TEKA Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych IXa/2014. Commission of Political Science and International Affairs
Spis treści - plik PDF
Strona redakcyjna - editorial page - plik PDF
amb. Wojciech A. Jasiński
Instytut Afrykański, ul. Kilińskiego 177, lok. 12, 90-950 Łódź
WIZJA BEZPIECZEŃSTWA W BASENIE MORZA
ŚRÓDZIEMNEGO W ŚWIETLE WYSTĄPIEŃ PAŃSTW
REGIONU W DEBACIE GENERALNEJ
67. SESJI ZGROMADZENIA OGÓLNEGO
NARODÓW ZJEDNOCZONYCH
(NOWY JORK, 25 WRZEŚNIA1 PADZIERNIKA 2012 R.)- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Debaty generalne dorocznych sesji Zgromadzenia Ogólnego (ZO), w których
udział biorą wysokiej rangi przedstawiciele państw członkowskich Narodów Zjednoczonych (NZ)
przyciągają uwagę opinii publicznej. Dla regionu BMŚ debata podczas 67. sesji miała szczególne
znaczenie ze względu m.in. na fakt, że wzięło w niej udział po raz pierwszy wielu nowych
przywódców państw po wydarzeniach arabskiej wiosny z 2011 r. Odbiły się one szerokim echem
w kluczowych wystąpieniach przywódców państw, antycypując wydarzenia, z jakimi przyszło
nam się mierzyć w ostatnich latach. Debaty generalne dorocznych sesji ZO stanowią więc cenne
i systematyczne źródło informacji, ale także inspirację do działań na uniwersalnym forum, jakim
są agendy systemu NZ.
Słowa kluczowe: 67. sesja ZO ONZ, region Morza Śródziemnego, arabska wiosna
VISION OF MEDITERRANEAN SECURITY IN THE GENERAL DEBATE OF THE 67TH
UN GENERAL ASSEMBLY SESSION (NEW YORK, 25 SEPTEMBER 1 OCTOBER 2012)- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. General debates of the annual sessions of the United Nations General Assembly
(UNGA) get public attention. For the Mediterranean region the debate in the 67th GA session was
significant due to the appearance of new political leaders emerging after the 2011 Arab Spring.
Revolutionary changes in the MENA region resonated in the key speeches of the general debate
that in turn anticipated events which we are facing today. As such, general debates of UNGA sessions
provide a valuable source of information as well as an important agenda-setting mechanism.
Key words: the 67th session of the UN General Assembly, the Mediterranean region, Arab Spring
Izabela Oleksiewicz
Katarzyna Stachurska-Szczesiak
Izabela Oleksiewicz
Rzeszów University of Technology,
Faculty of Management, Department of Banking and Finance
e-mail: oleiza@prz.edu.pl
Katarzyna Stachurska-Szczesiak
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: katarzyna.stachurska-szczesiak@poczta.umcs.lublin.pl
THE IMPORTANCE OF THE CONCEPT OF
SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN THE
FORMULATION OF THE ASSUMPTIONS
OF CONTEMPORARY EUROPEAN PUBLIC
SECURITY POLICY-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. The concept of sustainable development at the level of international discussion was introduced
in 1987 by the Brundtland report (Our Common Future). Its appearance can be regarded
as a breakthrough in the current thinking about society and nature. In order to achieve sustainable
development there is a need to combine three elements: social equality, economic growth and
efficiency, and environmental issues, while preserving resources for future generations. In recent
discussions on the concept of sustainable development, the Eurocentric attitude has prevailed, as
the result of embodiment of this development in the economic strategies of developed and the most
socially responsible countries. At the outset, discussion on the concept of self-sustaining development
related to the problems of underdeveloped countries in the 1960s and had little in common
with the economic and social advancement. Developed countries, thanks to their resources and
instruments, can become transmitters of the concept, securing and stabilizing the situation in the
countries neighboring the EU. Cooperation within the Mediterranean basin is an example of such
a security policy of the EU towards developing countries that are recipients of both resources and
knowledge associated with the concept. Mutual cooperation in establishing a framework for the
concept is conducive to the common security of the Mediterranean region. The aim of this paper
is to analyze the concept of sustainable development in the context of contemporary European
security policy and law enforcement objectives given the close neighborhood of Europe and the
MENA region as culturally diverse societies.
Key words: sustainable development, public order, public security policy, Mediterranean Basin
ZNACZENIE KONCEPCJI SUSTAINABLE DEVELOPMENT W FORMUŁOWANIU
ZAŁOŻEŃ WSPÓŁCZESNEJ EUROPEJSKIEJ POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA
PUBLICZNEGO-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Koncepcja sustainable development została wprowadzona na forum międzynarodowe
za sprawą raportu Brundtland w 1987 r. (Our Common Future). Jej pojawienie się z pewnością
można uznać za przełom w dotychczasowym myśleniu o społeczeństwie i przyrodzie. Aby rozwój
był samopodtrzymujący się lub trwały, musi łączyć ze sobą trzy elementy: utrzymywanie równości
społecznej przy jednoczesnym wzroście gospodarczym oraz ochrona środowiska naturalnego
z uwzględnieniem tak obecnych, jak i przyszłych pokoleń. Rozwój taki nie jest stanem statycznym,
lecz procesem transformacji, który uwzględnia warunki społeczne, gospodarcze i środowiskowe.
W dyskusjach nad kształtem koncepcji sustainable developement prowadzonych w ostatnich latach
przeważa nastawienie europocentryczne, co jest wynikiem obecności tego rozwoju w strategiach
gospodarczych państw uznawanych za rozwinięte pod względem cywilizacyjnym i o wysokiej
ogólnospołecznej odpowiedzialności. Tymczasem początki dyskusji nad koncepcją rozwoju
samopodtrzymującego się odnoszą się do problematyki państw słabo rozwiniętych. Wywodzą
się one z lat 60. i mają niewiele wspólnego z zaawansowaniem społeczno-gospodarczym. Dzięki
swoim środkom oraz doświadczeniu państwa rozwinięte mogą stać się przekaźnikami założeń koncepcji, zabezpieczając i stabilizując sytuację w państwach sąsiadujących z UE. Przykładem takiej polityki bezpieczeństwa UE jest współpraca z państwami rozwijającymi się w basenie Morza
Śródziemnego (BMŚ), które są odbiorcami zarówno środków, jak i wiedzy z tą koncepcją
związanych. Wzajemna współpraca w ustanawianiu ram do jej stosowania sprzyja bezpieczeństwu
wspólnego regionu, jakim jest BMŚ. Celem tak określonego obszaru badań jest analiza koncepcji
rozwoju samopodtrzymującego się w kontekście formułowania założeń współczesnej europejskiej
polityki bezpieczeństwa i ochrony porządku publicznego, biorąc pod uwagę uwarunkowania tej
polityki wynikające z bliskiego sąsiedztwa społeczeństw odmiennych kulturowo.
Słowa kluczowe: rozwój samopodtrzymujący się, bezpieczeństwo publiczne, porządek publiczny,
basen Morza Śródziemnego
Andrzej Sołtys
Politechnika Rzeszowska,
Wydział Zarządzania, Zakład Nauk Humanistycznych
e-mail: asoltys@prz.edu.pl
POLITYCZNA IDEOLOGIZACJA RELIGII
ZAGROŻENIEM BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTW
W OBSZARZE BASENU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Celem artykułu jest zrekonstruowanie mechanizmów ideologizowania religii w nowożytnym
i współczesnym pojęciu polityki oraz ukazanie zagrożeń dla wewnętrznego bezpieczeństwa
państw, jakie ten proces pociąga. Zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z procesu ideologizowania
religii ilustruje się w artykule współczesnym islamizmem, który inspiruje działania
organizacji terrorystycznych w niektórych państwach basenu Morza Śródziemnego. W warstwie
teoretycznej proces ideologizowania religii przejawia się tym, iż twierdzeniom religijnym o znaczeniu
transcendentalnym nadaje się charakter immanentny, natomiast w warstwie praktycznej
tym, że cele mające znaczenie dla grupy społecznej przedkłada się nad cele wynikające z istoty
religii i mające znaczenie dla jednostki. W artykule ukazuje się nowożytne źródła ideologizowania
religii oraz nowożytne i współczesne mechanizmy przekształcania religii w ideologię władzy.
Uwyraźnia się przyczynowy związek między zideologizowaną postacią religii i zagrożeniem wewnętrznego
bezpieczeństwa państw.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo, ideologia, ideologizacja religii, polityka, terroryzm
THE IDEOLOGIZATION OF RELIGION AS A THREAT TO MEDITERRANEAN
COUNTRIES-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. This article aims to reconstruct the mechanisms of politicization and ideologization
of religion in modern and contemporary understandings of politics and to present the threats to
internal security that it could cause. Security risks resulting from the ideologization of religion are
illustrated by contemporary Islamism, which inspires actions by terrorist organizations in some
countries of the Mediterranean basin. In a theoretical layer of the process this ideologization manifests
itself in the fact that religious assertions about transcendentally significant ideas are internalized
as immanent. In terms of practice, the ideologization means the domination of the groups
objectives over individual objectives of religion resulting from its very nature. The article shows
the modern source of the ideologization of religion and its modern and contemporary transformational
mechanisms into an ideology of power. This study establishes a causal relationship between
an ideologized form of religion and security threats.
Key words: security, ideology, ideologization of religion, politics, terrorism
Grzegorz Gil
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: greg.gil@poczta.umcs.lublin.pl
PROSPECTS FOR POST-CONFLICT
(DE)STABILISATION OF LIBYA -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. During the Arab Spring some MENA regimes were either forced to reform themselves
or ousted and replaced by democratic opposition. Amidst half a dozen of cases of this revolution
Libya is a specific one. Its Qaddafi era idiosyncrasy fuelled by oil state-formation ended
up with the destruction of state apparatus and reinvigorated tribal affiliations. The impact of the
2011 events has changed it as a polity but cannot erase the past five decades of neo-patrimonial
and repressive rule. Subsequently, the end of the Muammar Qaddafi regime does not promise
post-conflict stability as a new Libya has yet to validate its move towards stabilisation or work
out a national consensus. This paper identifies three possibilities of the future development of this
country (gradual stabilisation, Jihadisation and fragmentation) and considers the likelihood of each
in characteristics and the international context.
Key words: post-Qaddafi Libya, state-failure, state-building, Islamic State
PERSPEKTYWY (DE)STABILIZACJI LIBII PO KONFLIKCIE-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Strzeszczenie. Wraz z wydarzeniami arabskiej wiosny niektóre reżimy z basenu Morza Śródziemnego
zostały zmuszone do reform lub obalone i zastąpione przez opozycję demokratyczną.
Spośród kilku przykładów takiej rewolucji Libia jawi się jako przypadek szczególny. Osobliwości
systemu zbudowanego przez Muammara Kaddafiego, sponsorowane dochodami z eksploatacji
złóż ropy, skutkowały destrukcją struktur państwa i nasileniem trybalizmu. Rewolucja z 2011 r.
Prospects for post-conflict (de)stabilisation of Libya 69
zmieniła wprawdzie konstrukcję polityczną Libii, lecz nie mogła przekreślić minionych dekad
neopatrymonialnych i represyjnych rządów. Sam kres reżimu Kaddafiego nie jest zatem przesłanką
pokoju po konflikcie, a Libia musi uprawomocnić swoją transformację i wypracować narodowy
konsensus. W artykule analizowane są trzy scenariusze rozwoju sytuacji (stopniowa stabilizacja,
dżihadyzacja oraz defragmentacja) w pokonfliktowej Libii. Celem autora jest rozważenie ich
prawdopodobieństwa z uwzględnieniem splotu specyfiki wewnętrznej oraz sytuacji międzynarodowej.
Słowa kluczowe: Libia po 2011 r., upadek państwa, budowanie państwa, Państwo Islamskie
Daria Orzechowska-Słowikowska
Polska Akademia Nauk,
Instytut Studiów Politycznych, Zakład Europeistyki
e-mail: dorzech@isppan.waw.pl
POLITYKA IMIGRACYJNA PAŃSTW EUROPY
ZACHODNIEJ. KAZUS LAMPEDUSY-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Lampedusa niewielka wyspa położona na Morzu Śródziemnym, symbol udanego
wypoczynku i rekreacji taki opis pojawia się w katalogach reklamowych wielu biur turystycznych.
Idylliczny obraz tej włoskiej wyspy jest zamazany przez setki zniszczonych łodzi z nielegalnymi
uchodźcami na pokładzie. Od 2010 Lampedusa oddalona o 150 km od wybrzeża Tunezji
jest głównym celem uchodźców z Afryki i Bliskiego Wschodu. Choć niemożliwe jest podanie
dokładnej liczby nielegalnych imigrantów przebywających na terytorium Europy, wiadomo jednak,
że państwa członkowskie Unii Europejskiej jednogłośnie sprzeciwiają się masowej migracji
i zatrzaskują drzwi przed imigrantami arabskiej wiosny. Problem nie tkwi w tym, czy przyjmować
imigrantów, ale w tym, jaką obrać politykę, aby zarówno imigranci, jak i państwa przyjmujące
czerpały wzajemne korzyści.
Słowa kluczowe: nielegalni imigranci, polityka migracyjna, Lampedusa, Europa
IMMIGRATION POLICY OF WESTERN EUROPEAN STATES. THE CASE OF
LAMPEDUSA- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. Lampedusa a small island situated in a Mediterranean tourist destination, a symbol of
successful leisure and recreation such a description appears in advertising catalogues in many
tourist offices. This idyllic image has become blurred by hundreds of dilapidated boats full of
illegal refugees. Since 2010, Lampedusa is the African refugees main target for transfer to the European
promised land. Even if it is impossible to assess the number of illegal immigrants who have
made their way to Europe by sea or land after the Arab Spring, EU member states have decided
almost unanimously to stop mass migration as a threat to European identity and security. But
this self-interested logic has partially failed as the problem is how to help existing immigrant communities
adapt to European values while accepting genuine refugees whose inflow is on the rise.
Key words: illegal immigrants, immigration policy, Lampedusa, Europe
Katarzyna Stachurska-Szczesiak
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: katarzyna.stachurska-szczesiak@poczta.umcs.lublin.pl
WATER MANAGEMENT AS A CHALLENGE
TO SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN THE
MEDITERRANEAN SEA BASIN-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. The Mediterranean region has a particular place in geopolitics at the edge of three
continents, Europe, Asia, and Africa, and between the Straits of Gibraltar and the Bosporus. This
makes it a constant subject of political competition between several European countries and the
European Union (EU) as a whole. This area is faced with political, economic, environmental, and
social challenges. To meet them the EU requires a common vision and to act in concert. A particular
challenge in the context of the Mediterranean region is a drastic drop in water resources
combined with environmental degradation. As water is an integral part of human life and habitats,
it lays the foundations for complicated hydrologic cycle and interdependencies in all form of life
on earth. The most challenging thing is to resolve the problem of competition for water between
humans and habitats. The idea of self-sustaining development addresses this challenge. Its effective
implementation and harmonization requires the inclusion of environmental issues (with water
management) in state policies at national and international levels. The article aims at presenting
water management as a key challenge to sustainable development with a deductive approach, from
the global situation and patterns of conduct to regional practices in the Mediterranean countries.
Key words: water management, Mediterranean Sea basin, sustainable development
ZARZĄDZANIE WODĄ JAKO WYZWANIE ROZWOJU SAMOPODTRZYMUJĄCEGO SIĘ
W BASENIE MORZA ŚRÓDZIEMNEGO-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Region śródziemnomorski zajmuje szczególną pozycję na arenie międzynarodowej.
Leży na styku trzech kontynentów, co sprawia, że jest przedmiotem stałego zainteresowania zarówno
poszczególnych państw zachodnich, jak i całej Unii Europejskiej. Obszar ten stoi wobec
wyzwań politycznych, gospodarczych, ekologicznych i społecznych. Sprostanie różnorodnym
wyzwaniom wymaga od UE i partnerów śródziemnomorskich wspólnej pracy i wizji. Szczególnym
wyzwaniem w kontekście regionu śródziemnomorskiego jest drastyczny spadek zasobów
wodnych połączony z degradacją środowiska naturalnego. Woda jest nieodłącznym elementem
życia ludzkiego i przyrodniczego. Tworzy relacje w oparciu o skomplikowany cykl hydrologiczny
i współzależności wszystkich form życia na Ziemi. Obniżenie zasobów wodnych pod względem
ilościowym i jakościowym może mieć negatywny wpływ na każdą formę życia. Wyzwaniem jest
rozwiązanie problemu konkurencji o wodę między człowiekiem a przyrodą. Odpowiedzią na
to jest idea rozwoju samopodtrzymującego się, zaś skutecznym sposobem jej realizacji oraz osiągnięcia
harmonizacji we wszystkich obszarach działalności człowieka jest włączenie kwestii środowiskowych
(w tym wody) do przepisów krajowych i międzynarodowych. Celem artykułu jest
analiza zarządzania wodą stanowiąca kluczowe wyzwanie dla rozwoju samopodtrzymującego się,
uwzględniająca podejście dedukcyjne do globalnych sposobów gospodarowania wodą oraz do
regionalnej praktyki państw śródziemnomorskich.
Słowa kluczowe: zarządzanie wodą, basen Morza Śródziemnego, rozwój samopodtrzymujący się
Andrzej Gąsowski
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
Katedra Stosunków Międzynarodowych i Studiów Europejskich, Zakład Stosunków Międzynarodowych
e-mail: a.gasowski@uksw.edu.pl
BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE W PAŃSTWACH
ARABSKICH BASENU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Arabskie kraje basenu Morza Śródziemnego (BMŚ) wykazują pogłębiający się deficyt
żywnościowy. Państwa te stały się jednymi z największych w świecie importerów zbóż. Uzależniły
się także od importu cukru oraz oleju. Jednocześnie dysponują olbrzymimi zasobami siły
roboczej oraz doskonałymi warunkami klimatyczno-glebowymi do produkcji warzyw i owoców,
których znaczący deficyt odczuwają państwa Unii Europejskiej (UE). Z kolei UE, dzięki mechanizacji
upraw i konsolidacji gospodarstw, może zapewnić po konkurencyjnych cenach dostawę
zbóż, cukru i olejów roślinnych, których rosnący niedobór odczuwają państwa Bliskiego Wschodu
i Północnej Afryki (MENA). Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego w krajach arabskich,
jak i szerzej ogólnej stabilności regionu, staje się możliwe w wyniku specjalizacji i autentycznej,
a nie deklaratywnej integracji produkcji, przetwórstwa i handlu produktami rolnymi pomiędzy
krajami po obu stronach BMŚ. Można założyć, iż duże zasoby ziemi, know-how i kapitał, jakie
występują w BMŚ, pozwolą zapewnić temu regionowi odpowiedni poziom bezpieczeństwa żywnościowego,
a nawet przekształcić go w czołowego eksportera produktów rolnych, których zbyt
zapewni dynamika przyrostu liczby ludności. Konieczny jest jedynie odpowiedni poziom determinacji
politycznej w doprowadzeniu do autentycznej współpracy w zakresie produkcji i handlu
artykułami rolnymi. W realiach kryzysu finansowo-gospodarczego oraz trwających konfliktów
zbrojnych w Syrii i Libii, a także pozostałych źródeł niestabilności w regionie BMŚ osiągnięcie
takiego śródziemnomorskiego porozumienia w tej dziedzinie będzie jednak utrudnione.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo żywnościowe, basen Morza Śródziemnego, państwa arabskie,
Unia Europejska
FOOD SECURITY IN ARAB MENA COUNTRIES-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. Arab countries have a worsening food shortage and a deficit in agricultural trade. They
have become some of the worlds largest grain importers. They also rely on imports of sugar and
vegetable oil. At the same time, Arab countries have enormous manpower resources and excellent
climate and soil conditions for fruit and vegetable production, large quantities of which are imported
by EU countries. On the other hand, thanks to the increased mechanization and consolidation of farms, EU countries can provide competitively priced supplies of cereals, sugar, and vegetable oils, which are imported in large volumes by Arab countries. Food security improvement (a prerequisite
for political stability) will be possible in the Arab countries, given a genuine not merely
declarative integration of agricultural production, processing, and trade between countries on both
shores of the Mediterranean Sea. As land resources, know-how, and capital are in abundance in
the Mediterranean region, it is capable of providing an adequate level of food security. This can
even change the region from a food deficit area into a leading exporter of agriculture products
that could address the demographic explosion that is anticipated in coming decades. Such a result
could be only achieved through real political determination in bringing about genuine cooperation
in agricultural production and trade in the region. Unfortunately, giving the current economic crisis,
ongoing conflicts in Syria and Libya and other sources of instability in the region an adequate
Mediterranean compromise in the field of agriculture will not be easy to reach.
Keywords: food security, Mediterranean region, Arab countries, EU
Mariusz Ruszel
Politechnika Rzeszowska
Wydział Zarządzania, Katedra Ekonomii
e-mail: mruszel@prz.edu.pl
POTENCJALNE MOŻLIWOŚCI EKSPORTU GAZU
ZIEMNEGO Z BASENU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO DO
EUROPY-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Zasoby ropy naftowej oraz gazu ziemnego, jakie odkryto w basenie Morza Śródziemnego
(BMŚ), mogą w perspektywie czasu wpłynąć na sytuację geopolityczną w regionie.
Teoretycznie nowe złoża gazu ziemnego mogą być wydobywane przez Cypr, Egipt, Grecję, Izrael,
Liban, Syrię oraz Turcję. Jednak niestabilność polityczna w regionie oraz brak uregulowania terenów
spornych opóźni zarówno prace poszukiwawcze, jak i wydobywcze, a w niektórych przypadkach
może przyczynić się do zablokowania koncesji. Zasadniczym celem artykułu jest odpowiedź
na pytanie, czy państwa BMŚ mogą stać się eksporterami gazu ziemnego? W jaki sposób surowiec
ten mógłby być dostarczany do Europy. Czy śródziemnomorski gaz stanie się w najbliższych kilkunastu
latach istotnym źródłem dostaw do Unii Europejskiej, a także czy wpłynie na integrujący
się rynek energii w Europie? W artykule wykorzystano metodę analizy politologicznej, metodę
czynnikową, zastosowano teorię geopolityki i posłużono się techniką prognozowania. Wnioski
z przeprowadzonej analizy badawczej wskazują, że w obecnej sytuacji geopolitycznej śródziemnomorski
gaz może być co najwyżej uzupełniającym źródłem dla Europy, lecz wymaga to podjęcia
wysiłku inwestycyjnego na budowę infrastruktury energetycznej, która pomimo deklaracji
poszczególnych państw, nie zostanie zbudowana w deklarowanych terminach.
Słowa kluczowe: gaz ziemny, LNG terminal, Morze Śródziemne, Lewiatan, bezpieczeństwo energetyczne
POTENTIAL OPPORTUNITIES FOR NATURAL GAS EXPORTS FROM
THE MEDITERRANEAN SEA BASIN TO EUROPE- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. Reserves of oil and natural gas discovered in the Mediterranean could impact the geopolitical
situation in the region in the long term. Theoretically, new natural gas deposits could be
extracted by Cyprus, Egypt, Greece, Israel, Lebanon, Syria, and Turkey. However, political instability
in the region and the lack of regulations regarding disputed areas will delay both exploration
and mining and in some cases could even impede concessions. The main aim of this article is to answer
the question whether the Mediterranean countries could become natural gas exporters? How
could the natural gas be supplied to Europe? Will Mediterranean gas become an important source
of supply to the EU in the next several years and will it influence the integrating energy market in
Europe? The methods of research include factor and econometric analysis and those of political
science. The articles conclusions indicate that Mediterranean gas could be at most a supplementary
natural gas source for Europe in the current geopolitical situation, but this requires investments
in the construction of energy infrastructure that will be difficult to achieve in the near future.
Key words: natural gas, LNG terminal, Mediterranean, Leviathan, energy security
Justyna Misiągiewicz
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: justyna.misiagiewicz@poczta.umcs.lublin.pl
TURKEYS INTEGRATION WITH THE EUROPEAN
UNION THE EUROPEAN IDENTITY VERSUS
TURKISH SELF-CONFIDENCE-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Abstract. The sense of identity across the European Union (EU) has become an increasingly controversial
and often discussed issue over the past decade. Nowadays, growing number of analysts argue
that the progress of the European integration project will be impeded by the lack of such an identity.1
Questions regarding the nature of European identity, especially the search for a new European identity,
its relations with other identities, and a possible loss of national identities, are frequently asked
in the context of the EU enlargement. These questions are discussed and different views exist in EU
member states. Although initiated especially by opponents of EU integration, they are also becoming
burning issues in the candidate countries. Often, public opinion in these countries fears that their
national identities will be lost or, at least, substantially weakened with their full integration into the
EU.2 There are many debates on the notion of the unity of the European civilization. In this context,
Turkish integration with the European Union is the most challenging issue. Its Muslim population
could change the concept of European identity. In this paper, we would like to analyze the concept of
European identity, the perspective of the integration of Turkey into the EU, and its ideological dimension.
It is also important to analyze the phenomenon of the Euroskepticism in Turkey in this context.
Key words: European identity, Turkey, Euroskepticism
INTEGRACJA TURCJI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ EUROPEJSKA TOŻSAMOŚĆ CZY
TURECKA PEWNOŚĆ SIEBIE-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Kwestia tożsamości kulturowo-cywilizacyjnej Unii Europejskiej staje się problemem
dyskusyjnym, zwłaszcza w kontekście procesu rozszerzenia tej struktury. Zjawisko to analizowane
jest często w kontekście rozwoju integracji i konieczności poszukiwania nowej tożsamości
europejskiej. Występują też obawy, czy w procesie integracji nie dojdzie do osłabienia, a nawet
zatracenia tożsamości narodowych.
Wydaje się, że w tym kontekście problem integracji Turcji z Unią Europejską będzie największym
wyzwaniem. Nawet jeśli państwo to spełni wszystkie merytoryczne kryteria członkostwa, nie
zmieni to faktu, iż należy ono do odmiennego kręgu kulturowo-cywilizacyjnego. Nasuwa się więc
pytanie, jaki będzie wkład muzułmańskiej Turcji w kreowanie wspólnej europejskiej tożsamości?
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie koncepcji tożsamości europejskiej w obliczu
perspektywy rozszerzenia o Turcję. Chcemy również w tym kontekście uwzględnić analizę stosunku
społeczeństwa Turcji do kwestii integracji europejskiej.
Słowa kluczowe: tożsamość europejska, Turcja, eurosceptycyzm

|