TEKA Komisji Prawniczej X/2017.
Commission of Legal
Spis treści/ Contents - plik PDF
Redakcja/Editorial Board - plik PDF
Wiesław Bar
Katedra Prawa Kanonizacyjnego i Sakramentów Świętych
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
STOWARZYSZENIA IBEROAMERYKAŃSKICH
SZKÓŁ I WYDZIAŁÓW PRAWA
W KONTEKCIE GLOBALIZACJI - pełny artykuł (full article) - plik PDF
w 2005 r. dziesięć razy więcej 137 mln, w tym ok. 12 mln w krajach Ameryki Łacińskiej
i Karaibów. Szkolnictwo wyższe na kontynencie amerykańskim datuje się od 1538 r. Obecnie
jego instytucje stają przed szansami, które daje globalizacja, ale niekiedy wobec zagrożeń,
które też niesie. Dla odpowiedzi na jej wyzwania, uniwersytety i wydziały według kierunków
kształcenia współpracują także w ramach sformalizowanych unii, stowarzyszeń, sieci, itp.
Najliczniejszą jest Unia Uniwersytetów Ameryki Łacińskiej (La Unión de Universidades de
América Latina), istniejąca od września 1949 r., od lat uznawana jest przez UNESCO jako
regionalny organ doradczy i konsultacyjny.
Sformalizowana współpraca wydziałów i szkół prawa istnieje od dwudziestu lat w ramach
Stowarzyszenia Wydziałów, Szkół i Instytutów Prawa Ameryki Łacińskiej (Asociación de
Facultades, Escuelas e Institutos de Derecho de América Latina). Od 5 lat działa nowe stowarzyszenie
Sui Iuris Stowarzyszenie Iberoamerykańskie Wydziałów i Szkół Prawa (Sui Iuris.
Asociación Iberomaericana de Facultades y Escuelas de Derecho), z siedzibą w Madrycie.
Po ich zaprezentowaniu, autor zauważa, że mają one charakter regionalny i są realizowane
w bliskim kręgu kulturowym, co ułatwia współpracę. Podkreśla jednak, że świadomość jej istnienia,
poznawanie wybranych rozwiązań, i nas może inspirować, czy wspomagać w realizacji
już przyjętych planów, a jednocześnie uwalniać od postrzegania (a może nawet kształtowania)
procesu reform jako narzędzia eliminacji, rywalizacji, walki o byt.
Słowa kluczowe: wydziały prawa, Ameryka Łacińska, stowarzyszenie, AFEIDAL, UDUAL,
Sui Iuris AIFED
ASSOCIATIONS OF IBERO-AMERICAN SCHOOLS
AND FACULTIES OF LAW IN THE GLOBALIZATION CONTEXT - pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. In 1960 at universities all over the world were educated 13 milion people, in 2005
ten times more 137 milion, including about 12 milion in Latin American and Caribbean
countries. Higher education in the American continent dates back to 1538. At the present time,
its institutions are face the opportunities which globalization offers, but sometimes face threats
that globalization also offers. For answers to the challenges of the globalization, according
to the strategic education programmes, universities and faculties cooperate also in formalized
unions, associations, networks, etc. The Union of Universities of Latin America (La Unión de
Universidades de América Latina) is the most numerous, exists since September 1949, and for
years recognized by UNESCO as a regional consultative and advisory body.
Formalized cooperation has faculties and schools of law has existed for twenty years in the
Association of Faculties, Schools and Institutes of Law of Latin America (Asociación de
Facultades, Escuelas e Institutos de Derecho de América Latina). A new association has been
operating for 5 years Sui Iuris the Ibero-American Association of Faculties ans Schools
of Law (Sui Iuris. Asociación Iberomaericana de Facultades y Escuelas de Derecho) based in
Madrid.
After presenting these associations, the author notes that they have a regional character and
they are realized in a close cultural environment which facilitates their cooperation. He stresses
however that awareness of the existance of cooperation, studying selected solutions can also
inspire or help us in realization of already undertaken plans, and at the same time releasing from
preception (and maybe even shaping) of the reform process as tool of elimination, rivalry, the
struggle for existence.
Key words: faculties of law, Latin America, association, AFEIDAL, UDUAL, Sui Iuris AIFED
Tomasz Barszcz
Department of Theory and Philosophy of Law
The John Paul II Catholic University of Lublin
THINKING LIKE A LAWYER.
TWO DETERMINANTS OF LEGAL REASONING- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. This paper aims to show circumstances deciding on legal reasoning. This is undertaken
with reference to the rhetorical concept of an argument and in regard to attributes of legal
interpretation. Thus, on the basis of an argument conceived as a set of utterances, the author
investigates utterances formulated in a perspective of law application. Then, there are examined
points of common agreement among legal scholars on rules of legal interpretation. The received
data disclose two determinants of legal reasoning.
Key words: legal reasoning, argument, utterance, rules of legal interpretation, legal norm, legal
syllogism
MYŚLEĆ JAK PRAWNIK. O DWÓCH DETERMINANTACH ROZUMOWANIA PRAWNICZEGO- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Celem artykułu jest określenie okoliczności wyznaczających rozumowanie
prawnicze. Wpierw zostają rozważone szczególne właściwości wypowiedzi formułowanych
w toku stosowania prawa. Następnie analizie poddawane są niesporne w nauce prawa twierdzenia
na temat reguł interpretacji prawniczej. Uzyskane dane ujawniają dwa determinanty
rozumowania prawniczego.
Słowa kluczowe: rozumowanie prawnicze, argument, wypowied, reguły wykładni prawa,
norma prawna, sylogizm prawniczy
Waldemar Bednaruk
Katedra Historii Ustroju i Prawa
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
MIĘDZY SŁUŻBĄ KU CHWALE OJCZYZNY A CYNICZNĄ CHCIWOŚCIĄ ELIT.
ETOS SŁUŻBY PUBLICZNEJ SZLACHTY W OKRESIE I RZECZYPOSPOLITEJ
NA KILKU WYBRANYCH PRZYKŁADACH -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Szlachta polska w swojej twórczości chętnie odwoływała się do wyidealizowanych
wzorców z przeszłości, podając przykłady oraz pożądane modele postępowania, które
stanowiły podstawę obywatelskiego wychowania młodzieży. Jednym z takich mitycznych kanonów
codziennych poczynań członka stanu rycerskiego była honorowa służba ojczynie bez
oglądania się na zyski płynące z piastowania funkcji publicznych. Sam zaszczyt, jaki dawała
możliwość służenia innym, powinien wystarczyć jako nagroda za podejmowany trud, zaś oczekiwanie
materialnej gratyfikacji nie mieściło się w dobrym tonie ówczesnych elit.
Słowa kluczowe: służba publiczna, szlachta, magnaci, demokracja szlachecka, Sejm Wielki,
Rzeczpospolita Obojga Narodów
BETWEEN SERVICE TO THE GLORY OF THE HOMELAND
AND CYNICAL GREED OF ELITES. THE ETHOS OF THE PUBLIC SERVICE
OF THE NOBILITY IN THE PERIOD OF THE FIRST REPUBLIC
ON A FEW SELECTED EXAMPLES -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The Polish nobility in their work eagerly appealed to idealized patterns from the
past, giving examples and desirable models of behavior that formed the basis of civic education
of young people. One of the mythical canons of the daily actions of a member of the knightly
state was the honorary service of his homeland without looking at the profits from his public
functions. The honor given to the service of others should suffice as a reward for the effort,
while the expectation of the material gratification was not in the good taste of the elite in that
time.
Key words: public service, nobility, magnates, gentry democracy, the Great Sejm, Polish
Lithuanian Commonwealth
*Dmytro Bielov, Myroslava Hromovchuk
*Department of Constitutional Law and Comparative Legislature
SHEI Uzhhorod National University
**Department of Constitutional Law and Comparative Legislature
SHEI Uzhhorod National University
THE BASIC LAW OF THE STATE: LEGAL CONTENTpełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The scientific publication is devoted to highlighting the peculiarities of the legal
nature of the constitution. The authors consider the structure and content of the constitution of
the state in the context of its functions. The specificity of the content of the newest constitutions
in the history of world constitutionalism is considered. The correlation between the constitution
and the state policy is established. Modern approaches to understanding the nature of the
constitution are considered. The legal nature of the Constitution of Ukraine is determined.
Key words: legal content, constitution, basic law, legal status, legal nature, nature of the
constitution
PODSTAWOWE PRAWO PAŃSTWA: ZAWARTOŚĆ PRAWNA
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Publikacja naukowa jest poświęcona podkreśleniu osobliwości natury prawnej
konstytucji. Autorzy rozważają strukturę i treść konstytucji państwa w kontekście jego funkcji.
Pod uwagę brana jest specyfika treści najnowszych konstytucji w historii światowego konstytucjonalizmu.
Ustalono korelację między konstytucją a polityką państwa. Pod uwagę bierze
się współczesne podejście do rozumienia natury konstytucji. Określono charakter prawny
Konstytucji Ukrainy.
Słowa kluczowe: treść prawna, konstytucja, podstawowe prawo, status prawny, charakter
prawny, charakter konstytucji
Marzena Furtak-Niczyporuk
Katedra i Zakład Zdrowia Publicznego
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
REGULACJA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEMIESZCZANIA ODPADÓW
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Szczególność regulacji międzynarodowego przemieszczania odpadów polega na
tym, że obowiązują tutaj równocześnie przepisy, które należą do: prawa międzynarodowego
publicznego, prawa unijnego i prawa polskiego. Dlatego niezwykle skomplikowane okazuje
się wykorzystanie tutaj ródeł prawa powszechnie obowiązującego, gdyż mają trzy poziomy
regulacji. Zasadniczo koncentrują się one na przewozie odpadów przez granice państwa, bowiem
chodzi o regulację: postępowania wówczas z nimi, organów administracji publicznej
właściwych do wykonywania zadań z tego zakresu, kar pieniężnych za naruszenie pewnych
obowiązków.
Słowa kluczowe: międzynarodowe, przemieszczanie, odpady
REGULATING THE TRANSFRONTIER SHIPMENT OF WASTE
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The transfrontier shipment of waste is specific in that it is simultaneously governed
by the provisions of international public law, EU law and Polish law. Therefore, it proves quite
difficult in this case to effectively utilise the sources of generally applicable law as they feature
three levels of regulation. In essence, these centre around the shipment of waste across state
borders, as a process involving regulations pertinent to the waste processing process, public
administration bodies in charge of associated tasks, and financial penalties for the breach of
certain obligations.
Key words: transboundary, shipment, waste
Magdalena El Ghamari
Cultural Safety Unit
Centre for Research on Social and Economic Risks
Collegium Civitas University
SHARIA OR SHARIA LAW?-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. Sharia is not a legal system. It is the overall way of life of Islam, as people understand
it according to traditional, early interpretations. These early interpretations date from
700 to 900 CE, not long after the Prophet Muhammad died in 632 CE. Sharia can evolve with
Islamic societies to address their needs today. Sharia is the code of conduct or religious law
of Islam. Most Muslims believe Sharia is derived from two primary sources of Islamic law:
the precepts set forth in the Quran, and the example set by the Islamic Prophet Muhammad
in the Sunnah. Fiqh jurisprudence interprets and extends the application of Sharia to questions
not directly addressed in the primary sources by including secondary sources. These secondary
sources usually include the consensus of the religious scholars embodied in ijma, and analogy
from the Quran and Sunnah through qiyas. Shia jurists prefer to apply reasoning (aql) rather
than analogy in order to address difficult questions. Muslims believe Sharia is Gods law, but
they differ as to what exactly it entails. Modernists, traditionalists and fundamentalists all hold
different views of Sharia, as do adherents to different schools of Islamic thought and scholarship.
Different countries and cultures have varying interpretations of Sharia as well.
Key words: Key words: Islamic law, Islamic Arab region, value system, law
SZARIAT CZY PRAWO SZARIATU?
pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Próba przybliżenia czytelnikowi, który nie jest wyznawcą islamu prawa muzułmańskiego
napotyka na szereg trudności. Praktycznie każdy nowy tekst w tej materii należałoby
poprzedzać przypomnieniem, że prawo muzułmańskie charakteryzuje się dwiema
współzależnymi cechami. Po pierwsze: religijnym pochodzeniem (boskim charakterem) i po
drugie: ścisłą więzią przepisów prawa z muzułmańską teologią, moralnością, przepisami kultu
i obyczajami, zatem brakiem rozdziału pomiędzy sacrum a profanum.
Islam, ostatnia z trzech wielkich religii monoteistycznych wyrosłych w semickim kręgu cywilizacyjnym,
zarówno w jej średniowiecznym rozumieniu, jak i dzisiaj, wyznacza granice
działalności człowieka w jego życiu indywidualnym i wspólnotowym. W związku ze zwiększoną
liczbą muzułmanów napływających do krajów członkowskich Unii Europejskiej coraz
częściej sądy państw członkowskich stykają się z rodzimym prawem muzułmanów, z prawem
Szaria.
Sharia nie jest systemem prawnym. Oznacza on ogólny styl życia islamu, ponieważ ludzie rozumieją
to według tradycyjnych, wczesnych form jego interpretacji. Tezą niniejszego artykułu
jest stwierdzenie, iż Sharia może ewoluować z islamskimi społeczeństwami, aby zaspokoić
ich obecne potrzeby. Sharia jest kodeksem postępowania lub prawem religijnym islamu.
Słowa kluczowe: prawo koraniczne, obszar arabsko-muzułmański, system wartości, prawo
Elwira Gross-Gołacka
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
MOTYWACJA ZRÓŻNICOWANYCH ZASOBÓW LUDZKICH ORAZ STAN WIEDZY
NA TEMAT TRENDÓW DEMOGRAFICZNYCH W ORGANIZACJACH KRAJÓW
GRUPY WYSZEHRADZKIEJ V4 (CZECHY, POLSKA, SŁOWACJA, WĘGRY)
WYNIKI BADAŃ-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie stanu wiedzy na temat przyszłości
rynku pracy oraz zmian demograficznych, jakie zachodzą w krajach Grupy Wyszehradzkiej
V4 w perspektywie najbliższych 5 lat wśród organizacji tejże grupy. Dodatkowym celem
artykułu jest przedstawienie poziomu motywacji zróżnicowanych zasobów ludzkich w opinii
badanych przedstawicieli organizacji. Przy prowadzeniu badań posłużono się metodą studium
literatury przedmiotu i sondażu diagnostycznego, wykorzystującego technikę kwestionariusz
ankiety. Badania empiryczne przeprowadzono w latach 2016-2017 na próbie 401 przedstawicieli
organizacji krajów Grupy Wyszehradzkiej V4 (Czechy, Polska, Słowacja, Węgry). Były to
badania jakościowo-ilościowe. Okazało się, że stan wiedzy na temat przyszłości rynku pracy
oraz zmian demograficznych, jakie zachodzą w krajach Grupy Wyszehradzkiej V4 w perspektywie
najbliższych 5 lat jest na niskim poziomie. Badania ujawniły, iż poziom motywacji pracowników
jest zróżnicowany ze względu na płeć, wiek i stan zdrowia, a zróżnicowane zasoby
mogą przyczynić się do poprawy wyników biznesowych.
Słowa kluczowe: zróżnicowane zasoby ludzkie, Grupa Wyszehradzka, zarządzanie
różnorodnością
MOTIVATION OF DIVERSIFIED HUMAN RESOURCES AND STATE OF KNOWLEDGE ON DEMOGRAPHIC TRENDS
IN ORGANIZATIONS OF V4 COUNTRIES (CZECH REPUBLIC, POLAND, SLOVAKIA, HUNGARY)
RESEARCH RESULTS -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The aim of this article is to determine the knowledge of the future of the labor market
and the demographic changes that occur in the V4 countries in the next five years among
the organizations of the V4 Visegrad Group. Additional purpose of the article is to determine
the level of motivation for differentiated human resources in the opinion of the surveyed
representatives of the organization. The research was based on the study of object literature and
a diagnostic survey, using the questionnaire survey technique. Empirical research was conducted
in the years 2016-2017 on a sample of 401 representatives of V4 countries (Czech Republic,
Poland, Slovakia, Hungary). These were qualitative and quantitative studies. It turned out that
the state of knowledge about the future of the labor market and the demographic changes that
occur in the V4 countries in the next five years is low. Research has shown that employee motivation
varies with gender, age and health, and diverse resources can help improve business
performance.
Key words: diverse human resources, Visegrad Group, diversity management
Marcin Konarski
Warsaw Management University
LEGAL ASPECTS OF ARMED RESISTANCE
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The aim of this article is to analyse legal aspects of armed resistance movements
with a focus on the legal status of the partisan and the legal nature of a civil war. In the light
of the norms of international law, both the status of a partisan and the nature of a civil war is,
from the point of view of this analysis, connected with, inter alia, international recognition
and military occupation, which constitute a significant part of the investigations in this article,
synthetically analysing the activity of the Polish resistance movement against the illegal communist
rule after 1945 (the so-called cursed soldiers). Apart from the analysis of international
and domestic legal norms and their interpretation, the article refers to the history of the evolution
of the legal status and the theory of the partisan.
Key words: right to resistance, international law, law of war, civil war, resistance movements,
partisan, Polish Underground State, cursed soldiers
PRAWNE ASPEKTY ZBROJNEGO RUCHU OPORU
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Celem niniejszego opracowania jest analiza zagadnień dotyczących prawnych
aspektów zbrojnego ruchu oporu ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego partyzanta
oraz charakteru prawnego wojny domowej. Status prawny partyzanta, jak i charakter
wojny domowej w świetle norm prawa międzynarodowego związany jest z punktu widzenia
przedmiotowego m.in. z uznaniem międzynarodowym i okupacją wojenną, co stanowi istotny
element niniejszych dociekań, które obejmują syntetyczną analizę działalności polskiego ruchu
oporu przeciwko nielegalnej władzy komunistycznej po 1945 r. (tzw. żołnierze wyklęci).
Opracowanie odwołuje się poza analizą norm prawa międzynarodowego i prawa krajowego
oraz ich wykładni do historii ewolucji statusu prawnego i teorii partyzanta.
Słowa kluczowe: prawo do oporu, prawo międzynarodowe, prawo wojenne, wojna domowa,
ruch oporu, partyzant, Polskie Państwo Podziemne, żołnierze wyklęci
Józef Krukowski
Legal Commission
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin
WHAT KIND OF VALUES ARE THE BASES OF THE EUROPEAN INTEGRATION?
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The subject of the paper is answering the question: what kind of values are the bases
of the European integration? This question is only part of more complex problem, namely: what
is the future of Europe? These issues are current in the face of events, which we are witnesses.
Living in a pluralistic society cannot ignore the problems of European integration and its two
main trends: the cultural heritage of the European nations and ideological presumptions of
political parties.
Key words: European Union, cultural heritage, values, Christian values
JAKIEGO RODZAJU WARTOŚCI SĄ PODSTAWĄ INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ? -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Przedmiotem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: jakiego rodzaju
wartości są podstawą integracji europejskiej? Pytanie to stanowi tylko część bardziej złożonego
problemu, mianowicie: jaka jest przyszłość Europy? Kwestie te są aktualne wobec wydarzeń,
jakich jesteśmy świadkami. Żyjąc w społeczeństwie pluralistycznym nie można ignorować
problemów dotyczących integracji europejskiej i jej dwóch podstawowych nurtów: dziedzictwa
kulturowego narodów europejskich i ideologicznych założeń partii politycznych.
Słowa kluczowe: Unia Europejska, dziedzictwo kulturowe, wartości, wartości chrześcijańskie
Krzysztof Orzeszyna
Department of Human Rights
The John Paul II Catholic University of Lublin
COMMON FOREIGN AND SECURITY POLICY
OF THE EUROPEAN UNION pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The Treaty of Lisbon has created a new impulse, for the external activities under
taken by the European Union, confirming its role as an international actor. As the Article 24,
section 2 of the TEU reads: Within the framework of the principles and objectives of its external
action, the Union shall conduct, define and implement a common foreign and security
policy, based on the development of mutual political solidarity among Member States, the identification
of questions of general interest and the achievement of an ever-increasing degree of
convergence of Member States actions. The Common Defence and Security Policy constitutes
an integral part of the Common Foreign and Security Policy. Despite the deepened collaboration,
the national security still remains the sole responsibility of each Member State.
Key words: international security, European security, common defence and security policy,
common foreign and security policy
WSPÓLNA POLITYKA ZAGRANICZNA I BEZPIECZEŃSTWA
UNII EUROPEJSKIEJ
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Traktat z Lizbony dał nowy impuls do działania zewnętrznego Unii Europejskiej
i jej potwierdzania jako globalnego aktora międzynarodowego. W ramach zasad i celów swoich
działań zewnętrznych Unia Europejska określa i realizuje wspólną politykę zagraniczną
i bezpieczeństwa, opartą na rozwijaniu wzajemnej solidarności politycznej między państwami
członkowskimi. Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony stanowi integralną część wspólnej
polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Jednakże pomimo wzmocnionej współpracy między
państwami członkowskimi, bezpieczeństwo narodowe nadal pozostaje w zakresie wyłącznej
odpowiedzialności każdego państwa członkowskiego.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo międzynarodowe, bezpieczeństwo europejskie, wspólna polityka
zagraniczna i bezpieczeństwa, wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony
Oleksandr Rohach*, Maria Mendzhul**
*Academic Policy and Research Uzhhorod National University
**Department of Civil Law and Procedure
Uzhhorod National University
THE IMPACT OF FORCED INTERNAL MIGRATION ON THE DEVELOPMENT OF LEGAL SYSTEM:
THE EXPERIENCE OF UKRAINE AND THE STATES OF CENTRAL AND EASTERN EUROPE
pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. In the framework of this research the influence of forced internal migration processes
on the change and improvement of the legislation of Ukraine and individual EU countries
is analyzed. A comparative analysis of the concept of internally displaced person in the
legislation of Ukraine and countries of Central and Eastern Europe is carried out. In addition,
compliance with the Guiding Principles on Internal Displacement Persons within the Country
the regulations that are legally enshrined in Ukraine, Croatia, Georgia, Russian Federation and
Moldova is investigated.
On the basis of the conducted research it was made a conclusion that in comparison to the
Council of Europe standards and legislation of individual EU countries in the field of IDPs rights
provison, the Ukrainian legislation has the disadvantage of relatively declarative enshrined IDPs
rights. A number of amendments to the Law of Ukraine On the Protection of the Rights and
Freedoms of Internally Displaced Persons in order to stop discrimination and bring it in line
with European and international standards is proposed to be introduced.
Key words: internally displaced person, refugee, law, human rights
WPŁYW WYMUSZONEJ MIGRACJI WEWNĘTRZNEJ NA ROZWÓJ SYSTEMU PRAWNEGO: DOŚWIADCZENIE UKRAINY
I KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Badania w artykule dotyczyły analizowania wpływu wymuszonej migracji
wewnętrznej do zmian i poprawy ustawodawstwa Ukrainy i niektórych krajów UE.
Przeprowadzono analizę porównawczą koncepcji wewnętrznie przesiedlonych osób (WPO)
na podstawie prawa Ukrainy i krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Zbadano również przestrzeganie
wytycznych w sprawie przepływu osób w przepisach krajowych obowiązujących na
Ukrainie, w Chorwacji, Gruzji, Rosji i Mołdawii.
Na podstawie badań stwierdzono, że w porównaniu ze standardami Rady Europy i prawodawstwa
poszczególnych krajów UE w dziedzinie praw człowieka WPO, ukraińskie ustawodawstwo
ma wady, tzn. tylko deklaruje gwarantowanie praw WPO. Dlatego zachodzi potrzeba
wprowadzenia kilku zmian do ustawodawstwa Ukrainy w sprawie praw i wolności osób wewnętrznie
przesiedlonych w celu położenia kresu dyskryminacji i dostosowania tego prawa do
standardów europejskich i międzynarodowych.
Słowa kluczowe: osoba wewnętrznie przesiedlona, uchodca, prawo, prawa człowieka
Agnieszka Romanko
Katedra Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
REFORMY PAPIEŻA FRANCISZKA W DZIEDZINIE PRAWA MAJĄTKOWEGO STOLICY APOSTOLSKIEJ
pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Papież Franciszek utworzył trzy struktury ekonomiczno-administracyjne
w Kurii Rzymskiej: Sekretariat do Spraw Gospodarczych, Radę do Spraw Gospodarczych
i urząd Audytora Generalnego. Podmioty te są odpowiedzialne za kontrolę i nadzór dykasterii
Kurii Rzymskiej oraz innych instytucji związanych ze Stolicą Apostolską. Ponadto, Biskup
Rzymu przeniósł Sekcję Zwyczajną Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej do Sekretariatu
do Spraw Gospodarczych.
Słowa kluczowe: Kuria Rzymska, dobra doczesne Kościoła, Administracja Dóbr Stolicy
Apostolskiej, Sekretariat do Spraw Gospodarczych
REFORMS OF POPE FRANCIS IN THE FIELD OF PATRIMONIAL LAW OF THE APOSTOLIC SEE
pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. Pope Francis established three economic and administrative structures in the Roman
Curia: the Secretariat for the Economy, the Council for the Economy, and the office of Auditor
General. These entities are competent for the control and vigilance of the dicasteries of the
Roman Curia and other institutions linked to the Holy See. Furthermore, the Roman Pontiff
transferred the Ordinary Section of the Administration of the Patrimony of the Apostolic See to
the Secretariat for the Economy.
Key words: Roman Curia, temporal goods of the Church, Administration of the Patrimony of
the Apostolic See, Secretariat for the Economy
Mirosław Sitarz
Katedra Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
KOMPETENCJE
DIECEZJALNYCH ORGANÓW KOLEGIALNYCH
W SPRAWACH MAJĄTKOWYCH-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Autor analizuje kompetencje organów kolegialnych dotyczące zarządzania
dobrami kościelnymi w diecezji. Wskazuje, że biskup diecezjalny, który posiada władzę rządzenia,
jest głównym administratorem dóbr kościelnych w diecezji. Wierni chrześcijanie zarówno
ci, którzy otrzymali święcenia, jak i wierni świeccy mogą partycypować we władzy
rządzenia również poprzez uczestnictwo w organach kolegialnych. Dlatego też przedmiotem
analizy są kompetencje w sprawach majątkowych następujących organów kolegialnych w diecezji:
diecezjalnej rady do spraw ekonomicznych, rady kapłańskiej i kolegium konsultorów.
Słowa kluczowe: diecezjalna rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska, kolegium konsultorów,
biskup diecezjalny
COMPETENCES OF THE DIOCESAN COLLEGIAL BODIES IN PATRIMONIAL MATTERS-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The Author analyzes the competences of the collegial bodies concerning the administration
of the ecclesiastical goods in the diocese. He indicates that the diocesan bishop,
who has the power of governance, is the main who administers the ecclesiastical goods in the
diocese. The Christian faithful both those who received the sacred orders and the lay members
of the Christian faithful can participate in the power of governance also by the participation in
the collegial bodies. Therefore, the subject of analysis is the competences in patrimonial matters
of the following collegial bodies in the diocese: the diocesan finance council, the presbyteral
council and the college of consultors.
Key words: diocesan finance council, presbyteral council, college of consultors, diocesan
bishop
Bronisław Sitek
SWPS University of Humanities and Social Sciences in Warsaw
SYNERGY OF THE LAW SYSTEMS
AS FOUNDATION FOR THE FUTURE OF EUROPE
pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The referendum of May 2016 in the UK and the strengthening of a group of
eurosceptics and nationalists in many European countries raises questions about the future of
Europe and the European Union. The law is one of the areas of European integration. Already
since the 70s of the twentieth century, the discussion about whether it should be unification
or just the synergy of existing legal systems was undertaken. Eventually, the second concept
won. The undoubted influence on this was made by the history of law, particularly the Roman
law and medieval ius commune. At that time, the legal systems based on multiculturalism of
law were created. Currently, there is the importance of a study conducted by comparative
scholars developing various legal problems. They tend to build the foundations for the process
of synergy of European law.
Key words: comparative law, European legal culture, Roman law, private law, synergy of law
SYNERGIA SYSTEMÓW PRAWA FUNDAMENTEM PRZYSZŁEJ EUROPY
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Referendum majowe z 2016 r. w Wielkiej Brytanii oraz wzmocnienie się grupy
eurosceptyków i narodowców w wielu państwach europejskich rodzi pytanie o przyszłość
Europy i Unii Europejskiej. Jednym z obszarów integracji europejskiej jest prawo. Już od lat
70-tych XX w. podejmowana była dyskusja nad tym, czy ma to być unifikacja czy tylko synergia
istniejących systemów prawnych. Ostatecznie zwyciężyła ta druga koncepcja. Niewątpliwy
wpływ na to ma historia prawa, zwłaszcza prawa rzymskiego i średniowiecznego ius commune.
Wówczas to stworzone zostały systemy prawne w oparciu o wielokulturowość prawa. Obecnie
duże znaczenie mają badania prowadzone przez komparatystów opracowujących poszczególne
problemy prawne. Zmierzają tym samym do zbudowania fundamentów pod proces synergii
prawa europejskiego.
Słowa kluczowe: prawo porównawcze, europejska kultura prawna, prawo rzymskie, prawo
prywatne, synergia prawa
Magdalena Sitek
Alcide De Gasperi University of Euroregional Economy in Józefów
THE FUTURE OF THE EUROPEAN CONCEPT
OF HUMAN RIGHTS pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. Since more than two centuries, Europe has been largely built on the French
Revolution value system on the freedom, the equality, and the fraternity. Many people consider
this event to be epochal and of great importance to the history of world. The human
rights, which have become a new decalogue of European culture are product of this revolution.
The concept of human rights, based on revolutionary values, is not accepted by everyone.
Furthermore, the accusation can be heard that this instrument is used to Europeanize Africa and
Asia. The lack of acceptation for the value of the French Revolution on these continents leads to
the rejection of the very concept of human rights. It is necessary to seek new axiological foundations
for this concept. The human needs set according to the Maslows pyramid are the right
foundation here. These changes may lead to a new consensus within the European Union on
the construction of a new structure of society, politics and economy. Such a consensus can give
the European Union and entire Europe a chance to live peacefully for the next few centuries.
Key words: European Union, human rights, the future of Europe, multiculturalism, European
communities
PRZYSZŁOŚĆ EUROPEJSKIEJ KONCEPCJI PRAW CZŁOWIEKA
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Od ponad dwóch wieków Europa budowana jest w dużej mierze na systemie
wartości rewolucji francuskiej, tj. wolność, równość i braterstwo. Wielu uznaje to wydarzenie
za epokowe i o ogromnym znaczeniu dla historii świata. Wytworem tej rewolucji są m.in. prawa
człowieka, które stały się nowym dekalogiem europejskiej kultury. Koncepcja praw człowieka
powstała na bazie wartości rewolucyjnych nie jest jednak akceptowana, a wręcz daje
się słyszeć zarzuty, że za pomocą tego instrumentu próbuje się europeizować Afrykę i Azję.
Brak akceptacji na tych kontynentach wartości rewolucji francuskiej prowadzi do odrzucenia
samej koncepcji praw człowieka. Konieczne jest poszukiwanie nowych podstaw aksjologicznych
dla tej koncepcji. Odpowiednim fundamentem są potrzeby człowieka ustawione według
piramidy Maslowa. Te zmiany mogą prowadzić do zawarcia nowego konsensusu w ramach
Unii Europejskiej co do budowy nowej struktury społeczeństwa, polityki i gospodarki. Tak
wypracowany konsensus może dać szansę na pokojowe przetrwanie Unii/Europy przez kolejne
być może najbliższe wieki.
Słowa kluczowe: Unia Europejska, prawa człowieka, przyszłość Europy, wielokulturowość,
wspólnoty europejskie
Anna Słowikowska
Katedra Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
PODSTAWY ODPOWIEDZIALNOŚCI WIERNYCH ZA MATERIALNE POTRZEBY KOŚCIOŁA -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Odpowiedzialność wiernych za materialne potrzeby Kościoła stanowi obowiązek
skodyfikowany w kan. 222 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r. Wierni mają zaradzić
potrzebom Kościoła, aby posiadał środki konieczne do sprawowania kultu, prowadzenia dzieł
apostolstwa oraz miłości, a także do tego, co jest konieczne do godziwego utrzymania szafarzy.
Podstawą odpowiedzialności wiernych jest także norma moralna mająca ródło w prawie
Bożym. Jej zakres może być kształtowany przez ustawodawcę kościelnego po uwzględnieniu
przez niego okoliczności czasu i miejsca, w których norma ta miałaby obowiązywać.
Słowa kluczowe: przynależność do Kościoła Katolickiego, prawo Boże, przykazania kościelne,
katechizm
THE BASIS OF RESPONSIBILITY OF THE CHRISTIAN FAITHFUL
FOR THE MATERIAL NEEDS OF THE CHURCH -pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The responsibility of the Christian faithful for the material needs of the Church
is a duty codified in can. 222 § 1 of the 1983 Code of Canon Law. The Christian faithful are
obliged to assist with the needs of the Church so that the Church has what necessary for divine
worship, for apostolic works and works of charity and for the decent sustenance of ministers.
The basis of responsibility of Christian faithful is also moral norm having its source in the divine
law. The scope of this norm may be shaped by the ecclesiastical legislator if he takes into
account circumstances of time and place in which this norm would apply.
Key words: enrollment to the Catholic Church, divine law, precepts of the Church, catechism
Kinga Stasiak
Katedra Prawa Międzynarodowego i Amerykańskiego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA FUNKCJONARIUSZY ONZ
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Przysługujące funkcjonariuszom ONZ immunitety i przywileje ograniczają możliwość
pociągnięcia do odpowiedzialności przed sądami krajowymi w razie popełnienia przestępstwa.
Z tego powodu przewidziano wewnętrzny system sprawiedliwości ONZ, w ramach
którego funkcjonariusz ONZ może ponieść odpowiedzialność dyscyplinarną za naruszenie
obowiązków podczas wykonywania pracy. Organizacja ta, zatrudniając tysiące pracowników,
musi zapewnić, że wszyscy funkcjonariusze, bez względu na stanowisko, podlegają wewnętrznemu
systemowi sprawiedliwości i ich naruszenia mogą spotkać się z sankcją ze strony ONZ.
To, czy środki dyscyplinarne zostaną nałożone zależy jednak w dużym stopniu od Sekretarza
Generalnego ONZ. Wyniki śledztwa specjalnego organu OIOS stanowią tylko rekomendacje.
Wobec funkcjonariuszy wyższych rangą rzadko wszczyna się postępowanie. Celem artykułu
jest zatem zaprezentowanie procedur dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej w ramach
ONZ i wskazanie potrzebnych zmian w zakresie tych procedur. Sprawy dyscyplinarne
są szczególnie ważne dla oceny działalności organizacji międzynarodowych, zwłaszcza dla
Organizacji, która stoi na straży pokoju międzynarodowego i ochrony praw człowieka.
Słowa kluczowe: funkcjonariusze międzynarodowi, funkcjonariusze ONZ, Organizacja
Narodów Zjednoczonych, odpowiedzialność dyscyplinarna, immunitet funkcjonariuszy, organizacje
międzynarodowe
DISCIPLINARY RESPONSIBILITY OF UN STAFF
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. Immunities and privileges enjoyed by UN staff members limit the possibility of
their responsibility before national courts in the event of a crime. For this reason, the internal
justice system of the United Nations was set up and it provides that a UN staff member may be
subject to disciplinary action for breach of duty while performing its work. This organization,
employing thousands of employees, must ensure that all officers, regardless of their position,
are subject to the internal justice system and that their violations may result in UN sanctions.
Whether the disciplinary measures will be imposed depends, however, to a large extent on the
UN Secretary General. The results of the investigation of the special unit OIOS are only recommendations.
It is rare to initiate proceedings against senior officers. The aim of this article
is therefore to present disciplinary procedures within the UN and to indicate what changes
disciplinary procedures need. Disciplinary cases are particularly important for evaluating the
activities of international organizations, especially for the Organization, which is a guardian of
peace and human rights in the world.
Key words: international officers, UN staff, the United Nations, disciplinary responsibility,
immunity of officers, international organizations
Marta Stepnowska
I Katedra Prawa Cywilnego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
ZAKRES POSTĘPOWANIA LUSTRACYJNEGO SPÓŁDZIELNI
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Tytuł Zakres postępowania lustracyjnego spółdzielni determinuje konieczność
uczynienia na wstępie ustaleń, czy w kwestii pojmowania pojęcia zakres należy rozumieć:
nadzór i kontrolę. Celem artykułu jest ocena zakresu lustracji spółdzielni. Czy wspomniana
regulacja wychodząc naprzeciw oczekiwaniom członków spółdzielni mieści w środkach prawidłowej
kontroli działalności spółdzielni sprawowanej w ramach systemu organizacji spółdzielczych
i organów samorządu spółdzielczego?
Lustracja spółdzielni jest uregulowana w przepisach art. 91-93a ustawy z dnia 16 września
1982 r. Prawo spółdzielcze. Przy ustaleniu zakresu lustracji należy posłużyć się przyjętym
w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lipca 2009 r., sygn. akt K 64/07
pojęciem nadzoru. Według obowiązujących przepisów właściwe związki rewizyjne przeprowadzają
lustrację w spółdzielniach w nich zrzeszonych. Spółdzielnie niezrzeszone zlecają
odpłatne przeprowadzenie lustracji wybranemu związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie
Spółdzielczej.
Ani związki rewizyjne, ani Krajowa Rada Spółdzielcza nie wykonują z tego tytułu nadzoru
nad spółdzielniami. Z wyłączeniem dyskusyjnej problematyki przedstawionej w art. 93a Pr.
Spółdz. uznaję, że zakres lustracji spółdzielni sprowadza się do kontroli i trudno ją rozpatrywać
w kategorii nadzoru nad spółdzielniami.
Gdy chodzi o kształtowanie przyszłych rozwiązań, autorka nie opowiada się za nadzorem państwowym
nad spółdzielniami (zupełnie odrębnym zagadnieniem jest nadzór nad bankami spółdzielczymi
i spółdzielczymi kasami oszcze?dnościowo-kredytowymi). Celem zmian projektowych
w art. 93a jest Pr. Spółdz. jest ustanowienie rzeczywistej kontroli dokonywanej przez
organy administracji państwa nad sposobem dysponowania przez spółdzielnie mieszkaniowe
środkami publicznymi poprzez przyznanie ministrowi właściwego ds. budownictwa, lokalnego
planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa obowiązku nadzorowania
przyznawanych spółdzielniom środków publicznych.
Słowa kluczowe: spółdzielnia, postępowanie lustracyjne, nadzór, kontrola, związki rewizyjne,
Krajowa Rada Spółdzielcza
SCOPE OF LUSTRATION OF THE CO-OPERATIVE SOCIETY
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The term scope of lustration of co-operative society determines whether the term
scope have to be understood as: supervision and control. The aim of the article is to assess the
scope of the co-operatives lustration. Does the above-mentioned regulation meet the expectations
of co-operative members in the means of proper control of the activities of co-operatives
held within the framework of co-operative organizations and co-operative self-governments?
The survey of co-operatives is governed by the provisions of Art. 91-93 and the Act of
September 16th 1982 Co-operative Law. Determining the scope of lustration should be based
on the justification of the judgment of the Constitutional Court of July 15th 2009, reference
number K 64/07 the concept of supervision. According to the applicable legislation, inspection
associations conduct lustration in their associated co-operatives. Non-commissioned cooperatives
outsource lustration to a selected audit union or National Co-operative Council.
Neither the audit unions nor the International Co-operative Alliance do not supervise co-operatives.
Excluding the discussion of issues presented in art. 93a Co-Op.Law. it is recognized
that the scope of lustration of the co-operative is reduced to supervision and it is difficult to be
considered in the category of supervision of co-operatives.
As far as shaping of future solutions is concerned, the author is not in favor of public supervision
over co-operatives (a separate issue is supervision over co-operative banks and co-operative
savings and credit unions). The purpose of changes in Art. 93a Co-Op.Law. is to establish
a real control by the public administration over the way public housing is managed by granting the Minister for construction, local planning and land management, the obligation to supervise
the co-operative public funds.
Key words: co-operative, lustration, supervision, inspection, audit unions, International Cooperative
Alliance
Krzysztof Wiak
Katedra Prawa Karnego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
POJĘCIE DZIECKO W KODEKSIE KARNYM NA TLE WZORCÓW MIĘDZYNARODOWYCH I KONSTYTUCYJNYCH
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Ustawodawca chroniąc różne dobra prawne dziecka nie stosuje w Kodeksie
karnym jednolitej terminologii, lecz posługuje się różnymi wyrażeniami, takimi jak dziecko
poczęte, dziecko w okresie porodu, małoletni, małoletni poniżej lat 15. Zakresowo zawierają
się one w definicji dziecka zawartej w Konwencji o Prawach Dziecka oraz w ustawie
o Rzeczniku Praw Dziecka.
Użycie przez ustawodawcę w Kodeksie karnym terminu dziecko poczęte jako rozłącznego
wobec pojęcia człowiek skutkuje słabszą ochroną życia i zdrowia ludzkiego w prenatalnym
okresie rozwoju. Do podwyższenia stopnia ochrony przysługującej dziecku prowadzi posłużenie
się wyrażeniem małoletni. Wówczas ustawodawca wprowadza surowsze sankcje karne
grożące za czyny wymierzone przeciwko dziecku lub kryminalizuje takie zachowania, które
nie są zabronione, gdy są skierowane wobec osób pełnoletnich.
Słowa kluczowe: dziecko, prawa dziecka, prawa i wolności człowieka, dziecko poczęte,
małoletni, Kodeks karny
THE TERM CHILD USED IN THE CRIMINAL CODE AGAINST THE BACKGROUND OF INTERNATIONAL
AND CONSTITUTIONAL STANDARDS
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The legislator protecting various legal interests of a child does not use uniform
terminology in the Polish Penal Code, but uses different expressions such as conceived child,
minor, minor under 15. They are included in the definition of child in the Convention on
the Rights of the Child and in the Law on the Ombudsman for Children. The term conceived
child as a separate term for the term man results in a weaker protection of human life and
health in the prenatal period of development. To increase the degree of child protection, the
term minor is used. The legislator then introduces higher criminal sanctions for acts directed
against the child or criminalizes behavior that is not prohibited when directed against adults.
Key words: child, childrens rights, human rights and freedoms, conceived child, minor, penal
code
Hanna Witczak
I Katedra Prawa Cywilnego
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
DOPUSZCZALNOŚĆ CZĘŚCIOWEGO WYŁĄCZENIA OD DZIEDZICZENIA W PRZEPISACH KODEKSU CYWILNEGO
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Wyłączenie od dziedziczenia jest skutkiem określonych zdarzeń cywilnoprawnych.
Są wśród nich orzeczenia sądu, tj. wyrok uznający spadkobiercę za niegodnego dziedziczenia
(art. 928 k.c.), wyrok wyłączający małżonka spadkodawcy od dziedziczenia ustawowego
na podstawie art. 940 k.c., ale także oświadczenie spadkobiercy o odrzuceniu spadku (art.
1020 k.c.) oraz zawierana przez spadkobiercę ustawowego ze spadkodawcą umowa o zrzeczenie
się dziedziczenia (art. 1048 n.k.c.). Dopuszczalność ograniczenia skutków odsunięcia
od spadku do jego części w większości ze wskazanych przypadków nie została rozstrzygnięta
przez ustawodawcę. Niektóre zdarzenia, ze swej istoty (wyroki sądów), nie mogą skutkować
jedynie częściowym wyłączeniem od dziedziczenia. W odniesieniu do innych o dopuszczalności
wpływania, przez spadkobiercę albo spadkobiercę i spadkodawcę, na zakres skutków prawnych
w przedmiocie dziedziczenia rozstrzyga ustawa (art. 1014 oraz 1022 k.c.). Brak stosownej
regulacji jest ródłem wielu wątpliwości nie tylko w teorii prawa, ale zwłaszcza w praktyce
jego stosowania, tak jak ma to miejsce w przypadku umowy o zrzeczenie się dziedziczenia
(art. 1049 k.c.).
Słowa kluczowe: wyłączenie od dziedziczenia, częściowe wyłączenie od dziedziczenia, częściowe
odrzucenie spadku, częściowe zrzeczenie się dziedziczenia
ADMISSIBILITY OF PARTIAL EXCLUSION FROM A SUCCESSION
ACCORDING TO THE CIVIL CODE REGULATIONS
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The exclusion from a succession is the result of certain acts in the civil law, including
court judgements, like the one admitting the successor unworthy of succession (Art. 928
of the Civil Code), or the judgement excluding the testators spouse from statutory succession
according to the Art. 940 of the Civil Code as well as successors declaration to reject a succession
(Art. 1020 of the Civil code) and the contract of relinquishment of a succession concluded
between the statutory successor and the testator (Art. 1049 of the Civil code). In most cases
admissibility of partial exclusion from a succession has not been included in the Civil Code so
far. According to their nature some statements like court judgements cannot result in partial exclusion
from a succession. In other cases admissibility of successors or successors and testators
impact on the range of legal effects with regard to succession (legal effects of succession)
depends on legislative act (Art. 1014 and 1022 of the Civil code). Since proper regulations are
lacking many doubts arises both from theoretical and practical pint of view like in case of the
contract of relinquishment of a succession (Art. 1049 of the Civil code).
Key words: exclusion from a succession, partial exclusion from a succession, partial rejection
of a succession, partial relinquishment of a succession
Paweł Zając
Department of Theory and Philosophy of Law
War Studies University
POJĘCIE DZIECKO W KODEKSIE KARNYM NA TLE WZORCÓW MIĘDZYNARODOWYCH I KONSTYTUCYJNYCH
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. Nowadays, continuous technological progress, especially in the fields of telecommunications,
information becomes the primary and most important source of knowledge.
In the structure of the armed forces, it takes on special significance, since its disclosure may be
dependent on the internal security of the state, and thus on its sovereignty and independence.
Information becomes too valuable to allow for it uncontrolled disclosure. Therefore, the Polish
legislator, in order to safeguard against any intervention by foreign services in the field of obtaining
classified information, introduced into the legal order certain legal tools and institutions
which protected them.
The aim of the article is to show what is a classified information, together with a cross-sectional
presentation of concrete legal solutions, as provided in Polish legislation in relation to armed
forces, in the matter of mechanisms blocking access to classified information.
Key words: national security, sensitive information, army, security clause
INFORMACJE NIEJAWNE I ICH OCHRONA W POLSKICH SIŁACH ZBROJNYCH.
UWAGI OGÓLNE
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. W dzisiejszych czasach nieustannego postępu technologicznego, zwłaszcza
w dziedzinach teleinformatycznych, informacja staje się podstawowym i najważniejszym
ródłem wiedzy. W strukturach sił zbrojnych, nabiera ona szczególnego znaczenia, gdyż od jej
ujawnienia zależeć może bezpieczeństwo wewnętrzne danego państwa, a co za tym idzie jego
suwerenność i niepodległość. Informacja staje się zbyt cenna, aby można było sobie pozwolić
na jej niekontrolowane ujawnianie. Dlatego też polski ustawodawca, chcąc zabezpieczyć się
przed jakąkolwiek interwencją obcych służb w zakresie pozyskiwania informacji niejawnych
wprowadził do porządku prawnego określone narzędzia i instytucje prawne chroniące do nich
dostęp.
Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie, czym są informacje niejawne wraz z przekrojowym
zaprezentowaniem konkretnych rozwiązań prawnych, jakie przewidziano w polskim ustawodawstwie
w odniesieniu do sił zbrojnych, w materii mechanizmów blokujących dostęp do informacji
niejawnych.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo narodowe, informacje wrażliwe, wojsko, klauzula
bezpieczeństwa
Piotr Zakrzewski
II Department of Civil Law
The John Paul II Catholic University of Lublin
ENTRANCE OF HEIRS OF THE DECEASED PARTNER INTO A CIVIL-LAW PARTNERSHIP
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The first sentence of Article 872 of the Polish Civil Code concerns entrance of
the deceased partners heirs into a civil-law partnership. It has numerous interpretative doubts
which concerns the nature of joining a civil-law partnership by the deceased partners heir.
There are two competitive proposals devising in German law which can be potentially applied
under Polish law on account of their similarity between Polish and German regulations.
According to the first one, entrance of the deceased partners heir into a partnership takes place
on the basis of an agreement between those who live, that is contractual stipulation to a third
party. According to the second one, the basis of joining a partnership by the deceased partners
heir is companys share inheritance. In the article advantages and disadvantages of both concepts
have been assessed, as well as a new proposal in that regard has been formulated.
Key words: civil-law partnership, partner's death, share in civil-law partnership
WEJŚCIE SPADKOBIERCÓW ZMARŁEGO WSPÓLNIKA DO SPÓŁKI CYWILNEJ
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Artykuł 872 zd. 1 k.c. dotyczy wstąpienia spadkobierców zmarłego wspólnika
do spółki cywilnej. Wywołuje on liczne wątpliwości interpretacyjne, które dotyczą charakteru
wstąpienia spadkobiercy zmarłego wspólnika do spółki cywilnej. Konkurują tu dwie propozycje
wypracowane w prawie niemieckim, które ze względu na podobieństwo polskiej regulacji
do niemieckiej, dają się potencjalnie zastosować na gruncie prawa polskiego. Według pierwszej,
wstąpienie spadkobiercy zmarłego wspólnika do spółki następuje na podstawie umowy
między żyjącymi, tj. umownego zastrzeżenia na rzecz osoby trzeciej. Według drugiej, podstawą
wstąpienia do spółki spadkobiercy zmarłego wspólnika jest dziedziczenie udziału spółkowego.
W artykule oceniono zalety i wady obu tych koncepcji oraz sformułowano nową propozycję
w tym zakresie.
Słowa kluczowe: spółka cywilna, udział wspólnika spółki cywilnej, śmierć wspólnika, dziedziczenie
udziału
Tadeusz Guz
Katedra Kształtowania Przestrzeni
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
RECENZJA
O ZAKŁAMYWANIU PRAWDZIWEGO OBRAZU POLSKIEGO PAŃSTWA I PRAWA
W NIEMIECKIM CZASOPIŚMIE HOFFNUNGSZEICHEN / SIGN OF HOPE
AUTORSTWA DORIT TÖPLER
-pełny artykuł (full article) - plik PDF

|