUBLIC OF TURKEY FACING THE ARAB SPRING IN SYRIA-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The analysis provided in this article encompass the activities of the Republic of Turkey in light of the events of the Arab Spring in Syria. For this purpose, firstly, there is an outline of the assumptions of Turkey’s geopolitical strategy in relation to the Middle East region. Secondly, the implementation of this strategy during the lengthy conflict in Syria is analysed thoroughly. Thirdly, a relationship between the outbreak of the Arab Spring in Syria and re-evaluation of Turkey’s political activities in the Middle East will be shown
Key words: Turkey, the Arab Spring, Middle East region, Syria



DZIAŁANIA REPUBLIKI TURCJI WOBEC „ARABSKIEJ WIOSNY” W SYRII-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Przedmiotem analizy w artykule jest polityka Turcji w warunkach wydarzeń określanych „arabską wiosną”. Stąd też, po pierwsze, skoncentrowano się na rekonstrukcji geopolitycznej strategii Turcji wobec regionu Bliskiego Wschodu. Po drugie, przedmiotem analizy stała się realizacja tej strategii wobec konfliktu w Syrii. Po trzecie, skoncentrowano się na pokazaniu relacji między początkiem „arabskiej wiosny” w Syrii i zmianą politycznej strategii Turcji wobec Bliskiego Wschodu.
Słowa kluczowe: Turcja, „arabska wiosna”, Bliski Wschód, Syria



Olaf Pietrzyk
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Plac Litewski 3, 20 - 080 Lublin
e-mail: olafpietrzyk@gmail.com


THE TERRORISM THREAT TO JAPAN: REAL DANGER OR COSTLY OVERESTIMATION-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: This paper aims to estimate the reality and degree of the terrorist threat to the state of Japan and its citizens. The main focus has been placed on issues connected with the Islamic State and actions of the Shinzo Abe government towards the issue over the last two years. The current policy of Japan towards terrorism will be reviewed and the potential implications of those actions will be shown. The connection between anti-terrorism policy and the national security of Japan will also be examined. This paper will conclude with a prognosis about the potential development of the issue and probable possibilities to counter said threat.
Key words: terrorism, Islamic State, Japan, Japanese constitution



ZAGROŻENIE TERRORYSTYCZNE JAPONII – RZECZYWISTE CZY KOSZTOWNA NADINTERPRETACJA-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem poniższej pracy jest ocena realności oraz stopnia zagrożenia terroryzmem dla państwa japońskiego. Główny nacisk został położony na problemy powiązane z działalnością Państwa Islamskiego jako zjawiska niejako definującego postrzeganie przez nas całość problemu, jak i tego, które na przestrzeni ostatniego roku miało największy wpływ na działania rządu premiera Abe odnośnie terroryzmu. Rozpatrzona zostanie również obecna polityka władz Japonii, jak i jej potencjalne implikacje oraz osadzenie tego aspektu polityki w całości polityki bezpieczeństwa narodowego tego państwa. Przedstawione zostaną również prognozy dotyczące przewidywanej drogi rozwoju problemu oraz ewentualne możliwości jego przezwyciężenia.
Słowa kluczowe: terroryzm, Państwo Islamskie, Japonia, konstytucja Japonii




María de Monserrat Llairó
Facultad de Ciencias Económicas
de la Universidad de Buenos Aires, Argentina
email: mmlairo@gmail.com


Boris Matías Grinchpun
Facultad de Ciencias Económicas
de la Universidad de Buenos Aires, Argentina
e-mail: matiasgrinchpun@gmail.com


“MITO” Y „LEYENDA” DE EVA PERÓN. UNA APROXIMACIÓN A TRAVÉS DE SUS DISCURSOS-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Resumen: Eva Perón ha adquirido una fama notable a lo largo de las décadas. De personaje político clave y símbolo partidario, „Evita” ha pasado a convertirse en uno de los artefactos culturales más estrechamente asociados con la Argentina a nivel mundial. En ese país tanto la „Dama de la Esperanza” como el movimiento al que perteneció continúan siendo materia de disputa historiográfico y, de manera no menor, un tópico recurrente en debates sociales y políticos todavía abiertos. Este artículo pretende comprender mejor la singular deriva de Eva Perón en el plano discursivo y simbólico a través de un análisis de las imágenes configuradas al calor de esos debates. Finalmente, se ofrecerá dar una nueva mirada sobre esas discusiones y sobre la notoriedad alcanzada por Eva Perón a partir de las ambiguas tramas desplegadas en sus alocuiones públicas, donde liberación femenina, valores familiares tradicionales y verticalidad se conjugaban de forma inestable.
Palabras Clave: Eva Perón, peronismo, Argentina, historia cultural.



„MYTH” AND „LEGEND” OF EVA PERÓN. AN APPROACH THROUGH HER SPEECHES-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: Eva Perón has gained a considerable fame throughout the decades. From key political figure and party sybom, „Evita” has come to be one of the cultural artifacts more closely related to Argentina in a global scale. In that country both the „Lady of Hope” and the movement she belonged to remain a matter of historiographical dispute and, last but not least, a recurrent topic in still ongoing social and political debates. This articles aims to understand in a better way the singular derive of Eva Perón in the discursive and symbolic realms through a brief analysis of the images of her that were formed in the midst of these debates. Finally, it will present a new view on those discussions and on the notoriety of Eva Perón by exploring the ambiguos threads weaved in her public speeches, where feminine liberation, traditional family values and verticalism got along in unstable ways. Key words: Eva Perón, Peronism, Argentina, Cultural History




Dorota Strus
Zakład Nauk Administracyjnych,
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach,
ul. Bema 1, 08 - 110 Siedlce
e-mail: dorotastrus@interia.pl


RELACJE MIĘDZY SEKTOREM PUBLICZNYM I SEKTOREM POZARZąDOWYM W SFERZE WYKONYWANIA ZADAŃ PUBLICZNYCH-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem opracowania jest wskazanie aktualnego modelu współdziałania pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, a przedstawicielami trzeciego sektora w przedmiocie realizacji zadań o charakterze publicznym na podstawie badań przeprowadzonych z inicjatywy Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej oraz badań własnych autora. Analiza relacji międzysektorowych z perspektywy administracji samorządowej zostanie oparta na przeprowadzonych badaniach terenowych. Uzyskane wyniki badań w ocenie autora opracowania uprawniają do sformułowania kilku tez. Po pierwsze istniejący model współdziałania pomiędzy sektorem publicznym, a sektorem pozarządowym w zasadzie ogranicza się do ustawowego zlecania zadań publicznych podmiotom niepublicznym w powtarzających się obszarach działalności tj. w zakresie sportu, turystyki rekreacji. Po drugie współpraca w najmniejszych jednostkach podziału terytorialnego państwa (gminach) wydaje się być najsłabsza. Po trzecie przedstawiciele administracji samorządowej nie stosują niektórych rozwiązań wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Po czwarte współpraca międzysektorowa nie uwzględnia realizacji wspólnych projektów z wykorzystaniem środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych. Po piąte niedoskonałości w zakresie podejmowanej współpracy międzysektorowej wynikają z braku kultury współdziałania, niewystarczającej wiedzy o specyfice działania organizacji pozarządowych. Ostatnia teza poddana weryfikacji w opracowaniu dotyczy wskazania pozytywnych zmian w obowiązującym modelu współdziałania.
Słowa kluczowe: organizacje pozarządowe, administracja samorządowa, zadania publiczne, współpraca międzysektorowa, społeczeństwo obywatelskie



RELATIONS BETWEEN THE PUBLIC SECTOR, A NON-GOVERNMENTAL SECTOR IN PERFORMING PUBLIC DUTIES.-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The aim of the study is to identify the current model of cooperation between local authorities and representatives of the third sector on the implementation of the tasks of a public nature based on research carried out at the initiative of the Public Utility Department at the Ministry of Labour and Social Policy and the author’s own research. Analysis of inter-relations from the perspective of local government administration will be based on field research conducted. The results obtained in the author’s development entitle to a few theses. Firstly, the existing model of interaction between the public sector and non-governmental sector, in principle, limited to the statutory outsourcing of public tasks non-public entities in recurring business areas, ie. In the field of sport, recreation and tourism. Secondly, cooperation in the smallest units of territorial division of the state (municipalities) seems to be the weakest. Thirdly, representatives of the local administration does not apply some of the solutions resulting from the Act on public benefit activity and volunteerism. Fourth, cross-sectoral cooperation does not include the implementation of joint projects using funds from external sources. Fifthly deficiencies in the cooperation undertaken due to the lack of cross-cultural interaction, insufficient knowledge about the specific activities of NGOs. The last thesis verified in the study concerns the indications of positive changes in the current model of cooperation.
Key words: NGOs, local government, public tasks, cross-sectoral cooperation, civil society




Marcin Krupa
Skrzynka 67, 32 - 410 Dobczyce Małopolska
e-mail: krupa100@poczta.fm


MODEL REGRESJI LINIOWEJ W PROGNOZIE I BADANIU ZALEŻNOŚCI W RELACJI KONIUNKTURALNO-FINANSOWEJ STANÓW ZJEDNOCZONYCH A BUDŻETU PENTAGONU-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Niniejsze badania stanowią kontynuację procesy weryfikacji trzech hipotez badawczych, które pretendują do roli prawa społecznego, a dokładnie prawa określającego powtarzalne mechanizmy relacji międzynarodowych. Poniższy artykuł w swej istocie weryfikuje słuszność pierwszej hipotezy, która głosi, że dynamiczny wzrost gospodarczy w USA poprzedza wzrost aktywności politycznej i militarnej tego kraju, dokonującej się w przestrzeni międzynarodowej. Badania dotychczas realizowane były w przestrzeni czasowej lat 1962–2007, w tym przypadku przestrzeń czasowa została rozszerzona na lata 1947–2013. Rozszerzona została również przestrzeń wskaźnikowa, gdzie analiza w tym wypadku operuje na nowej zmiennej.
Słowa kluczowe: wojna, USA, wzrost gospodarczy, cykl koniunkturalny, regresja, statystyka



MODEL OF THE LINEAR REGRESSION IN THE BOTH FORECAST AND RESEARCH OF THE DEPENDENCE IN THE UNITED STATES ECONOMIC AND FINANCIAL RELATIONS AND THE PENTAGON BUDGET-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: This research constitute the continuation processes of the verification of three research hypotheses, which aspire to the role of the social right, and exactly determining entitlements repeatable mechanisms of international reports. In its being a rightness is verifying the following article of the first hypothesis which is stating that the dynamic growth in the economy in the USA is preceding the height of political and military activity of this country, taking place in the international space. So far research was carried out in the temporal space of 1962–2007 years, in this case the temporal space was widened for years 1947–2013. A space was also widened quota, where analysis in this case is operating on the new variable.
Key words: war, USA, growth in the economy, trade cycle, regression, statistics




Tomasz Olejarz
Instytut Nauk Społecznych
Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu
e-mail: tomek_olejarz@poczta.fm


ZBIGNIEW BRZEZIŃSKI – MąŻ STANU „PRZEMYSKIEGO” POCHODZENIA-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Głównym przedmiotem analizy w artykule jest badanie akademickiej i politycznej aktywności Zbigniewa Brzezińskiego. Zbigniew Brzeziński urodził się jako syn polskiego dyplomaty w Warszawie w 1928 roku. Część czasów młodości spędził we Francji i w Niemczech, zanim Jego ojciec w służbie dyplomatycznej został wysłany w 1938 roku do Kanady. Był nauczycielem akademickim na uniwersytetach Harward i Kolumbia. W badaniach naukowych podejmował tematykę komunistycznego totalitaryzmu. Był doradcą prezydenta J. Cartera do spraw bezpieczeństwa narodowego, wywierając znaczny wpływ na politykę zagraniczną Stanów Zjednoczonych w owym czasie.
Słowa kluczowe: Zbigniew Brzeziński, polskie pochodzenia, polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych, przywództwo polityczne, think-tank



ZBIGNIEW BRZEZIŃSKI – AMERICAN STATESMAN WITH POLISH ORIGINS-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract: The main thesis of this article is an analysis of the scholar and political activity of Zbigniew Brzezinski. Zbigniew Brzezinski was born the son of a Polish diplomat, in Warsaw on March 28, 1928. He spent part of his youth in France and Germany before his father was posted to Canada in 1938. Brzezinski taught at Harvard until he was denied tenure, then moved on to Columbia University in 1959 to become the head of the new Institute on Communist Affairs. Early in his post-scholastic years, Brzezinski traveled to Munich to meet with the Polish contingent of Radio Free Europe and later with Carl Friedrich, with whom he would collaborate to advance the theory of totalitarianism as it applied to the Soviet Union. When President Carter declared his candidacy for the White House in 1974, Brzezinski, a critic of the Nixon-Kissinger foreign policy style, became Carter’s advisor on foreign affairs. Later, Carter named Brzezinski his National Security Advisor. Brzezinski was as much to the left as Kissinger was to the right, and wanted to replace Kissinger’s „stuntman acrobatics” with a foreign policy „architecture”. He emphasized further development of the U.S.-Sino rapprochement, supported a new arms control agreement with the Soviets. Since his tenure in government service, Brzezinski has been in and out of the public eye, teaching, writing, speechifying, and meeting occasionally with government leaders.
Key words: Zbigniew Brzezinski, Polish origins, US foreign policy, statecraft and leadership, think-tank activity




 

Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych O.L. PAN

 
 
 Siedziba oddziału : Polska Akademia Nauk, Oddział w Lublinie
 Pałac Czartoryskich, Plac Litewski 2, e-mail: pan-ol@hektor.umcs.lublin.pl
webdesign emzab.pl