TEKA
Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych IXa/2014.
Commission of Political Science and International Affairs

Spis treści - plik PDF


Strona redakcyjna - editorial page - plik PDF



amb. Wojciech A. Jasiński
Instytut Afrykański, ul. Kilińskiego 177, lok. 12, 90-950 Łódź


WIZJA BEZPIECZEŃSTWA W BASENIE MORZA ŚRÓDZIEMNEGO W ŚWIETLE WYSTĄPIEŃ PAŃSTW REGIONU W DEBACIE GENERALNEJ 67. SESJI ZGROMADZENIA OGÓLNEGO NARODÓW ZJEDNOCZONYCH (NOWY JORK, 25 WRZEŚNIA–1 PADZIERNIKA 2012 R.)- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Debaty generalne dorocznych sesji Zgromadzenia Ogólnego (ZO), w których udział biorą wysokiej rangi przedstawiciele państw członkowskich Narodów Zjednoczonych (NZ) przyciągają uwagę opinii publicznej. Dla regionu BMŚ debata podczas 67. sesji miała szczególne znaczenie ze względu m.in. na fakt, że wzięło w niej udział po raz pierwszy wielu nowych przywódców państw po wydarzeniach arabskiej wiosny z 2011 r. Odbiły się one szerokim echem w kluczowych wystąpieniach przywódców państw, antycypując wydarzenia, z jakimi przyszło nam się mierzyć w ostatnich latach. Debaty generalne dorocznych sesji ZO stanowią więc cenne i systematyczne źródło informacji, ale także inspirację do działań na uniwersalnym forum, jakim są agendy systemu NZ.

Słowa kluczowe: 67. sesja ZO ONZ, region Morza Śródziemnego, arabska wiosna

VISION OF MEDITERRANEAN SECURITY IN THE GENERAL DEBATE OF THE 67TH UN GENERAL ASSEMBLY SESSION (NEW YORK, 25 SEPTEMBER – 1 OCTOBER 2012)- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. General debates of the annual sessions of the United Nations General Assembly (UNGA) get public attention. For the Mediterranean region the debate in the 67th GA session was significant due to the appearance of new political leaders emerging after the 2011 Arab Spring. Revolutionary changes in the MENA region resonated in the key speeches of the general debate that in turn anticipated events which we are facing today. As such, general debates of UNGA sessions provide a valuable source of information as well as an important agenda-setting mechanism.

Key words: the 67th session of the UN General Assembly, the Mediterranean region, Arab Spring


Izabela Oleksiewicz
Katarzyna Stachurska-Szczesiak
Izabela Oleksiewicz
Rzeszów University of Technology,
Faculty of Management, Department of Banking and Finance
e-mail: oleiza@prz.edu.pl
Katarzyna Stachurska-Szczesiak
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: katarzyna.stachurska-szczesiak@poczta.umcs.lublin.pl


THE IMPORTANCE OF THE CONCEPT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN THE FORMULATION OF THE ASSUMPTIONS OF CONTEMPORARY EUROPEAN PUBLIC SECURITY POLICY-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. The concept of sustainable development at the level of international discussion was introduced in 1987 by the Brundtland report (Our Common Future). Its appearance can be regarded as a breakthrough in the current thinking about society and nature. In order to achieve sustainable development there is a need to combine three elements: social equality, economic growth and efficiency, and environmental issues, while preserving resources for future generations. In recent discussions on the concept of sustainable development, the Eurocentric attitude has prevailed, as the result of embodiment of this development in the economic strategies of developed and the most socially responsible countries. At the outset, discussion on the concept of self-sustaining development related to the problems of underdeveloped countries in the 1960s and had little in common with the economic and social advancement. Developed countries, thanks to their resources and instruments, can become transmitters of the concept, securing and stabilizing the situation in the countries neighboring the EU. Cooperation within the Mediterranean basin is an example of such a security policy of the EU towards developing countries that are recipients of both resources and knowledge associated with the concept. Mutual cooperation in establishing a framework for the concept is conducive to the common security of the Mediterranean region. The aim of this paper is to analyze the concept of sustainable development in the context of contemporary European security policy and law enforcement objectives given the close neighborhood of Europe and the MENA region as culturally diverse societies.

Key words: sustainable development, public order, public security policy, Mediterranean Basin

ZNACZENIE KONCEPCJI SUSTAINABLE DEVELOPMENT W FORMUŁOWANIU ZAŁOŻEŃ WSPÓŁCZESNEJ EUROPEJSKIEJ POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Koncepcja sustainable development została wprowadzona na forum międzynarodowe za sprawą raportu Brundtland w 1987 r. (Our Common Future). Jej pojawienie się z pewnością można uznać za przełom w dotychczasowym myśleniu o społeczeństwie i przyrodzie. Aby rozwój był samopodtrzymujący się lub trwały, musi łączyć ze sobą trzy elementy: utrzymywanie równości społecznej przy jednoczesnym wzroście gospodarczym oraz ochrona środowiska naturalnego z uwzględnieniem tak obecnych, jak i przyszłych pokoleń. Rozwój taki nie jest stanem statycznym, lecz procesem transformacji, który uwzględnia warunki społeczne, gospodarcze i środowiskowe. W dyskusjach nad kształtem koncepcji sustainable developement prowadzonych w ostatnich latach przeważa nastawienie europocentryczne, co jest wynikiem obecności tego rozwoju w strategiach gospodarczych państw uznawanych za rozwinięte pod względem cywilizacyjnym i o wysokiej ogólnospołecznej odpowiedzialności. Tymczasem początki dyskusji nad koncepcją rozwoju samopodtrzymującego się odnoszą się do problematyki państw słabo rozwiniętych. Wywodzą się one z lat 60. i mają niewiele wspólnego z zaawansowaniem społeczno-gospodarczym. Dzięki swoim środkom oraz doświadczeniu państwa rozwinięte mogą stać się „przekaźnikami” założeń koncepcji, zabezpieczając i stabilizując sytuację w państwach sąsiadujących z UE. Przykładem takiej polityki bezpieczeństwa UE jest współpraca z państwami rozwijającymi się w basenie Morza Śródziemnego (BMŚ), które są odbiorcami zarówno środków, jak i wiedzy z tą koncepcją związanych. Wzajemna współpraca w ustanawianiu ram do jej stosowania sprzyja bezpieczeństwu wspólnego regionu, jakim jest BMŚ. Celem tak określonego obszaru badań jest analiza koncepcji rozwoju samopodtrzymującego się w kontekście formułowania założeń współczesnej europejskiej polityki bezpieczeństwa i ochrony porządku publicznego, biorąc pod uwagę uwarunkowania tej polityki wynikające z bliskiego sąsiedztwa społeczeństw odmiennych kulturowo.

Słowa kluczowe: rozwój samopodtrzymujący się, bezpieczeństwo publiczne, porządek publiczny, basen Morza Śródziemnego


Andrzej Sołtys
Politechnika Rzeszowska,
Wydział Zarządzania, Zakład Nauk Humanistycznych
e-mail: asoltys@prz.edu.pl


POLITYCZNA IDEOLOGIZACJA RELIGII ZAGROŻENIEM BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTW W OBSZARZE BASENU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Celem artykułu jest zrekonstruowanie mechanizmów ideologizowania religii w nowożytnym i współczesnym pojęciu polityki oraz ukazanie zagrożeń dla wewnętrznego bezpieczeństwa państw, jakie ten proces pociąga. Zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z procesu ideologizowania religii ilustruje się w artykule współczesnym islamizmem, który inspiruje działania organizacji terrorystycznych w niektórych państwach basenu Morza Śródziemnego. W warstwie teoretycznej proces ideologizowania religii przejawia się tym, iż twierdzeniom religijnym o znaczeniu transcendentalnym nadaje się charakter immanentny, natomiast w warstwie praktycznej tym, że cele mające znaczenie dla grupy społecznej przedkłada się nad cele wynikające z istoty religii i mające znaczenie dla jednostki. W artykule ukazuje się nowożytne źródła ideologizowania religii oraz nowożytne i współczesne mechanizmy przekształcania religii w ideologię władzy. Uwyraźnia się przyczynowy związek między zideologizowaną postacią religii i zagrożeniem wewnętrznego bezpieczeństwa państw.

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo, ideologia, ideologizacja religii, polityka, terroryzm

THE IDEOLOGIZATION OF RELIGION AS A THREAT TO MEDITERRANEAN COUNTRIES-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. This article aims to reconstruct the mechanisms of politicization and ideologization of religion in modern and contemporary understandings of politics and to present the threats to internal security that it could cause. Security risks resulting from the ideologization of religion are illustrated by contemporary Islamism, which inspires actions by terrorist organizations in some countries of the Mediterranean basin. In a theoretical layer of the process this ideologization manifests itself in the fact that religious assertions about transcendentally significant ideas are internalized as immanent. In terms of practice, the ideologization means the domination of the group’s objectives over individual objectives of religion resulting from its very nature. The article shows the modern source of the ideologization of religion and its modern and contemporary transformational mechanisms into an ideology of power. This study establishes a causal relationship between an ideologized form of religion and security threats.

Key words: security, ideology, ideologization of religion, politics, terrorism


Grzegorz Gil
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: greg.gil@poczta.umcs.lublin.pl


PROSPECTS FOR POST-CONFLICT (DE)STABILISATION OF LIBYA -pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. During the Arab Spring some MENA regimes were either forced to reform themselves or ousted and replaced by democratic opposition. Amidst half a dozen of cases of this revolution Libya is a specific one. Its Qaddafi era idiosyncrasy fuelled by “oil” state-formation ended up with the destruction of state apparatus and reinvigorated tribal affiliations. The impact of the 2011 events has changed it as a polity but cannot erase the past five decades of neo-patrimonial and repressive rule. Subsequently, the end of the Muammar Qaddafi regime does not promise post-conflict stability as a new Libya has yet to validate its move towards stabilisation or work out a national consensus. This paper identifies three possibilities of the future development of this country (gradual stabilisation, Jihadisation and fragmentation) and considers the likelihood of each in characteristics and the international context.

Key words: post-Qaddafi Libya, state-failure, state-building, Islamic State

PERSPEKTYWY (DE)STABILIZACJI LIBII PO KONFLIKCIE-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Strzeszczenie. Wraz z wydarzeniami arabskiej wiosny niektóre reżimy z basenu Morza Śródziemnego zostały zmuszone do reform lub obalone i zastąpione przez opozycję demokratyczną. Spośród kilku przykładów takiej rewolucji Libia jawi się jako przypadek szczególny. Osobliwości systemu zbudowanego przez Muammara Kaddafiego, sponsorowane dochodami z eksploatacji złóż ropy, skutkowały destrukcją struktur państwa i nasileniem trybalizmu. Rewolucja z 2011 r. Prospects for post-conflict (de)stabilisation of Libya 69 zmieniła wprawdzie konstrukcję polityczną Libii, lecz nie mogła przekreślić minionych dekad neopatrymonialnych i represyjnych rządów. Sam kres reżimu Kaddafiego nie jest zatem przesłanką pokoju po konflikcie, a Libia musi uprawomocnić swoją transformację i wypracować narodowy konsensus. W artykule analizowane są trzy scenariusze rozwoju sytuacji (stopniowa stabilizacja, „dżihadyzacja” oraz defragmentacja) w pokonfliktowej Libii. Celem autora jest rozważenie ich prawdopodobieństwa z uwzględnieniem splotu specyfiki wewnętrznej oraz sytuacji międzynarodowej.

Słowa kluczowe: Libia po 2011 r., upadek państwa, budowanie państwa, Państwo Islamskie


Daria Orzechowska-Słowikowska
Polska Akademia Nauk,
Instytut Studiów Politycznych, Zakład Europeistyki
e-mail: dorzech@isppan.waw.pl


POLITYKA IMIGRACYJNA PAŃSTW EUROPY ZACHODNIEJ. KAZUS LAMPEDUSY-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Lampedusa – niewielka wyspa położona na Morzu Śródziemnym, symbol udanego wypoczynku i rekreacji – taki opis pojawia się w katalogach reklamowych wielu biur turystycznych. Idylliczny obraz tej włoskiej wyspy jest zamazany przez setki zniszczonych łodzi z nielegalnymi uchodźcami na pokładzie. Od 2010 Lampedusa – oddalona o 150 km od wybrzeża Tunezji – jest głównym celem uchodźców z Afryki i Bliskiego Wschodu. Choć niemożliwe jest podanie dokładnej liczby nielegalnych imigrantów przebywających na terytorium Europy, wiadomo jednak, że państwa członkowskie Unii Europejskiej jednogłośnie sprzeciwiają się masowej migracji i zatrzaskują drzwi przed imigrantami arabskiej wiosny. Problem nie tkwi w tym, czy przyjmować imigrantów, ale w tym, jaką obrać politykę, aby zarówno imigranci, jak i państwa przyjmujące czerpały wzajemne korzyści.

Słowa kluczowe: nielegalni imigranci, polityka migracyjna, Lampedusa, Europa

IMMIGRATION POLICY OF WESTERN EUROPEAN STATES. THE CASE OF LAMPEDUSA- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. Lampedusa – a small island situated in a Mediterranean tourist destination, a symbol of successful leisure and recreation – such a description appears in advertising catalogues in many tourist offices. This idyllic image has become blurred by hundreds of dilapidated boats full of illegal refugees. Since 2010, Lampedusa is the African refugees’ main target for transfer to the European promised land. Even if it is impossible to assess the number of illegal immigrants who have made their way to Europe by sea or land after the Arab Spring, EU member states have decided almost unanimously to „stop mass migration” as a threat to European identity and security. But this self-interested logic has partially failed as the problem is how to help existing immigrant communities adapt to European values while accepting genuine refugees whose inflow is on the rise.

Key words: illegal immigrants, immigration policy, Lampedusa, Europe


Katarzyna Stachurska-Szczesiak
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: katarzyna.stachurska-szczesiak@poczta.umcs.lublin.pl


WATER MANAGEMENT AS A CHALLENGE TO SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN THE MEDITERRANEAN SEA BASIN-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. The Mediterranean region has a particular place in geopolitics at the edge of three continents, Europe, Asia, and Africa, and between the Straits of Gibraltar and the Bosporus. This makes it a constant subject of political competition between several European countries and the European Union (EU) as a whole. This area is faced with political, economic, environmental, and social challenges. To meet them the EU requires a common vision and to act in concert. A particular challenge in the context of the Mediterranean region is a drastic drop in water resources combined with environmental degradation. As water is an integral part of human life and habitats, it lays the foundations for complicated hydrologic cycle and interdependencies in all form of life on earth. The most challenging thing is to resolve the problem of “competition for water” between humans and habitats. The idea of self-sustaining development addresses this challenge. Its effective implementation and harmonization requires the inclusion of environmental issues (with water management) in state policies at national and international levels. The article aims at presenting water management as a key challenge to sustainable development with a deductive approach, from the global situation and patterns of conduct to regional practices in the Mediterranean countries.

Key words: water management, Mediterranean Sea basin, sustainable development

ZARZĄDZANIE WODĄ JAKO WYZWANIE ROZWOJU SAMOPODTRZYMUJĄCEGO SIĘ W BASENIE MORZA ŚRÓDZIEMNEGO-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Region śródziemnomorski zajmuje szczególną pozycję na arenie międzynarodowej. Leży na styku trzech kontynentów, co sprawia, że jest przedmiotem stałego zainteresowania zarówno poszczególnych państw zachodnich, jak i całej Unii Europejskiej. Obszar ten stoi wobec wyzwań politycznych, gospodarczych, ekologicznych i społecznych. Sprostanie różnorodnym wyzwaniom wymaga od UE i partnerów śródziemnomorskich wspólnej pracy i wizji. Szczególnym wyzwaniem w kontekście regionu śródziemnomorskiego jest drastyczny spadek zasobów wodnych połączony z degradacją środowiska naturalnego. Woda jest nieodłącznym elementem życia ludzkiego i przyrodniczego. Tworzy relacje w oparciu o skomplikowany cykl hydrologiczny i współzależności wszystkich form życia na Ziemi. Obniżenie zasobów wodnych pod względem ilościowym i jakościowym może mieć negatywny wpływ na każdą formę życia. Wyzwaniem jest rozwiązanie problemu „konkurencji o wodę” między człowiekiem a przyrodą. Odpowiedzią na to jest idea rozwoju samopodtrzymującego się, zaś skutecznym sposobem jej realizacji oraz osiągnięcia harmonizacji we wszystkich obszarach działalności człowieka jest włączenie kwestii środowiskowych (w tym wody) do przepisów krajowych i międzynarodowych. Celem artykułu jest analiza zarządzania wodą stanowiąca kluczowe wyzwanie dla rozwoju samopodtrzymującego się, uwzględniająca podejście dedukcyjne do globalnych sposobów gospodarowania wodą oraz do regionalnej praktyki państw śródziemnomorskich.

Słowa kluczowe: zarządzanie wodą, basen Morza Śródziemnego, rozwój samopodtrzymujący się


Andrzej Gąsowski
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
Katedra Stosunków Międzynarodowych i Studiów Europejskich, Zakład Stosunków Międzynarodowych
e-mail: a.gasowski@uksw.edu.pl


BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE W PAŃSTWACH ARABSKICH BASENU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO -pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Arabskie kraje basenu Morza Śródziemnego (BMŚ) wykazują pogłębiający się deficyt żywnościowy. Państwa te stały się jednymi z największych w świecie importerów zbóż. Uzależniły się także od importu cukru oraz oleju. Jednocześnie dysponują olbrzymimi zasobami siły roboczej oraz doskonałymi warunkami klimatyczno-glebowymi do produkcji warzyw i owoców, których znaczący deficyt odczuwają państwa Unii Europejskiej (UE). Z kolei UE, dzięki mechanizacji upraw i konsolidacji gospodarstw, może zapewnić po konkurencyjnych cenach dostawę zbóż, cukru i olejów roślinnych, których rosnący niedobór odczuwają państwa Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki (MENA). Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego w krajach arabskich, jak i szerzej ogólnej stabilności regionu, staje się możliwe w wyniku specjalizacji i autentycznej, a nie deklaratywnej integracji produkcji, przetwórstwa i handlu produktami rolnymi pomiędzy krajami po obu stronach BMŚ. Można założyć, iż duże zasoby ziemi, know-how i kapitał, jakie występują w BMŚ, pozwolą zapewnić temu regionowi odpowiedni poziom bezpieczeństwa żywnościowego, a nawet przekształcić go w czołowego eksportera produktów rolnych, których zbyt zapewni dynamika przyrostu liczby ludności. Konieczny jest jedynie odpowiedni poziom determinacji politycznej w doprowadzeniu do autentycznej współpracy w zakresie produkcji i handlu artykułami rolnymi. W realiach kryzysu finansowo-gospodarczego oraz trwających konfliktów zbrojnych w Syrii i Libii, a także pozostałych źródeł niestabilności w regionie BMŚ osiągnięcie takiego śródziemnomorskiego porozumienia w tej dziedzinie będzie jednak utrudnione.

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo żywnościowe, basen Morza Śródziemnego, państwa arabskie, Unia Europejska

FOOD SECURITY IN ARAB MENA COUNTRIES-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. Arab countries have a worsening food shortage and a deficit in agricultural trade. They have become some of the world’s largest grain importers. They also rely on imports of sugar and vegetable oil. At the same time, Arab countries have enormous manpower resources and excellent climate and soil conditions for fruit and vegetable production, large quantities of which are imported by EU countries. On the other hand, thanks to the increased mechanization and consolidation of farms, EU countries can provide competitively priced supplies of cereals, sugar, and vegetable oils, which are imported in large volumes by Arab countries. Food security improvement (a prerequisite for political stability) will be possible in the Arab countries, given a genuine not merely declarative integration of agricultural production, processing, and trade between countries on both shores of the Mediterranean Sea. As land resources, know-how, and capital are in abundance in the Mediterranean region, it is capable of providing an adequate level of food security. This can even change the region from a food deficit area into a leading exporter of agriculture products that could address the demographic explosion that is anticipated in coming decades. Such a result could be only achieved through real political determination in bringing about genuine cooperation in agricultural production and trade in the region. Unfortunately, giving the current economic crisis, ongoing conflicts in Syria and Libya and other sources of instability in the region an adequate Mediterranean compromise in the field of agriculture will not be easy to reach.
Keywords: food security, Mediterranean region, Arab countries, EU


Mariusz Ruszel
Politechnika Rzeszowska
Wydział Zarządzania, Katedra Ekonomii
e-mail: mruszel@prz.edu.pl


POTENCJALNE MOŻLIWOŚCI EKSPORTU GAZU ZIEMNEGO Z BASENU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO DO EUROPY-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Zasoby ropy naftowej oraz gazu ziemnego, jakie odkryto w basenie Morza Śródziemnego (BMŚ), mogą w perspektywie czasu wpłynąć na sytuację geopolityczną w regionie. Teoretycznie nowe złoża gazu ziemnego mogą być wydobywane przez Cypr, Egipt, Grecję, Izrael, Liban, Syrię oraz Turcję. Jednak niestabilność polityczna w regionie oraz brak uregulowania terenów spornych opóźni zarówno prace poszukiwawcze, jak i wydobywcze, a w niektórych przypadkach może przyczynić się do zablokowania koncesji. Zasadniczym celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy państwa BMŚ mogą stać się eksporterami gazu ziemnego? W jaki sposób surowiec ten mógłby być dostarczany do Europy. Czy śródziemnomorski gaz stanie się w najbliższych kilkunastu latach istotnym źródłem dostaw do Unii Europejskiej, a także czy wpłynie na integrujący się rynek energii w Europie? W artykule wykorzystano metodę analizy politologicznej, metodę czynnikową, zastosowano teorię geopolityki i posłużono się techniką prognozowania. Wnioski z przeprowadzonej analizy badawczej wskazują, że w obecnej sytuacji geopolitycznej śródziemnomorski gaz może być co najwyżej uzupełniającym źródłem dla Europy, lecz wymaga to podjęcia wysiłku inwestycyjnego na budowę infrastruktury energetycznej, która pomimo deklaracji poszczególnych państw, nie zostanie zbudowana w deklarowanych terminach.

Słowa kluczowe: gaz ziemny, LNG terminal, Morze Śródziemne, Lewiatan, bezpieczeństwo energetyczne

POTENTIAL OPPORTUNITIES FOR NATURAL GAS EXPORTS FROM THE MEDITERRANEAN SEA BASIN TO EUROPE- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. Reserves of oil and natural gas discovered in the Mediterranean could impact the geopolitical situation in the region in the long term. Theoretically, new natural gas deposits could be extracted by Cyprus, Egypt, Greece, Israel, Lebanon, Syria, and Turkey. However, political instability in the region and the lack of regulations regarding disputed areas will delay both exploration and mining and in some cases could even impede concessions. The main aim of this article is to answer the question whether the Mediterranean countries could become natural gas exporters? How could the natural gas be supplied to Europe? Will Mediterranean gas become an important source of supply to the EU in the next several years and will it influence the integrating energy market in Europe? The methods of research include factor and econometric analysis and those of political science. The article’s conclusions indicate that Mediterranean gas could be at most a supplementary natural gas source for Europe in the current geopolitical situation, but this requires investments in the construction of energy infrastructure that will be difficult to achieve in the near future.

Key words: natural gas, LNG terminal, Mediterranean, Leviathan, energy security


Justyna Misiągiewicz
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,
Faculty of Political Science, Department of International Relations
e-mail: justyna.misiagiewicz@poczta.umcs.lublin.pl


TURKEY’S INTEGRATION WITH THE EUROPEAN UNION – THE EUROPEAN IDENTITY VERSUS TURKISH SELF-CONFIDENCE-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Abstract. The sense of identity across the European Union (EU) has become an increasingly controversial and often discussed issue over the past decade. Nowadays, growing number of analysts argue that the progress of the European integration project will be impeded by the lack of such an identity.1 Questions regarding the nature of European identity, especially the search for a new European identity, its relations with other identities, and a possible loss of national identities, are frequently asked in the context of the EU enlargement. These questions are discussed and different views exist in EU member states. Although initiated especially by opponents of EU integration, they are also becoming burning issues in the candidate countries. Often, public opinion in these countries fears that their national identities will be lost or, at least, substantially weakened with their full integration into the EU.2 There are many debates on the notion of the unity of the European civilization. In this context, Turkish integration with the European Union is the most challenging issue. Its Muslim population could change the concept of European identity. In this paper, we would like to analyze the concept of European identity, the perspective of the integration of Turkey into the EU, and its ideological dimension. It is also important to analyze the phenomenon of the Euroskepticism in Turkey in this context.

Key words: European identity, Turkey, Euroskepticism

INTEGRACJA TURCJI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ – EUROPEJSKA TOŻSAMOŚĆ CZY TURECKA „PEWNOŚĆ SIEBIE”-pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie. Kwestia tożsamości kulturowo-cywilizacyjnej Unii Europejskiej staje się problemem dyskusyjnym, zwłaszcza w kontekście procesu rozszerzenia tej struktury. Zjawisko to analizowane jest często w kontekście rozwoju integracji i konieczności poszukiwania nowej tożsamości europejskiej. Występują też obawy, czy w procesie integracji nie dojdzie do osłabienia, a nawet zatracenia tożsamości narodowych. Wydaje się, że w tym kontekście problem integracji Turcji z Unią Europejską będzie największym wyzwaniem. Nawet jeśli państwo to spełni wszystkie merytoryczne kryteria członkostwa, nie zmieni to faktu, iż należy ono do odmiennego kręgu kulturowo-cywilizacyjnego. Nasuwa się więc pytanie, jaki będzie wkład muzułmańskiej Turcji w kreowanie wspólnej europejskiej tożsamości? Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie koncepcji tożsamości europejskiej w obliczu perspektywy rozszerzenia o Turcję. Chcemy również w tym kontekście uwzględnić analizę stosunku społeczeństwa Turcji do kwestii integracji europejskiej.

Słowa kluczowe: tożsamość europejska, Turcja, eurosceptycyzm


 

Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych O.L. PAN

 
 
 Siedziba oddziału : Polska Akademia Nauk, Oddział w Lublinie
 Pałac Czartoryskich, Plac Litewski 2, e-mail: pan-ol@hektor.umcs.lublin.pl
webdesign emzab.pl