TEKA Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych XI/2016. Commission of Political Science and International Affairs
Spis treści - plik PDF
Strona redakcyjna - editorial page - plik PDF
Maciej Magiera
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ul. Umultowska 89a, 61 - 614 Poznań
e-mail: maciej.magiera@amu.edu.pl
KULTURA STRATEGICZNA A KULTURA
BEZPIECZEŃSTWA W KONTEKŚCIE MENTALNOŚCI- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: W czasach zaawansowanych procesów globalizacji, których częścią jest społeczeństwo
informacyjne, będące jednocześnie społeczeństwem ryzyka, wzrasta zapotrzebowanie
na kompleksową ochronę. Zadanie to przekracza możliwości jednostek. Wzrasta więc znaczenie
administracji publicznej, zmniejszającej dotychczasowy deficyt działań państwa w tym zakresie.
Wsparciem dla tych działań staje się zjawisko kultury strategicznej, zgodnie z którą zapewnianie
bezpieczeństwa wymaga uwzględniania nie tylko zasobów i sprawnych struktur organizacyjnych,
lecz także mentalności ludzi.
Słowa kluczowe: kultura strategiczna, kultura bezpieczeństwa, kompleksowe minimalizowanie
ryzyka, mentalna modernizacja
STRATEGIC CULTURE AND SECURITY CULTURE IN CONTEXT OF MENTALITY- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: In the era of advanced globalization society, which are also information society and risk
society, demand a comprehensive protection. Tasks exceed the capabilities of individuals, hence
the public administration has given the current conditions of use as efficiently as possible being in
deficit capacity of the state. With the help comes the strategic culture and safety culture, through
which it turns out that modernize activities in the field of safety, not only at the level of resources
and organization, but also need to consider the third component the mentality.
Key words: strategic culture, security culture, comprehensive risk mitigation, mental modernization
Agata Ziętek
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Politologii,
Zakład Stosunków Międzynarodowych
e-mail: wiktoriazietek@gamil.com
KULTURA STRATEGICZNA JAPONII- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na rolę Japonii w kształtowaniu się nowego
ładu międzynarodowego w regionie Azji i Pacyfiku, przez pryzmat jej kultury strategicznej. Konieczne
jest zatem udzielenie odpowiedzi, czy z racji swej potęgi gospodarczej i technologicznej
Japonia jest predysponowana do odgrywania roli pełnowymiarowego mocarstwa? Czy odgrywanie
takiej roli jest ograniczane przez kulturę strategiczną Japonii? Jakie były w przeszłości i jakie
są obecnie uwarunkowania jej kultury strategicznej? Przyjmuję następującą tezę: kultura strategiczna
Japonii zmienia się mimo wewnętrznego instytucjonalnego antymilitaryzmu.
Słowa kluczowe: kultura strategiczna, Japonia, Shinzo Abe, instytucjonalny antymilitaryzm,
proaktywny pacyfizm
STRATEGIC CULTURE OF JAPAN pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The purpose of the article is calling attention on the role of Japan in forming in the Asia
and Pacific region new international order, by a prism of its strategic culture. Therefore, it is necessary
to answer the question if by the reason of its both economic and technological might is Japan
able for playing full-dimension role of world-power? Or playing that role is limited by strategic
culture of Japan? What are the factors of Japans strategic culture in the past and presently? In the
paper the author verifies the following hypothesis Japans strategic culture is changing in spite of
internal institutional antimilitarism.
Key words: strategic culture, Japan, Shinzo Abe, institutional antimilitarism, pro-active pacifism
Konrad Świder
ISP PAN
e-mail: konrswider@gmail.com
GEOPOLITYKA
JAKO ŚWIATOPOGLąD WŁADZY W ROSJI-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza tendencji i motywacji rządzących elit politycznych Rosji
w zakresie myślenia o współczesnych stosunkach międzynarodowych. Myślenie to warunkowane
jest przede wszystkim przez czynniki geopolityczne. Klasa polityczna Rosji nie jest jedyną, która
w postrzeganiu systemu międzynarodowego odwołuje się do geopolitycznych interpretacjach.
Podobny sposób myślenia właściwy jest Stanom Zjednoczonym czy Chinom. Uznanie przez Stany
Zjednoczone Południowo-wschodniej Azji i przylegającej przestrzeni Oceanu Spokojnego za istotny
dla tego państwa obszar globalnej polityki jest potwierdzeniem tej tendencji. Jednakże w Rosji
geopolityka staje się obszarem wiedzy, który został włączony do nowego mesjanizmu tego państwa,
stając się jednym z kamieni węgielnych myślenia o jego historycznym przeznaczeniu. Geopolityka
w Rosji stała się swoistą ideologią w warunkach ideologicznej próżni jaka się wytworzyła po upadku
komunizmu. Nastąpiła ideologizacja geopolityki, która dla elit politycznych stała się narzędziem
interpretacji otaczającego systemu międzynarodowego i myślenia w kategoriach stref wpływów.
Stała się cechą kultury strategicznej Federacji Rosyjskiej.
Słowa kluczowe: Rosja, geopolityka, elity władzy, kultura strategiczna, ład globalny
GEOPOLITICS AS THE WORLD VIEW OF AUTHORITY IN RUSSIA-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The purpose of this article is to present the characteristics and motives of thinking
about international relations showed by the Russian ruling elite. This thinking is determinated by
geopolitics. Russian political class is not the only one in the world establishment, which is based
on its perception of the world system on geopolitical interpretations, because a similar trend can be
observed in the American and Chinese approaches to these issues. Recognition of Southeast Asia
and the adjacent area of the Pacific in recent years by Washington as the most important global
policy direction of the United States is a confirmation of such tendency. Nevertheless, geopolitics
in Russia becomes a field of knowledge, which is incoporated into the new Russian messianism,
being one of the cornerstones of the Russian historical destination and filling Russian historiosophy
with new content. Special status of geopolitics in Russia due to the fact that already in the 90s
of the 20th century it became an ideology, which filled the ideological vacuum after the bankrupt
communist ideology. Thus, in this country there has been a process of ideologisation of geopolitics,
which gives it the position of the new universal idea integrally explaining Russians, and primarily
the Russian ruling elite, the surrounding world. Geopolitics and imposed by it determined geographically and by thinking in the traditional categories of zones of influence vision of the international
system has become both worldview authority in Russia and an essential element of the
Russian strategic culture. In the article will be presenting conditions that make the geopolitics the
permanent, archetypical component of thinking about the world and global order from viewpoint
of the ruling elite in Russia.
Key words: Russia, geopolitics, power elite, strategic culture, global order
Helena Wyligała
Dolnośląska Szkoła Wyższa
Wydział Nauk Społecznych i Dziennikarstwa
e-mail: helena.wyligala@dsw.edu.pl
OCHRONA ŚRODOWISKA W KULTURZE
STRATEGICZNEJ NIEMIEC-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza roli ochrony środowiska w kulturze strategicznej Niemiec
ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klimatu. Pośrednim celem jest także włączenie
zagadnień ochrony środowiska do nurtu badań uwarunkowań polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
państwa. Przypadek Niemiec jest w tej sytuacji szczególny. Państwo to nie posiada jasno
określonej strategii bezpieczeństwa narodowego, jednak aspiruje do ogrywania znaczącej roli
w międzynarodowej polityce bezpieczeństwa i międzynarodowych działaniach na rzecz ochrony
środowiska i zmian klimatycznych. W artykule połączono wiedzę ogólną na temat ochrony środowiska
i kultury strategicznej z wiedzą szczegółową na temat modeli analizy kultury strategicznej
Niemiec, uwarunkowań kultury strategicznej Niemiec z uwzględnieniem ochrony środowiska,
oraz poziomów analizy kultury strategicznej tego państwa.
Słowa kluczowe: ochrona środowiska, kultura strategiczna, Niemcy
ENVIRONMENT PROTECTION IN GERMANS STRATEGIC CULTURE-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The purpose of the article is analysis of a role of environmental protection in strategic
culture of Germany with particular taking into consideration protection of climate. Inclusion of
question of environmental protection in to research of determinants of states foreign and security
policy is indirect purpose of the article. The case of Germany is particular in this situation. This
state on the one hand has no strategy of national security, but on the other hand aspirates to play
significant role in both international security policy and international environmental protection
including protection of climate. I the article has been joint general knowledge about environmental
protection and strategic cultures with detailed knowledge about models of analyses of Germanys
strategic culture with determinants of Germanys strategic culture including environmental
protection, and levels of analyses of strategic culture of that states.
Key words: environment protection, strategic culture, Germany
Dariusz Kondrakiewicz
Zakład Stosunków Międzynarodowych,
Wydział Politologii UMCS,
Plac Litewski 3, 20 - 080 Lublin
email: dariusz.kondrakiewicz@poczta.umcs.lublin.pl
SYSTEM MIĘDZYNARODOWY JAKO KATEGORIA
W NAUCE O STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza kategorii systemu międzynarodowego w nauce
o stosunkach międzynarodowych. Autor omawia pojęcie systemu, następnie różnorodne definicje
systemu międzynarodowego, jego główne części, klasyfikację systemów międzynarodowych
oraz kategorię systemu międzynarodowego w ujęciu głównych paradygmatów teorii stosunków
międzynarodowych: behawioralnego, realistycznego, liberalnego i konstruktywistycznego. Generalną
konkluzją autora jest stwierdzenie, że system międzynarodowy wciąż pozostaje kluczową
kategorią w nauce o stosunkach międzynarodowych.
Słowa kluczowe: system międzynarodowy, stosunki międzynarodowe, teoria stosunków międzynarodowych
INTERNATIONAL SYSTEM AS THE CATEGORY IN THE SCIENCE OF INTERNATIONAL
RELATIONS-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The main aim of the article it to analize the category of international system in the science
of international relations. The author discuss conception of system, definitions of the international
system, their main parts, the classification international systems and category of international systems
on the difference approaches theory of the international relations: behavioral, realism, liberal
and constructivist. The author conclude that international system still being the key category in the
science of international relations.
Key words: international system, international relations, theory of the international relations
Beata Surmacz
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Wydział Politologii UMCS
Pl. Litewski 3, 20 - 080 Lublin
e-mail: beata.surmacz@poczta.umcs.lublin.pl
DYPLOMACJA NA SZCZYCIE-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Współcześnie nastąpił wzrost znaczenia tzw. dyplomacji na szczycie, prowadzonej
przez głowy państw czy szefów rządów. Dyplomacja na szczycie to spotkanie głów państw lub
szefów rządów, którzy posiadają podwójny status prawny: z jednej strony, są kreatorami polityki
zagranicznej państwa i są odpowiedzialni za podejmowanie decyzji politycznych, z drugiej zaś
strony, stają się zarazem wykonawcami tych decyzji, wchodząc w interakcje dyplomatyczne. Cechami
charakterystycznymi współczesnej dyplomacji na szczycie są jej wzrastająca intensywność,
coraz większa instytucjonalizacja oraz ogromna medializacja. W artykule podjęto próbę klasyfikacji
szczytów dyplomatycznych: (1) regularne szczyty odbywające się w ramach organizacji międzynarodowych,
czasami będące posiedzeniami ich organów; (2) zinstytucjonalizowane regularne
szczyty stanowiące samoistne fora polityczno-gospodarcze; (3) szczyty organizowane ad hoc
przez organizacje międzynarodowe lub państwa, dotyczące konkretnych spraw z zakresu stosunków
międzynarodowych; (4) szczyty ceremonialne. Poddano również ocenie ich zalety oraz wady.
Słowa kluczowe: dyplomacja, szczyt dyplomatyczny
SUMMIT DIPLOMACY-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: Summitry, conducted at the highest level, has become an established part of diplomacy
in the 20th and 21st centuries. Summit diplomacy means the regular meetings of heads of state or
government, who acts in double legal status: on the one hand they are creators of states foreign
policy and are responsible for political decision-making; on the other hand they become diplomats
responsible for execution of these decisions. The main features of contemporary summitry are: the
frequency with which these meetings take place, the degree of their institutionalization and medialization.
The articles identifies four different kinds of diplomatic summits: (1) regular summits held in
the frame of international organizations, which could be meetings of their organs (European Council
summits); (2) institutionalized regular summits which are not backed by any formal organization and
are political-economic for a on their own (G7/8 summits); (3) ad hoc summits concerning specific
international problems, organized by international organizations or states; (4) ceremonial summits.
The article also analyzes advantages and disadvantages of summit diplomacy.
Key words: diplomacy, diplomatic summitry
Łukasz Morawski
Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk
ul. Polna 18/20, 00 - 625 Warszawa,
email: lmorawski84@gmail.com
UNIA EUROPEJSKA WOBEC PROCESU ZARZąDZANIA
INTERNETEM-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Internet w stosunkowo krótkim czasie stał się jednym z głównych i najistotniejszych
mediów naszych czasów. Wzrastająca liczba jego użytkowników, jak również wzrost jego
roli i znaczenia w niemalże każdym aspekcie życia społeczno-gospodarczego spowodowały
w ostatnich latach nasilenie się dyskusji na temat przyszłości internetu i sposobu w jaki powinien
być zarządzany. Internet od samego początku rozwijał się oddolnie bez centralnego ośrodka
decyzyjnego. Na świecie funkcjonuje wiele organizacji działających na poziomie lokalnym, regionalnym
i globalnym, które skupiają się na różnych aspektach jego działania i rozwoju. Proces
nazywany zarządzanie Internetem (Internet Governance), to proces, w którym rządy, przedsiębiorstwa
z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz społeczeństwo obywatelskie
wspólnie wypracowują standardy, wartości, normy i decyzje, które kształtują sposób, w jaki
użytkowana jest sieć. Niniejszy artykuł podejmuje próbę wyjaśnienia tego zjawiska, przedstawia
genezę sporu pomiędzy zwolennikami wielostronnego modelu zarządzania internetem oraz
państwami postulującymi wzmocnienie roli rządów w tym procesie oraz prezentuje stanowisko
Unii Europejskiej, która może w tej dyskusji odegrać kluczową rolę stając się mediatorem
w debacie o przyszłym modelu zarządzania internetem.
Słowa kluczowe: zarządzanie Internetem, Unia Europejska, ICANN, internet, społeczeństwo informacyjne.
EUROPEAN UNION TOWARDS THE INTERNET GOVERNANCE PROCESS-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: In a relatively short time the Internet has become one of the main and the most important
media of our times. The increasing number of users, as well as the growth of its role and importance
in almost every aspect of social and economic life have led in recent years to the intensification
of the discussion on the future of the Internet and the way it should be governed. From the
very beginning the Internet developed bottom-up without a decision-making center responsible
for its development. There are many organizations in the world operating at local, regional and global levels, that focus on different aspects of its operation and development. This process called
Internet governance is the process within which governments, information and communication
technology (ICT) companies and civil society work together to set standards, values, norms and
decisions that shape the way we use the World Wide Web. This article attempts to explain this phenomenon,
shows the origins of the dispute between the supporters of the multistakeholder model
of the Internet governance. It also presents the proposals of some states to strengthen the role of
governments in this process and presents the position of the European Union, which in this discussion
may play a key role as a mediator in the debate about the future of the Internet governance.
Key words: Internet governance, European Union, ICANN, Internet, information society
Izabela Oleksiewicz
Politechnika Rzeszowska
Zakład Nauki o Bezpieczeństwie
e-mail: oleiza@interia.pl
DILEMMAS AND CHALLENGES
FOR EU ANTI-CYBERTERRORISM POLICY:
THE EXAMPLE OF THE UNITED KINGDOM-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: In the modern world the expansion of the semantic field of security takes place, which
is the reason for the existence of a number of risks, with a very wide dimension. In addition to
traditional natural hazards and existing threats to civilization, there is a new one that is closely
related to the implementation of modern technologies, information systems, and communication
systems. They are a sign of the times and an inevitable consequence of progress. At the same time
society (especially informed civil society) requires more and more of their country, demanding
ever higher levels of security and protection to enable its further development. Providing such protection
requires considerable strengths and resources, and the intersectoral cooperation of public
and private subjects. Developing international contacts and extensive cooperation in this dimension
is necessary, but existing forms of security protection are limited to the territory of one state
and cannot fulfill these tasks. The fight against terrorism is also a question of access to information
about people traveling regularly or prolonging their stay in other states.
In the face of these processes we should look for new solutions and undertake such activity, with
a scale corresponding to the scale of risk. The cooperation of various entities understood as
combining expertise, manpower and resources while engaging modern technology, seems to be
most appropriate.
Key words: terrorism, cyberterrorism, anti-cyberterrorism policy, European Union, United Kingdom
DYLEMATY I WYZWANIA DLA ANTY-CYBERTERRORYSTYCZNEJ POLITYKI UE
PRZYPADEK ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: We współczesnym świecie następuje stałe rozszerzanie się zakresu znaczeniowego
bezpieczeństwa, czego powodem jest istnienie wielu zagrożeń, mających bardzo szeroki wymiar.
Obok tradycyjnych zagrożeń naturalnych i dotychczasowych zagrożeń o charakterze cywilizacyjnym
pojawiają się wciąż nowe, które mają ścisły związek z wdrażaniem nowoczesnych technologii,
systemów informatycznych, systemów komunikacji. Są one znakiem czasu i nieuchronną
konsekwencją postępu. Jednocześnie społeczeństwo (zwłaszcza informacyjne społeczeństwo obywatelskie)
wymaga coraz więcej od swojego państwa, żąda coraz wyższego poziomu zabezpieczenia
i ochrony, umożliwiającego mu dalszy rozwój. Zapewnienie takiej ochrony wymaga zaangażowania
znacznych sił i środków oraz międzysektorowej współpracy podmiotów publicznych
i prywatnych. Rozwijanie kontaktów międzynarodowych i szeroko zakrojonej współpracy w tym
wymiarze powoduje, że dotychczasowe formy ochrony bezpieczeństwa ograniczone do terytorium
jednego państwa przestają spełniać swoje zadania.
Nie należy zapominać, że warunkiem ograniczania oddziaływania przedstawionych zagrożeń bezpieczeństwa
jest reakcja na ich źródła. Walką z terroryzmem jest również kwestia dostępu do
informacji o osobach podróżujących regularnie lub przedłużających pobyt w państwach.
W obliczu tych procesów należy poszukiwać nowych rozwiązań i podejmować takie działania,
których skala będzie odpowiadała skali zagrożeń. Współpraca różnych podmiotów rozumiana
jako łączenie wiedzy, sił i środków przy jednoczesnym zaangażowaniu nowoczesnych technologii,
wydaje się być najodpowiedniejsza.
Słowa kluczowe: terroryzm, cyberterroryzm, anty-cyberterrorystyczna polityka, UE, Zjednoczone
Królestwo
Ireneusz Topolski
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Wydział Politologii, UMCS
Plac Litewski 3, 20 - 080 Lublin
e-mail: ireneusz.topolski@poczta.umcs.lublin.pl
INSTRUMENT MILITARNY
POLITYKI ZAGRANICZNEJ PAŃSTWA-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Znaczenie siły militarnej po zakończeniu zimnej wojny zostało ograniczone. Jednocześnie
zakres instrumentów militarnych ulegał stopniowemu rozszerzeniu. Znaczący wpływ
na zaistniałą sytuację wywarł rozwój technologiczny i wprowadzanie nowych systemów uzbrojenia
oraz wzrost znaczenia podmiotów niepaństwowych, które stanowią zagrożenie, w większym
stopniu dla społeczeństw, niż samych państw. Kwestia ta przełożyła się na formę wykorzystania
instrumentu militarnego w polityce zagranicznej państw.
Niniejszy artykuł zawiera analizę pojęcia instrument militarny. Scharakteryzowane zostaną także
formy wykorzystania instrumentu militarnego w polityce zagranicznej państwa. W niniejszym
artykule poddano weryfikacji dwie hipotezy. Po pierwsze, formy wykorzystania instrumentu militarnego
polityki zagranicznej państwa są dynamicznym procesem i ulegają stopniowemu poszerzeniu.
Po drugie, mimo iż dominują pośrednie formy wykorzystania instrumentu militarnego, to
jednak pojawiają się nowe możliwości, w tym związane z bezpośrednim użyciem sił zbrojnych
o niskiej intensywności, tj. poniżej progu wojny.
Słowa kluczowe: państwo, polityka zagraniczna, instrumenty militarne
MILITARY INSTRUMENTS OF STATES FOREIGN POLICY-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: Importance of military power has been limited after the cold-war. Range of military
instrument underwent gradual broadening. Significant influence on this situation has been exerted
by both new technology and new armament systems but also by the growth of non-state actors.
The latest actors are more threat to the societies than to states. This problem has affected a form of
utilization of military instrument in foreign policy of states.
The article includes analysis of notion military instrument. Forms of implementation of military
instruments in foreign policy of states has been characterized also. Two hypotheses are subject of
verification. The first, forms of implementation of military instruments of foreign policies of states
are dynamic process and they undergo gradual widening. The second, although indirect forms of
implementation of military instruments predominate, however, it appear new possibilities of direct
use of military instruments in low intensity conflicts, i.e. below threshold of war.
Key words: state, foreign policy, military instruments
Marcin Orzechowski
Instytut Politologii i Europeistyki
Uniwersytet Szczeciński
Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Szczeciński
e-mail: orzechowski.martin@gmail.com
WOJNA HYBRYDOWA JAKO PRZEJAW
NEOIMPERIALNEGO EKSPANSJONIZMU W STRATEGII
POLITYCZNEJ FEDERACJI ROSYJSKIEJ WOBEC
UKRAINY-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Tematem artykułu jest analiza specyfiki zjawiska wojny hybrydowej jako metody
działania stosowanej w sytuacji konfliktowej pomiędzy dwoma podmiotami w stosunkach
międzynarodowych. Strona dominująca w konflikcie, stosując elementy wojny hybrydowej chce
przede wszystkim uzyskać względnie trwałą przewagę nad przeciwnikiem, w celu osiągnięcia
określonej pozycji. W przypadku konfliktu we wschodniej Ukrainie strategicznym celem Federacji
Rosyjskiej jest podkreślenie znaczenia tego państwa w przestrzeni poradzieckiej. Hybrydyzacja
może zatem dotyczyć zarówno strony walczącej (państwa, aktora pozapaństwowego, nieregularnego
ugrupowania zbrojnego), jak też przestrzeni konfliktu (zwłaszcza pola walki), jego genezy
oraz natury, czyli tzw. ekosystemu konfliktu.
Słowa kluczowe: Federacja Rosyjska, Ukraina, konflikty międzynarodowe, wojny hybrydowe,
bezpieczeństwo międzynarodowe
HYBRID WAR AS THE POLITICAL STRATEGY OF NEO-IMPERIAL EXPANSIONISM OF
RUSSIAN FEDERATION FACING UKRAINE-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The theme of the article is to analyze the specifics of the phenomenon of hybrid war as
a method of operation used in case of a conflict between two entities in international relations. The
dominant party in the conflict, using hybrid warfare wants most of all to get relatively sustainable
advantage over the opponent, in order to achieve a certain position. In case of conflict in eastern
Ukraines strategic goal of the Russian Federation to emphasize the importance of the state in the
post-Soviet space. Hybridization can therefore apply to both belligerent (state, non-state entity, irregular
armed group), as well as the conflict (particularly the battlefield), its origins and the nature,
ie. ecosystem conflict.
Key words: Russian Federation, Ukraine, international conflicts, hybrid wars, international security
Kinga Smoleń
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Wydział Politologii UMCS
e-maoil: kinga_smolen@onet.eu
ACTIONS OF THE REPUBLIC OF TURKEY FACING
THE ARAB SPRING IN SYRIA-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The analysis provided in this article encompass the activities of the Republic of Turkey
in light of the events of the Arab Spring in Syria. For this purpose, firstly, there is an outline of the
assumptions of Turkeys geopolitical strategy in relation to the Middle East region. Secondly, the
implementation of this strategy during the lengthy conflict in Syria is analysed thoroughly. Thirdly,
a relationship between the outbreak of the Arab Spring in Syria and re-evaluation of Turkeys
political activities in the Middle East will be shown
Key words: Turkey, the Arab Spring, Middle East region, Syria
DZIAŁANIA REPUBLIKI TURCJI WOBEC ARABSKIEJ WIOSNY W SYRII-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Przedmiotem analizy w artykule jest polityka Turcji w warunkach wydarzeń określanych
arabską wiosną. Stąd też, po pierwsze, skoncentrowano się na rekonstrukcji geopolitycznej
strategii Turcji wobec regionu Bliskiego Wschodu. Po drugie, przedmiotem analizy stała
się realizacja tej strategii wobec konfliktu w Syrii. Po trzecie, skoncentrowano się na pokazaniu
relacji między początkiem arabskiej wiosny w Syrii i zmianą politycznej strategii Turcji wobec
Bliskiego Wschodu.
Słowa kluczowe: Turcja, arabska wiosna, Bliski Wschód, Syria
Olaf Pietrzyk
Zakład Stosunków Międzynarodowych
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Plac Litewski 3, 20 - 080 Lublin
e-mail: olafpietrzyk@gmail.com
THE TERRORISM THREAT TO JAPAN: REAL DANGER
OR COSTLY OVERESTIMATION-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: This paper aims to estimate the reality and degree of the terrorist threat to the state of
Japan and its citizens. The main focus has been placed on issues connected with the Islamic State
and actions of the Shinzo Abe government towards the issue over the last two years. The current
policy of Japan towards terrorism will be reviewed and the potential implications of those actions
will be shown. The connection between anti-terrorism policy and the national security of Japan
will also be examined. This paper will conclude with a prognosis about the potential development
of the issue and probable possibilities to counter said threat.
Key words: terrorism, Islamic State, Japan, Japanese constitution
ZAGROŻENIE TERRORYSTYCZNE JAPONII RZECZYWISTE CZY KOSZTOWNA
NADINTERPRETACJA-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem poniższej pracy jest ocena realności oraz stopnia zagrożenia terroryzmem
dla państwa japońskiego. Główny nacisk został położony na problemy powiązane z działalnością
Państwa Islamskiego jako zjawiska niejako definującego postrzeganie przez nas całość problemu,
jak i tego, które na przestrzeni ostatniego roku miało największy wpływ na działania rządu premiera
Abe odnośnie terroryzmu. Rozpatrzona zostanie również obecna polityka władz Japonii, jak
i jej potencjalne implikacje oraz osadzenie tego aspektu polityki w całości polityki bezpieczeństwa
narodowego tego państwa. Przedstawione zostaną również prognozy dotyczące przewidywanej
drogi rozwoju problemu oraz ewentualne możliwości jego przezwyciężenia.
Słowa kluczowe: terroryzm, Państwo Islamskie, Japonia, konstytucja Japonii
María de Monserrat Llairó
Facultad de Ciencias Económicas
de la Universidad de Buenos Aires, Argentina
email: mmlairo@gmail.com
Boris Matías Grinchpun
Facultad de Ciencias Económicas
de la Universidad de Buenos Aires, Argentina
e-mail: matiasgrinchpun@gmail.com
MITO Y LEYENDA DE EVA PERÓN. UNA
APROXIMACIÓN A TRAVÉS DE SUS DISCURSOS-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Resumen: Eva Perón ha adquirido una fama notable a lo largo de las décadas. De personaje político
clave y símbolo partidario, Evita ha pasado a convertirse en uno de los artefactos culturales
más estrechamente asociados con la Argentina a nivel mundial. En ese país tanto la Dama de la
Esperanza como el movimiento al que perteneció continúan siendo materia de disputa historiográfico
y, de manera no menor, un tópico recurrente en debates sociales y políticos todavía abiertos.
Este artículo pretende comprender mejor la singular deriva de Eva Perón en el plano discursivo y
simbólico a través de un análisis de las imágenes configuradas al calor de esos debates. Finalmente,
se ofrecerá dar una nueva mirada sobre esas discusiones y sobre la notoriedad alcanzada por Eva
Perón a partir de las ambiguas tramas desplegadas en sus alocuiones públicas, donde liberación
femenina, valores familiares tradicionales y verticalidad se conjugaban de forma inestable.
Palabras Clave: Eva Perón, peronismo, Argentina, historia cultural.
MYTH AND LEGEND OF EVA PERÓN. AN APPROACH THROUGH HER SPEECHES-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: Eva Perón has gained a considerable fame throughout the decades. From key political
figure and party sybom, Evita has come to be one of the cultural artifacts more closely related to
Argentina in a global scale. In that country both the Lady of Hope and the movement she belonged
to remain a matter of historiographical dispute and, last but not least, a recurrent topic in still
ongoing social and political debates. This articles aims to understand in a better way the singular
derive of Eva Perón in the discursive and symbolic realms through a brief analysis of the images
of her that were formed in the midst of these debates. Finally, it will present a new view on those
discussions and on the notoriety of Eva Perón by exploring the ambiguos threads weaved in her
public speeches, where feminine liberation, traditional family values and verticalism got along in
unstable ways.
Key words: Eva Perón, Peronism, Argentina, Cultural History
Dorota Strus
Zakład Nauk Administracyjnych,
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach,
ul. Bema 1, 08 - 110 Siedlce
e-mail: dorotastrus@interia.pl
RELACJE MIĘDZY SEKTOREM PUBLICZNYM
I SEKTOREM POZARZąDOWYM W SFERZE
WYKONYWANIA ZADAŃ PUBLICZNYCH-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem opracowania jest wskazanie aktualnego modelu współdziałania pomiędzy jednostkami
samorządu terytorialnego, a przedstawicielami trzeciego sektora w przedmiocie realizacji
zadań o charakterze publicznym na podstawie badań przeprowadzonych z inicjatywy Departamentu
Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej oraz badań własnych autora. Analiza
relacji międzysektorowych z perspektywy administracji samorządowej zostanie oparta na przeprowadzonych
badaniach terenowych. Uzyskane wyniki badań w ocenie autora opracowania uprawniają do
sformułowania kilku tez. Po pierwsze istniejący model współdziałania pomiędzy sektorem publicznym,
a sektorem pozarządowym w zasadzie ogranicza się do ustawowego zlecania zadań publicznych
podmiotom niepublicznym w powtarzających się obszarach działalności tj. w zakresie sportu, turystyki
rekreacji. Po drugie współpraca w najmniejszych jednostkach podziału terytorialnego państwa (gminach)
wydaje się być najsłabsza. Po trzecie przedstawiciele administracji samorządowej nie stosują
niektórych rozwiązań wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Po
czwarte współpraca międzysektorowa nie uwzględnia realizacji wspólnych projektów z wykorzystaniem
środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych. Po piąte niedoskonałości w zakresie podejmowanej
współpracy międzysektorowej wynikają z braku kultury współdziałania, niewystarczającej
wiedzy o specyfice działania organizacji pozarządowych. Ostatnia teza poddana weryfikacji w opracowaniu
dotyczy wskazania pozytywnych zmian w obowiązującym modelu współdziałania.
Słowa kluczowe: organizacje pozarządowe, administracja samorządowa, zadania publiczne, współpraca
międzysektorowa, społeczeństwo obywatelskie
RELATIONS BETWEEN THE PUBLIC SECTOR, A NON-GOVERNMENTAL SECTOR IN
PERFORMING PUBLIC DUTIES.-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The aim of the study is to identify the current model of cooperation between local
authorities and representatives of the third sector on the implementation of the tasks of a public
nature based on research carried out at the initiative of the Public Utility Department at the Ministry
of Labour and Social Policy and the authors own research. Analysis of inter-relations from
the perspective of local government administration will be based on field research conducted. The
results obtained in the authors development entitle to a few theses. Firstly, the existing model of
interaction between the public sector and non-governmental sector, in principle, limited to the
statutory outsourcing of public tasks non-public entities in recurring business areas, ie. In the
field of sport, recreation and tourism. Secondly, cooperation in the smallest units of territorial
division of the state (municipalities) seems to be the weakest. Thirdly, representatives of the local
administration does not apply some of the solutions resulting from the Act on public benefit activity
and volunteerism. Fourth, cross-sectoral cooperation does not include the implementation of
joint projects using funds from external sources. Fifthly deficiencies in the cooperation undertaken
due to the lack of cross-cultural interaction, insufficient knowledge about the specific activities
of NGOs. The last thesis verified in the study concerns the indications of positive changes in the
current model of cooperation.
Key words: NGOs, local government, public tasks, cross-sectoral cooperation, civil society
Marcin Krupa
Skrzynka 67, 32 - 410 Dobczyce Małopolska
e-mail: krupa100@poczta.fm
MODEL REGRESJI LINIOWEJ W PROGNOZIE
I BADANIU ZALEŻNOŚCI W RELACJI
KONIUNKTURALNO-FINANSOWEJ STANÓW
ZJEDNOCZONYCH A BUDŻETU PENTAGONU-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Niniejsze badania stanowią kontynuację procesy weryfikacji trzech hipotez badawczych,
które pretendują do roli prawa społecznego, a dokładnie prawa określającego powtarzalne
mechanizmy relacji międzynarodowych. Poniższy artykuł w swej istocie weryfikuje słuszność
pierwszej hipotezy, która głosi, że dynamiczny wzrost gospodarczy w USA poprzedza wzrost
aktywności politycznej i militarnej tego kraju, dokonującej się w przestrzeni międzynarodowej.
Badania dotychczas realizowane były w przestrzeni czasowej lat 19622007, w tym przypadku
przestrzeń czasowa została rozszerzona na lata 19472013. Rozszerzona została również przestrzeń
wskaźnikowa, gdzie analiza w tym wypadku operuje na nowej zmiennej.
Słowa kluczowe: wojna, USA, wzrost gospodarczy, cykl koniunkturalny, regresja, statystyka
MODEL OF THE LINEAR REGRESSION IN THE BOTH FORECAST AND RESEARCH
OF THE DEPENDENCE IN THE UNITED STATES ECONOMIC AND FINANCIAL
RELATIONS AND THE PENTAGON BUDGET-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: This research constitute the continuation processes of the verification of three research
hypotheses, which aspire to the role of the social right, and exactly determining entitlements repeatable
mechanisms of international reports. In its being a rightness is verifying the following
article of the first hypothesis which is stating that the dynamic growth in the economy in the USA
is preceding the height of political and military activity of this country, taking place in the international
space.
So far research was carried out in the temporal space of 19622007 years, in this case the temporal
space was widened for years 19472013. A space was also widened quota, where analysis in this
case is operating on the new variable.
Key words: war, USA, growth in the economy, trade cycle, regression, statistics
Tomasz Olejarz
Instytut Nauk Społecznych
Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu
e-mail: tomek_olejarz@poczta.fm
ZBIGNIEW BRZEZIŃSKI MąŻ STANU
PRZEMYSKIEGO POCHODZENIA-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Głównym przedmiotem analizy w artykule jest badanie akademickiej i politycznej
aktywności Zbigniewa Brzezińskiego. Zbigniew Brzeziński urodził się jako syn polskiego dyplomaty
w Warszawie w 1928 roku. Część czasów młodości spędził we Francji i w Niemczech, zanim
Jego ojciec w służbie dyplomatycznej został wysłany w 1938 roku do Kanady. Był nauczycielem akademickim
na uniwersytetach Harward i Kolumbia. W badaniach naukowych podejmował tematykę
komunistycznego totalitaryzmu. Był doradcą prezydenta J. Cartera do spraw bezpieczeństwa narodowego,
wywierając znaczny wpływ na politykę zagraniczną Stanów Zjednoczonych w owym czasie.
Słowa kluczowe: Zbigniew Brzeziński, polskie pochodzenia, polityka zagraniczna Stanów
Zjednoczonych, przywództwo polityczne, think-tank
ZBIGNIEW BRZEZIŃSKI AMERICAN STATESMAN WITH POLISH ORIGINS-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract: The main thesis of this article is an analysis of the scholar and political activity of
Zbigniew Brzezinski. Zbigniew Brzezinski was born the son of a Polish diplomat, in Warsaw on
March 28, 1928. He spent part of his youth in France and Germany before his father was posted to
Canada in 1938. Brzezinski taught at Harvard until he was denied tenure, then moved on to Columbia
University in 1959 to become the head of the new Institute on Communist Affairs. Early in his
post-scholastic years, Brzezinski traveled to Munich to meet with the Polish contingent of Radio
Free Europe and later with Carl Friedrich, with whom he would collaborate to advance the theory
of totalitarianism as it applied to the Soviet Union. When President Carter declared his candidacy
for the White House in 1974, Brzezinski, a critic of the Nixon-Kissinger foreign policy style,
became Carters advisor on foreign affairs. Later, Carter named Brzezinski his National Security
Advisor. Brzezinski was as much to the left as Kissinger was to the right, and wanted to replace
Kissingers stuntman acrobatics with a foreign policy architecture. He emphasized further
development of the U.S.-Sino rapprochement, supported a new arms control agreement with the
Soviets. Since his tenure in government service, Brzezinski has been in and out of the public eye,
teaching, writing, speechifying, and meeting occasionally with government leaders.
Key words: Zbigniew Brzezinski, Polish origins, US foreign policy, statecraft and leadership,
think-tank activity

|