TEKA
Komisji Motoryzacji i Energetyki Rolnictwa XV_1/2015.
Commission of Motorization and Power Industry in Agriculture

Strona redakcyjna - editorial page - plik PDF


Spis treści - plik PDF



Ella Mihajlovna Bodrova, Waldemar Izdebski, Vladimir Mihajlovich Sinielnikov, Jacek Skudlarski, Stanisław Zając
Belarusian University of Agriculture and Technology, pr. Niezavisimosti 99, 220023 Minsk, Belarus
Department of Production Management, Technical University of Warsaw, Narbutta 85, 02-524 Warsaw
Department of Organization and Production Engineering, Warsaw University of Life Sciences – SGGW, Nowoursynowska 166, 02-787 Warsaw
State Higher Vocational School, Rynek 1, 38-400 Krosno
State and Perspectives of Milk Production in the Republic of Belarus in Comparison with the Condition of the Polish Dairy - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Summary. The aim of the publication was to assess the status and prospects for milk production in Belarus against the prospects in Poland. The data used in this study were sourced from elaborations and statistical yearbooks of Polish and Belarus and publications on the topics of milk production in Poland and Belarus. Poland and Belarus are discernibly different in the structure of milk production. In Poland, the main suppliers of milk to processing establishments are private sector holding, while in the Republic of Belarus, the main producers of milk are largescale farms managed by the State. Milk production in Belarus in recent years hovers around 6 million tones and is almost by half lower than in Poland. The average annual milk yield of 1 cow in 2012 in Belarus was 4712 l, while in Poland it reached the level of 4845 l. The participation of Belarus in world milk production is 0.9%, while in the milk trade it reaches the level of 4-5%. According to the plans of the Ministry of Agriculture of Belarus for 2015, cow population in this country is to be increased to 1.6 million units, milk production to 10 million tons, while exports to 5.5 million tons. The work also included publications useful in this type of analysis.
Key words: Poland, Belarus, milk production.


OCENA STANU I PERSPEKTYW PRODUKCJI MLEKA W BIAŁORUSI NA TLE KONDYCJI PRZEMYSŁU MLECZNEGO W POLSCE - - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Streszczenie: Celem publikacji była ocena stanu i perspektyw produkcji mleka w Białorusi na tle perspektyw w Polsce. Źródłem danych wykorzystywanych w niniejszej pracy były opracowania roczniki i opracowania statystyczne Polski i Białorusi oraz publikacje dotyczące zagadnień produkcji mleka w Polsce i Białorusi. Pomiędzy Polską a Białorusią dostrzegalne są różnice w strukturze produkcji mleka. W Polsce głównymi dostawcami mleka do zakładów przetwórczych są gospodarstwa sektora prywatnego, natomiast w Republice Białoruś główni producenci mleka to wielkoobszarowe gospodarstwa zarządzane przez Skarb Państwa. Produkcja mleka w Białorusi w ostatnich latach oscyluje na poziomie 6 mln ton i jest prawie o połowę mniejsza niż w Polsce. Średni roczny udój od 1 krowy w 2012 r. wynosił w Białorusi 4712l, podczas gdy w Polsce osiągnął poziom 4845l. Udział Białorusi w światowej produkcji mleka wynosi 0,9%, zaś w handlu mlekiem osiąga poziom 4-5%. Zgodnie z planami ministerstwa rolnictwa Białorusi do 2015 r. pogłowie krów w tym kraju ma być zwiększone do 1,6 mln sztuk, produkcja mleka do 10 mln ton, zaś eksport do 5,5 mln ton. W pracy uwzględniono także publikacje przydatne w tego typu analizach.
Słowa kluczowe: Polska, Białoruś, produkcja mleka.




Relationships Between Vehicle Traction Properties and Fuel Consumption for Part Engine Loads - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Wawrzyniec Gołębiewski
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, tel.+48 91 449 40 45, e-mail: wawrzyniec.golebiewski@zut.edu.pl


Summary. This paper presents the effect of respective vehicle traction properties (acceleration capacity, grade ascending ability, ability to reach maximum speed) on its mileage fuel consumption. These relationships were determined under part engine load conditions for the vehicle speeds being reached in more than one gear ratio. Experiments were carried out based on engine standards according to which the points of the load characteristics curve of engine torque and fuel consumption were created by measurements. It has been shown that vehicle fuel consumption increases with an increase in its dynamic parameters.
Key words: mileage fuel consumption, passenger car, acceleration capacity, grade ascending ability, maximum speed.




RELACJE POMIĘDZY WŁAŚCIWOŚCIAMI TRAKCYJNYMI POJAZDU A ZUŻYCIEM PALIWA DLA OBCIĽŻEŃ CZĘŚCIOWYCH SILNIKA - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Artykuł prezentuje wpływ poszczególnych właściwości trakcyjnych (zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność do pokonywania wzniesień, zdolność do osiągania prędkości maksymalnej) na przebiegowe zużycie paliwa pojazdu. Relacje te określono w warunkach obciążeń częściowych dla prędkości samochodu osiąganych na więcej niż jednym przełożeniu skrzyni biegów Eksperymenty zostały przeprowadzone na podstawie norm silnikowych, według których przez pomiar utworzono punkty charakterystyki obciążeniowej momentu obrotowego silnika oraz zużycia paliwa. Wykazano, że wraz ze wzrostem parametrów dynamicznych pojazdu rośnie jego zużycie paliwa.
Słowa kluczowe: przebiegowe zużycie paliwa, samochód osobowy, zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność do pokonywania wzniesień, zdolność do osiągania prędkości maksymalnej.



Relationships Between Vehicle Traction Properties and Fuel Consumption for Total Engine Load - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Wawrzyniec Gołębiewski, Tomasz Stoeck
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, tel.+48 91 449 40 45
e-mail: wawrzyniec.golebiewski@zut.edu.pl, tomasz.stoeck@zut.edu.pl


Summary. This paper presents the effect of respective vehicle traction parameters (acceleration capacity, grade ascending ability) on its mileage fuel consumption. These relationships were determined under total engine load conditions for the vehicle speeds being reached at more than one gear ratio. It has been shown that the maximum values of vehicle dynamic parameters are connected with maximum fuel consumption.
Key words: mileage fuel consumption, passenger car, acceleration capacity, grade ascending ability.



RELACJE POMIĘDZY WŁAŚCIWOŚCIAMI TRAKCYJNYMI POJAZDU A ZUŻYCIEM PALIWA DLA CAŁKOWITEGO OBCIĽŻENIA SILNIKApełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Artykuł prezentuje wpływ poszczególnych parametrów trakcyjnych (zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność do pokonywania wzniesień) na przebiegowe zużycie paliwa pojazdu. Relacje te określono w warunkach całkowitego obciążenia silnika dla prędkości samochodu osiąganych na więcej niż jednym przełożeniu skrzyni biegów. Wykazano, że maksymalne wartości parametrów dynamicznych pojazdu wiążą się z maksymalnym zużyciem paliwa.
Słowa kluczowe: przebiegowe zużycie paliwa, samochód osobowy, zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność do pokonywania wzniesień.

Application Evolutionary Methods in the Location and Choice of Wind Farms - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Michalina Gryniewicz-Jaworska
Lublin University of Technology,
Faculty of Electrical Engineering and Computer Science, Institute of Computer Science
Nadbystrzycka 38A, 20-618 Lublin, email: michalina.gryniewicz.jaworska@vp.pl


Summary. In Poland, the production of electricity mainly uses coal, brown coal and natural gas. Regular wear in above mention raw materials is forcing us to look for other sources of energy. One of them is wind power, which involves the construction and installation of wind farms. The process of building a wind farm is very complex and involves many scientific and technical disciplines. One of the many stages of the construction of the farm is the stage of the design and choice of location. The paper presents the concept of selection of the wind farms using evolutionary methods.
Key words: multi-criteria optimization algorithm VEGA, a wind farm, renewable energy sources.




ZASTOSOWANIE METOD EWOLUCYJNYCH W DOBORZE LOKALIZACJI FARM WIATROWYCH - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. W Polsce do produkcji energii elektrycznej wykorzystujemy głównie węgiel kamienny, węgiel brunatny oraz gaz ziemny. Systematyczne zużycie w/w surowców zmusza nas do poszukiwania innych źródeł energii. Jednym z nich jest energetyka wiatrowa, z którą wiąże się budowa i instalacja farm wiatrowych. Proces budowy farmy wiatrowej jest bardzo skomplikowany i obejmuje wiele dyscyplin naukowo-technicznych. Jednym z wielu etapów budowy farmy jest etap jej projektowania oraz doboru lokalizacji. W artykule zaprezentowano koncepcję doboru lokalizacji farm wiatrowych z wykorzystaniem metod ewolucyjnych.
Słowa kluczowe: optymalizacja wielokryterialna, algorytm VEGA, farma wiatrowa, odnawialne źródła energii.



Translucent Concrete as the Building Material of the 21St CenturyS - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Jacek Halbiniak, Paulina Sroka
Cathedral of the Building and Material Processing Technologies, Czestochowa University of Technology, Faculty of Civil Engineering ul. Akademicka 3, 42-201 Częstochowa, halbiniak@wp.pl

Summary. The article presents the research and consideration effects in relation to translucent concrete being the material, which gains recognition in the construction field. For research purposes a compression resistance research was carried out and concrete specimens containing plastic optical fibers were made. There was characterized an plastic optical fiber influence on the concrete resistance features and was presented concrete exploitation up to now as well as exploitation possibilities in the future.
Key words: translucent concrete, concrete modified by plastic optical fibers, concrete transmitting the light.




BETON TRANSPARENTNY JAKO MATERIAŁ BUDOWLANY XXI WIEKU - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Artykuł przedstawia efekty badań i rozważań nad zdobywającym coraz szersze uznanie w dziedzinie budownictwa materiałem, jakim jest beton transparentny. W celach badawczych wykonano próbki z betonu zawierającego włókna światłowodowe oraz przeprowadzono badanie wytrzymałości na ściskanie. Określono wpływ światłowodów na cechy wytrzymałościowe betonu. Przedstawiono dotychczasowe wykorzystanie betonu transparentnego oraz możliwości jego zastosowania w przyszłości.
Słowa kluczowe: beton transparentny, beton modyfikowany włóknami światłowodowymi, beton przepuszczający promienie świetlne.



Analysis of the Operation of CI Engine Fuelled with Crop-Based Fuels- pełny artykuł (full article) - plik PDF

Sebastian Kowalek
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin, 17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, email: skowalek@zut.edu.pl

Summary. This paper presents an analysis of the effect of cropbased fuels (rapeseed oil, biodiesel) on the operating parameters of compression-ignition engine in relation to diesel fuel. Experimental tests were conducted on a Star 359 engine fuelled with different fuel types at specific engine control parameters. As a result of engine test bench testing, the speed characteristic curves were made and then analysed.
Key words: internal combustion engine, rapeseed oil, biodiesel, diesel fuel, speed characteristics.



ANALIZA PRACY SILNIKA ZS ZASILANEGO PALIWAMI POCHODZENIA ROŚLINNEGO - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Summary. W artykule przedstawiono analizę wpływu paliw pochodzenia roślinnego (oleju rzepakowego, biodiesel) w odniesieniu do oleju napędowego na parametry pracy silnika z zapłonem samoczynnym. Badania eksperymentalne zostały przeprowadzone na silniku Star 359 zasilanym różnymi rodzajami paliw, przy określonych parametrach regulacyjnych silnika. W wyniku badań hamownianych zostały wykonane charakterystyki prędkościowe, które następnie poddano analizie.
Key words: silnik spalinowy, olej rzepakowy, biodiesel, olej napędowy, charakterystyka prędkościowa.



The Effect of Selected Compression-Ignition Engine Operating Parameters on the Emission of Toxic Exhaust Gas Components - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Sebastian Kowalek
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin,
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, email: skowalek@zut.edu.pl

Summary. This paper presents an analysis of the effect of two selected engine operating parameters (fuel injection pressure and fuel injection timing on the emission of toxic components in the exhaust gas of compression-ignition engine. Experimental tests were conducted on the Star 359 engine fuelled with biodiesel at different fuel injection pressure values and at different fuel injection timing values. As a result of engine test bench testing, the characteristic curves of toxic exhaust gas component emissions were made and next analysed.
Key words: internal combustion engine, fuel injection pressure, fuel injection timing, biodiesel.



WPŁYW WYBRANYCH PARAMETRÓW ROBOCZYCH SILNIKA ZS NA EMISJĘ TOKSYCZNYCH SKŁADNIKÓW SPALIN - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Summary. W artykule przedstawiono analizę wpływu dwóch wybranych parametrów roboczych pracy silnika, (ciśnienie wtrysku paliwa oraz kąt wyprzedzenia wtrysku) na emisję toksycznych składników spalin silnika z zapłonem samoczynnym. Badania eksperymentalne zostały przeprowadzone na silniku Star 359 zasilanym biodiesel (B20), przy różnych wartościach ciśnienia wtrysku paliwa oraz różnych wartościach kąta wyprzedzenia wtrysku. W wyniku badań hamownianych zostały wykonane charakterystyki emisji toksycznych składników spalin, które następnie poddano analizie.
Key words: silnik spalinowy, ciśnienie wtrysku paliwa, kąt wyprzedzenia wtrysku, biodiesel.



Gas Installations Requirements for Cars and Automobile Repair Shops Offering LPG Services - pełny artykuł (full article) - plik PDF


Kazimierz Lejda, Edyta Zielińska
Rzeszow University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering and Aeronautics,
Department of Combustion Engines and Transport


Summary. This paper presents classification and characteristics of gas installations (LPG). It enumerates applicable requirements related to the functioning of automobile repair shops that deal with LPG installations. It also describes testing aimed at vehicle adaptation to the gas supply system as well as technical examinations of systems already in operation. Besides, it outlines repair shop equipment, which is essential for offering such services in workshops and for facilitating their works.
Key words: LPG gas installations, automobile repair shops, supply systems.



WYMAGANIA ODNOŚNIE MONTAŻU INSTALACJI LPG W SAMOCHODACH ORAZ ZAPLECZA WARSZTATOWEGO PROWADZĽCEGO TEGO RODZAJU USŁUGI - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. W artykule przedstawiono klasyfikację i charakterystykę instalacji gazowych LPG. Wymieniono obowiązujące wymagania dotyczące funkcjonowania warsztatów montujących instalacje gazowe LPG. Opisano badania mające na celu przystosowanie danego pojazdu do montażu gazowego układu zasilania oraz badania techniczne zamontowanych już układów. Charakterystyce poddano także wyposażenie niezbędne do realizowania usług oferowanych w warsztacie oraz usprawniających jego pracę.
Słowa kluczowe: instalacje gazowe LPG, warsztaty samochodowe, układy zasilania.



THE CHANGE IN PARAMETERS OF THE CONTENTS OF A CAVITY APPEARING AFTER AN ELECTRICAL DISCHARGE IN WATER DUE TO FORMATION OF LONG-LIVING LUMINOUS OBJECTS WITHIN IT - pełny artykuł (full article) - plik PDF Pyotr Golubnichy
Natalia Matłok, Piotr Kuźniar, Rafał Pieniążek, Józef Gorzelany
Department of Food and Agriculture Production Engineering, Faculty of Biology and Agriculture,
University of Rzeszów, e-mail: natalia.matlok@onet.pl

Summary. Contents of monosaccharides and sucrose were determined in fruit of selected varieties of grapevine growing in conventional and organic farms in Podkarpacie, and the relevant findings were compared. Specific sugars were identified with high-performance liquid chromatography (HPLC) with evaporative light scattering detector (ELSD). The findings have shown a correlation between the contents of the simple sugars in question and the method of grapevine cultivation. At harvest, fruit of grapevine cultivated using organic methods had significantly higher contents of sugars than fruit of grapevines cultivated using conventional method. The mean content of all the sugars in grapes collected from the organic and the conventional farm was 10.075 g 100 g-1 of raw fruit and 7.168 g 100 g-1 of raw fruit, respectively.
Key words: fruit of grapevine, high-performance liquid chromatography (HPLC), glucose, fructose, sucrose.



PORÓWNANIE POZIOMÓW CUKRÓW PROSTYCH I SACHAROZY W OWOCACH WYBRANYCH ODMIAN WINOROŚLI UPRAWIANYCH W EKOLOGICZNYCH I KONWENCJONALNYCH GOSPODARSTWACH PODKARPACIA - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Zawartość cukrów prostych i sacharozy oznaczono w owocach wybranych odmian winorośli uprawianych w gospodarstwach konwencjonalnych i ekologicznych na Podkarpaciu, a odpowiednie wyniki zostały porównane. Zidentyfikowano specyficzne cukry za pomocą wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC) z detektorem par rozpraszania światła (ELSD). Wyniki wykazały korelację między zawartością cukrów prostych przedmiotowych a metodą uprawy winorośli. W zbiorach owoców winorośli uprawianych metodami ekologicznymi wykryto znacznie wyższe zawartości cukrów niż w owocach winorośli uprawianych metodą konwencjonalną. Średnia zawartość wszystkich cukrów w winogronach zebranych w organicznym i konwencjonalnym gospodarstwie wynosiła odpowiednio 10,075 g na 100 g surowych owoców i 7,168 g na 100 g surowych owoców.
Słowa kluczowe: owoc winorośli, wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC), glukoza, fruktoza, sacharoza.



IDENTIFICATION OF SIGNIFICANT FACTORS THAT CHARACTERIZE THE ECONOMIC EFFICIENCY OF INDUSTRIAL ENTERPRISES OF RAILWAY TRANSPORT -pełny artykuł (full article) - plik PDF

Tatyana Guzhol


Slawomir Morel*, Jaroslaw Jasinski**, Tadeusz Zloto***, Piotr Stryjewski***
Czestochowa University of Technology
*Industrial Furnaces Division, e-mail: morel@wip.pcz.pl
**Institute of Logistics and International Management
***Institute of Mechanical Technologies, e-mail: zlotot@o2.pl,


Summary. Important types of environmental noxiousness connected with carbon monoxide and toxic gases emission are characterized in this paper. Presented methods allow to reduce pollutants emission in the afterburning processes, especially catalytic afterburning. Results concern the catalytic effect of plasma sprayed ceramic coatings on burning surfaces and ceramic blocks. The catalytic afterburning processes are realized in tube furnaces, water heaters and in a model chamber with ceramic blocks sprayed with catalytic coatings placed in combustion gas ducts. Results confirm the purposefulness of plasma sprayed catalytic coatings application for afterburning processes.
Key words: catalytic sprayed coatings, NOx, fuel gasses, pollution emission in the afterburning processes.



KATALITYCZNE ODDZIAŁYWANIE PLAZMOWO NATRYSKIWANYCH POWŁOK NA ZWIĘKSZANIE DOPALANIA PALIW GAZOWYCH - pełny artykuł (full article) - plik PDF


Streszczenie. W pracy zawarto najważniejsze typy zanieczyszczeń powiązanych z CO, NOx oraz innymi toksycznymi gazami. Zaprezentowano również metody redukcji emisji zanieczyszczeń w procesie spalania. Wyniki pomiarów w kolejnych etapach badań wykazały celowość natryskiwania katalitycznych powłok na powierzchnie ograniczające przestrzenie spalania oraz umożliwiły dokonanie jakościowej oceny przydatności powłok ceramicznych natryskanych plazmowo.
Słowa kluczowe: natryskiwanie katalitycznych powłok, NOx, paliwa gazowe, zanieczyszczenia w procesie spalania.



The Influence of a Radiated Heat Exchanger Surface on Heat Transfer - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Slawomir Morel*, Jaroslaw Jasinski**, Tadeusz Zloto***, Piotr Stryjewski***
Czestochowa University of Technology
*Industrial Furnaces Division, e-mail: morel@wip.pcz.pl **Institute of Logistics and International Management ***Institute of Mechanical Technologies, e-mail: zlotot@o2.pl,

Summary. The experiment lead to establishing the influence of radiated surface development in heat exchangers on the values of heat flux transferred with water flowing through the exchangers placed in an electric furnace chamber. Thread cutting in the form of 0.5 mm and 0.8 mm-deep grooves on pipe heat exchangers of d = 45 mm and length 300 mm, resulted in significant increase in heat exchange surface and respectively, depending on groove depth, the increase on heat flux transferred by water by 2 and 1.5 times the values obtained in the case of smooth surface exchangers.
Key words:heat transfer, emissivity of metals, absorptivityof metals.



ROZWINIĘCIE OPROMIENIOWANEJ POWIERZCHNI WYMIENNIKA CIEPŁA - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Ustalono wpływ stanu rozwinięcia opromieniowanej powierzchni wymienników ciepła na wartości strumienia ciepła unoszonego z wodą przepływającą przez wymienniki umieszczone w komorze pieca elektrycznego. Nacięcie rowków o głębokości 0,5 i 0,8 mm na obwodzie rurowych wymienników ciepła o średnicy 45 mm i długości 300 mm spowodowało ponad dwukrotny wzrost powierzchni wymiany ciepła i odpowiednio w zależności od głębokości rowków około 2 i 1,5 krotny wzrost strumienia ciepła unoszonego z wodą względem wartości uzyskanych w wymiennikach o gładkich powierzchniach.
Słowa kluczowe: przepływ ciepła, emisja promieniowania przez metale, absorpcja promieniowania przez metale.



Testing of Modern Fuel Injection Pumps - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Tomasz Osipowicz
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin,
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, e-mail: tosipowicz@zut.edu.pl


Summary. This paper describes the methods for diagnosing and testing of modern Bosch CP4 fuel injection pump. The tests were conducted in a specialist laboratory dealing with diagnosing, testing and regeneration of fuel injection systems in combustion engines. During the tests, the test object was disassembled into components and then subjected to microscopic analysis. Major causes of the defects in this pump model are specified and presented.
Key words: compression-ignition engine, fuel injection pump, fuel injector, fuel.



BADANIE WSPÓŁCZESNYCH POMP WTRYSKOWYCH - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Artykuł opisuje sposoby diagnozowania i badania współczesnej pompy wtryskowej Bosch CP4. Badania zostały przeprowadzone w specjalistycznym laboratorium zajmującym się diagnozowaniem, badaniem i regeneracją układów wtryskowych w silnikach spalinowych. Podczas badań obiekt został zdemontowany na elementy składowe następnie poddany analizie mikroskopowej. Zostały wyszczególnione i przedstawione główne przyczyny awarii tego modelu pompy.
Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym, pompa wtryskowa, wtryskiwacz paliwa, paliwo.



Diagnosing Common Rail Fuel Injectors Using Fuel Micro-Doses - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Tomasz Osipowicz Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin, 17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, e-mail: tosipowicz@zut.edu.pl

Summary. This paper presents the methods for diagnosing modern fuel injectors. One of the methods for analysing fuel injector operation is its diagnostics using fuel micro-doses. Small fuel doses are produced at low fuel injection pressure and short fuel injection times. When fuel injector components have been damaged or seized, then a fuel injector loses its power. The first signs of its malfunction are the losses of fuel micro-doses.
Key words: compression-ignition engine, fuel injector, fuel for CI engine, fuel spray nozzle, fuel injector valve, fuel injection time, fuel injection pressure.



DIAGNOZOWANIE WTRYSKIWACZY UKŁADU COMMON RAIL ZA POMOCĽ MIKRODAWEK - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Artykuł opisuje sposoby diagnozowania współczesnych wtryskiwaczy paliwa. Jednym ze sposobów analizy pracy wtryskiwacza paliwa jest jego diagnoza za pomocą mikrodawek wtrysku. Małe dawki wytwarzane są przy niskich ciśnieniach i krótkich czasach wtrysku. Jeżeli elementy wtryskiwacza paliwa uległy uszkodzeniu, zatarciu wtedy wtryskiwacz traci moc. Pierwszymi objawami jego niedomagania są zaniki mikrodawek.
Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym, wtryskiwacz paliwa, paliwo do silnika ZS, rozpylacz paliwa, zawór wtryskiwacza, czas wtrysku, ciśnienie wtrysku.



Dynamics Model of a Vehicle with DC Motor - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Andrzej Stępniewski, Jerzy Grudziński, Monika Krzywicka, Anna Stankiewicz
University of Life Sciences in Lublin, Faculty of Production Engineering
e-mail: andrzej.stepniewski@up.lublin.pl; jerzy.grudzinski@up.lublin.pl; monika.gruszecka@up.lublin.pl; anna.stankiewicz@up.lublin.pl

Summary. The torque of passive forces was determined, dependent on aerodynamic drag, rolling resistance and slope of the ground. To determine the course of active (driving) forces torque as a function of angular velocity, Kirchhoff’s voltage equation was used for the armature circuit. Susceptibility and attenuation of motion transmission systems were taken into account. Kinematic motion parameters were obtained from a solution of equations of drive systems motion. To solve the equations, the Runge-Kutta method was used. The authors designed a simulation program, which allows for the determination of temporary displacement waveforms, velocity and acceleration of the vehicle as well as the consumption of electricity and mechanical work performed depending on the involved motion resistance and input voltage. Exemplary calculation has been provided. There are formulated conclusions and recommendations resulting from the performed simulation.
Key words: auto, dynamics, kinematics, DC motor, theoretical model.



MODEL DYNAMIKI POJAZDU Z SILNIKIEM ELEKTRYCZNYM PRĽDU STAŁEGO - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Wyznaczono wartość momentu sił biernych, zależnych od oporów powietrza, oporów tocznych i nachylenia terenu. Do wyznaczenia przebiegu momentu sił czynnych (napędowych) jako funkcji prędkości kątowej wykorzystano napięciowe równanie Kirchhoffa dla obwodu twornika. Uwzględniono podatność i tłumienie układów transmisji ruchu. Kinematyczne parametry ruchu otrzymano z rozwiązania równań ruchu układów napędowych. Do rozwiązania równań zastosowano metodę Rungego- -Kutty. Napisany został własny program symulacyjny, który umożliwia wyznaczenie czasowych przebiegów przemieszczenia, prędkości i przyspieszenia pojazdu oraz zużywanej energii elektrycznej i wykonanej pracy mechanicznej w zależności od uwzględnionych oporów ruchu i wartości napięcia zasilającego. Zamieszczono przykład obliczeniowy. Sformułowano wnioski i sugestie wynikające z przeprowadzonej symulacji.
Słowa kluczowe: pojazd, dynamika, kinematyka, silnik prądu stałego, model teoretyczny.



INVESTIGATION OF INFLUENCE OF FRICTIONAL MATERIAL'S CHARACTERISTICS OF BRAKE BLOCKS OF RAILWAY TRANSPORT ON THEIR FUNCTIONAL THERMAL STATE - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Mariusz Szymanek, Wojciech Tanaś, Jacek Piasecki, Aleksandra Prus,
Flaieh Hammed Kassar, Józef Kowalczuk, Norbert Leszczyński,
Adam Węgrzyn, Janusz Zarajczyk
Department of Machines Science, Department of Horticultural and Forest Machinery;
University of Life Sciences in Lublin,
20-612 Lublin, ul. Głęboka 28, Poland, e-mail: mariusz.szymanek@up.lublin.pl


Summary. The objective of this study was to perform a cross-- comparison between three various types of thresher units (beater, strip and disc-type) with regard to the grains separation rate and sieve analysis. Before threshing the sweet maize cobs were blanched in water and freezed in liquid nitrogen. The measurements were taken for variable threshing speed. The yield of kernels was determined upon the kernel threshing and the sieve analysis was performed afterwards. It was found out that the type of thresher unit and threshing speed have significant statistical effects on the tested parameters. The highest mean values of the parameters were achieved for the strip-type, and the lowest ones for the disc-type. A rise in the yield of maize kernels was observed as the working speed of the processing unit grew and in line with the share of the grain fraction on sieves with the largest hole-sizes.
Key words: sweet corn, threshing, sieve analyses, separation.



OCENA RODZAJU ZESPOŁU OMŁOTOWEGO W ASPEKCIE JAKOŚCI WYDZIELANEGO ZIARNA KUKURYDZY CUKROWEJ - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Celem pracy było ocena trzech różnych zespołów młócących (listwowy, cepowy, tarczowy) w aspekcie ilości i jakości oddzielanego ziarna od kolb kukurydzy cukrowej. Kolby kukurydzy cukrowej pozyskiwano do badań w fazie dojrzałości przetwórczej (mlecznej). W celu umożliwienia ich omłotu kolby kukurydzy cukrowej poddawano mrożeniu za pomocą ciekłego azotu. Na podstawie uzyskanych wyników oraz analizy wariancji stwierdzono, że rodzaj zespołu młócącego oraz prędkość kątowa zespołu roboczego wywiera istotny statystyczny wpływ na określane wielkości. Wraz ze wzrostem prędkości roboczej zespołu roboczego zaobserwowano wzrost stopnia omłotu kolb oraz udziału frakcji ziarna na sitach o największych rozmiarach otworów.
Key words: transmissions, gears, windage loss, churning loss, air-oil pocketing loss, gearbox efficiency, empirical models.



AN ALGORITHM OF SHARED INDUSTRIAL ROBOT CONTROL FOR FLEXIBLE MANUFACTURING SYSTEM - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Remigiusz Mruk, Piotr Piątkowski
Department of Production Management and Engineering, Warsaw University of Life Sciences – SGGW



Summary. The paper presents the designed biogas calculator. The parameters were analysed of substrates used in biogas production as well as the methodology of calculation of energy and heat that can be generated. Results of calculations obtained by the designed tool and the available calculators were compared. Differences in the results were discussed.
Key words: biogas, tank, converter, calculation of energy.



PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY BIOGAZOWEJ CZ. 1.: KALKULATOR BIOGAZU NARZĘDZIE UMOŻLIWIAJĽCE PRZEPROWADZENIE OBLICZEŃ ENERGETYCZNYCH BIOGAZOWNI - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Opisano zaprojektowany kalkulator biogazu. Przeanalizowano parametry substratów wykorzystywanych do produkcji biogazu oraz metodykę kalkulacji możliwej do pozyskania z nich energii elektrycznej i ciepła. Porównano wyniki kalkulacji uzyskane przez zaprojektowane narzędzie obliczeniowe z powszechnie dostępnymi kalkulatorami. Omówionoróżnice w uzyskanychwynikach.
Słowa kluczowe: biogaz, zbiornik,kalkulator, obliczenia energetyczne.



Design of Digester Biogas Tank Part 2: The Design Process of Digester Biogas Tank - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Piotr Piątkowski
Department of Production Management and Engineering, Warsaw University of Life Sciences – SGGW


Summary. The paper describes the design process of digester biogas tanks.The analysed issues include:the construction assumptions related to construction of the biogas tank shell, design of the roof, the thermal insulation, the selectionof inlet and outlet pipes used for the substrate transport.
Key words: biogas, calculation, project.



PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY BIOGAZOWEJ CZ. 2.: PROCES PROJEKTOWANIA KOMORY FERMENTACYJNEJ - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Opisano proces wyznaczania parametrów geometrycznych komór biogazowych. Przeanalizowano założenia konstrukcyjne odnoszące się do budowy płaszcza zbiornika biogazowego, rozwiązanie konstrukcji dachowej projektowanego zbiornika, izolację termiczną zbiornika oraz dobór przewodów doprowadzającego i odprowadzającego substrat wykorzystywany do produkcji biogazu.
Słowa kluczowe: biogaz, obliczenia, projekt.



THE ADAPTIVE CONTROL OF HIGHER EDUCATION PROCESS QUALITY OF A UNIVERSITY ON A "TEACHER - STUDENT" LEVEL - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Piotr Piątkowski
Department of Production Management and Engineering, Warsaw University of Life Sciences – SGGW


Summary. The paper presents the 3D design process of digester biogas tank using modern engineering software.The biogas tank shell, bottom of the tank and its roof were designed. The welded and bolted connections available in the library of program were used to join the construction elements.
Key words: project, digester biogas tank, 3d model.



PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY BIOGAZOWEJ CZ. 3.: MODEL 3D KOMORY FERMENTACYJNEJ - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. Opisano proces projektowania 3D komory biogazowej przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania inżynierskiego. Zaprojektowano płaszcz zbiornika biogazu, jego dno oraz kopułę dachu komory. Do połączenia elementów wykorzystano połączenia spawane oraz śrubowe dostępne w bibliotece programu.
Słowa kluczowe: projekt, zbiornik komory biogazowej, model 3d.



Design of Digester Biogas Tank Part 4: The Stress Analysis Of Digester Biogas Tank - pełny artykuł (full article) - plik PDF

Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Remigiusz Mruk, Piotr Piątkowski


Summary. This paper presents the application of Autodesk Inventor 2014 program for numerical simulation of stress distribution in a pressure vessel.The stress analysis was performed for a digester biogas tank. The distribution of loads and meshing were analyzed. The results of analysis were discussed.
Key words: biogas, stress analysis, finite element method.



PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY BIOGAZOWEJ CZ. 4.: ANALIZA STANU NAPRĘŻEŃ PIERŚCIENIA ZBIORNIKA BIOGAZU - pełny artykuł (full article) - plik PDF



Streszczenie. W pracy przedstawiono zastosowanie programu Autodesk Inventor 2014 do symulacji numerycznej rozkładu naprężeń w zbiorniku ciśnieniowym. Przeprowadzono analizę wytrzymałości pierścienia zbiornika biogazu. Przeanalizowano rozkład obciążeń w zbiorniku i sposób generowania siatki elementów skończonych. Omówiono uzyskane wyniki obliczeń.
Słowa kluczowe: biogaz, obliczenia wytrzymałościowe, metoda elementów skończonych










 
MOTROL - Motoryzacja i Energetyka Rolnictwa  
 
 Siedziba oddziału : Polska Akademia Nauk, Oddział w Lublinie
 Pałac Czartoryskich, Plac Litewski 2, e-mail: pan-ol@hektor.umcs.lublin.pl
webdesign emzab.pl