TEKA Komisji Motoryzacji i Energetyki Rolnictwa XV_1/2015.
Commission of Motorization and Power Industry in Agriculture
Strona redakcyjna - editorial page - plik PDF
Spis treści - plik PDF
Ella Mihajlovna Bodrova, Waldemar Izdebski, Vladimir Mihajlovich Sinielnikov,
Jacek Skudlarski, Stanisław Zając
Belarusian University of Agriculture and Technology, pr. Niezavisimosti 99, 220023 Minsk, Belarus
Department of Production Management, Technical University of Warsaw, Narbutta 85, 02-524 Warsaw
Department of Organization and Production Engineering, Warsaw University of Life Sciences SGGW,
Nowoursynowska 166, 02-787 Warsaw
State Higher Vocational School, Rynek 1, 38-400 Krosno
State and Perspectives of Milk Production in the Republic of Belarus
in Comparison with the Condition of the Polish Dairy
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. The aim of the publication was to assess the status
and prospects for milk production in Belarus against the prospects
in Poland. The data used in this study were sourced from
elaborations and statistical yearbooks of Polish and Belarus and
publications on the topics of milk production in Poland and Belarus.
Poland and Belarus are discernibly different in the structure
of milk production. In Poland, the main suppliers of milk to
processing establishments are private sector holding, while in
the Republic of Belarus, the main producers of milk are largescale
farms managed by the State. Milk production in Belarus in
recent years hovers around 6 million tones and is almost by half
lower than in Poland. The average annual milk yield of 1 cow in
2012 in Belarus was 4712 l, while in Poland it reached the level
of 4845 l. The participation of Belarus in world milk production
is 0.9%, while in the milk trade it reaches the level of 4-5%.
According to the plans of the Ministry of Agriculture of Belarus
for 2015, cow population in this country is to be increased to 1.6
million units, milk production to 10 million tons, while exports
to 5.5 million tons. The work also included publications useful
in this type of analysis.
Key words: Poland, Belarus, milk production.
OCENA STANU I PERSPEKTYW PRODUKCJI MLEKA
W BIAŁORUSI NA TLE KONDYCJI PRZEMYSŁU
MLECZNEGO W POLSCE
- - pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie: Celem publikacji była ocena stanu i perspektyw
produkcji mleka w Białorusi na tle perspektyw w Polsce. Źródłem
danych wykorzystywanych w niniejszej pracy były opracowania
roczniki i opracowania statystyczne Polski i Białorusi
oraz publikacje dotyczące zagadnień produkcji mleka w Polsce
i Białorusi. Pomiędzy Polską a Białorusią dostrzegalne są różnice
w strukturze produkcji mleka. W Polsce głównymi dostawcami
mleka do zakładów przetwórczych są gospodarstwa sektora
prywatnego, natomiast w Republice Białoruś główni producenci
mleka to wielkoobszarowe gospodarstwa zarządzane przez
Skarb Państwa. Produkcja mleka w Białorusi w ostatnich latach
oscyluje na poziomie 6 mln ton i jest prawie o połowę mniejsza
niż w Polsce. Średni roczny udój od 1 krowy w 2012 r. wynosił
w Białorusi 4712l, podczas gdy w Polsce osiągnął poziom 4845l.
Udział Białorusi w światowej produkcji mleka wynosi 0,9%,
zaś w handlu mlekiem osiąga poziom 4-5%. Zgodnie z planami
ministerstwa rolnictwa Białorusi do 2015 r. pogłowie krów w tym
kraju ma być zwiększone do 1,6 mln sztuk, produkcja mleka do
10 mln ton, zaś eksport do 5,5 mln ton. W pracy uwzględniono
także publikacje przydatne w tego typu analizach.
Słowa kluczowe: Polska, Białoruś, produkcja mleka.
Relationships Between Vehicle Traction Properties
and Fuel Consumption for Part Engine Loads
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Wawrzyniec Gołębiewski
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, tel.+48 91 449 40 45, e-mail: wawrzyniec.golebiewski@zut.edu.pl
Summary. This paper presents the effect of respective vehicle
traction properties (acceleration capacity, grade ascending
ability, ability to reach maximum speed) on its mileage fuel
consumption. These relationships were determined under part
engine load conditions for the vehicle speeds being reached in
more than one gear ratio. Experiments were carried out based
on engine standards according to which the points of the load
characteristics curve of engine torque and fuel consumption were
created by measurements.
It has been shown that vehicle fuel consumption increases
with an increase in its dynamic parameters.
Key words: mileage fuel consumption, passenger car, acceleration
capacity, grade ascending ability, maximum speed.
RELACJE POMIĘDZY WŁAŚCIWOŚCIAMI
TRAKCYJNYMI POJAZDU A ZUŻYCIEM PALIWA
DLA OBCIĽŻEŃ CZĘŚCIOWYCH SILNIKA
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Artykuł prezentuje wpływ poszczególnych właściwości
trakcyjnych (zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność
do pokonywania wzniesień, zdolność do osiągania prędkości
maksymalnej) na przebiegowe zużycie paliwa pojazdu. Relacje
te określono w warunkach obciążeń częściowych dla prędkości
samochodu osiąganych na więcej niż jednym przełożeniu skrzyni
biegów Eksperymenty zostały przeprowadzone na podstawie
norm silnikowych, według których przez pomiar utworzono
punkty charakterystyki obciążeniowej momentu obrotowego
silnika oraz zużycia paliwa.
Wykazano, że wraz ze wzrostem parametrów dynamicznych
pojazdu rośnie jego zużycie paliwa.
Słowa kluczowe: przebiegowe zużycie paliwa, samochód osobowy,
zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność do pokonywania
wzniesień, zdolność do osiągania prędkości maksymalnej.
Relationships Between Vehicle Traction Properties
and Fuel Consumption for Total Engine Load
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Wawrzyniec Gołębiewski, Tomasz Stoeck
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, tel.+48 91 449 40 45
e-mail: wawrzyniec.golebiewski@zut.edu.pl, tomasz.stoeck@zut.edu.pl
Summary. This paper presents the effect of respective vehicle
traction parameters (acceleration capacity, grade ascending ability)
on its mileage fuel consumption. These relationships were
determined under total engine load conditions for the vehicle
speeds being reached at more than one gear ratio.
It has been shown that the maximum values of vehicle dynamic
parameters are connected with maximum fuel consumption.
Key words: mileage fuel consumption, passenger car, acceleration
capacity, grade ascending ability.
RELACJE POMIĘDZY WŁAŚCIWOŚCIAMI
TRAKCYJNYMI POJAZDU A ZUŻYCIEM PALIWA
DLA CAŁKOWITEGO OBCIĽŻENIA SILNIKApełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Artykuł prezentuje wpływ poszczególnych parametrów
trakcyjnych (zdolność do przyspieszania pojazdu,
zdolność do pokonywania wzniesień) na przebiegowe zużycie
paliwa pojazdu. Relacje te określono w warunkach całkowitego
obciążenia silnika dla prędkości samochodu osiąganych na
więcej niż jednym przełożeniu skrzyni biegów. Wykazano, że
maksymalne wartości parametrów dynamicznych pojazdu wiążą
się z maksymalnym zużyciem paliwa.
Słowa kluczowe: przebiegowe zużycie paliwa, samochód osobowy,
zdolność do przyspieszania pojazdu, zdolność do pokonywania
wzniesień.
Application Evolutionary Methods
in the Location and Choice of Wind Farms
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Michalina Gryniewicz-Jaworska
Lublin University of Technology,
Faculty of Electrical Engineering and Computer Science, Institute of Computer Science
Nadbystrzycka 38A, 20-618 Lublin, email: michalina.gryniewicz.jaworska@vp.pl
Summary. In Poland, the production of electricity mainly uses
coal, brown coal and natural gas. Regular wear in above mention
raw materials is forcing us to look for other sources of energy.
One of them is wind power, which involves the construction
and installation of wind farms. The process of building a wind
farm is very complex and involves many scientific and technical
disciplines. One of the many stages of the construction of
the farm is the stage of the design and choice of location. The
paper presents the concept of selection of the wind farms using
evolutionary methods.
Key words: multi-criteria optimization algorithm VEGA, a wind
farm, renewable energy sources.
ZASTOSOWANIE METOD EWOLUCYJNYCH
W DOBORZE LOKALIZACJI FARM WIATROWYCH
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. W Polsce do produkcji energii elektrycznej wykorzystujemy
głównie węgiel kamienny, węgiel brunatny oraz gaz
ziemny. Systematyczne zużycie w/w surowców zmusza nas do
poszukiwania innych źródeł energii. Jednym z nich jest energetyka
wiatrowa, z którą wiąże się budowa i instalacja farm wiatrowych.
Proces budowy farmy wiatrowej jest bardzo skomplikowany i
obejmuje wiele dyscyplin naukowo-technicznych. Jednym z wielu
etapów budowy farmy jest etap jej projektowania oraz doboru
lokalizacji. W artykule zaprezentowano koncepcję doboru lokalizacji
farm wiatrowych z wykorzystaniem metod ewolucyjnych.
Słowa kluczowe: optymalizacja wielokryterialna, algorytm
VEGA, farma wiatrowa, odnawialne źródła energii.
Translucent Concrete as the Building Material of the 21St CenturyS
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Jacek Halbiniak, Paulina Sroka
Cathedral of the Building and Material Processing Technologies,
Czestochowa University of Technology, Faculty of Civil Engineering
ul. Akademicka 3, 42-201 Częstochowa, halbiniak@wp.pl
Summary. The article presents the research and consideration
effects in relation to translucent concrete being the material,
which gains recognition in the construction field. For research
purposes a compression resistance research was carried out
and concrete specimens containing plastic optical fibers were
made. There was characterized an plastic optical fiber influence
on the concrete resistance features and was presented concrete
exploitation up to now as well as exploitation possibilities in
the future.
Key words: translucent concrete, concrete modified by plastic
optical fibers, concrete transmitting the light.
BETON TRANSPARENTNY JAKO MATERIAŁ
BUDOWLANY XXI WIEKU
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Artykuł przedstawia efekty badań i rozważań
nad zdobywającym coraz szersze uznanie w dziedzinie budownictwa
materiałem, jakim jest beton transparentny. W celach
badawczych wykonano próbki z betonu zawierającego włókna
światłowodowe oraz przeprowadzono badanie wytrzymałości
na ściskanie. Określono wpływ światłowodów na cechy wytrzymałościowe
betonu. Przedstawiono dotychczasowe wykorzystanie
betonu transparentnego oraz możliwości jego zastosowania
w przyszłości.
Słowa kluczowe: beton transparentny, beton modyfikowany
włóknami światłowodowymi, beton przepuszczający promienie
świetlne.
Analysis of the Operation of CI Engine Fuelled with Crop-Based Fuels-
pełny artykuł (full article) - plik PDF
Sebastian Kowalek
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin,
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, email: skowalek@zut.edu.pl
Summary. This paper presents an analysis of the effect of cropbased
fuels (rapeseed oil, biodiesel) on the operating parameters
of compression-ignition engine in relation to diesel fuel.
Experimental tests were conducted on a Star 359 engine fuelled
with different fuel types at specific engine control parameters.
As a result of engine test bench testing, the speed characteristic
curves were made and then analysed.
Key words: internal combustion engine, rapeseed oil, biodiesel,
diesel fuel, speed characteristics.
ANALIZA PRACY SILNIKA ZS ZASILANEGO
PALIWAMI POCHODZENIA ROŚLINNEGO
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. W artykule przedstawiono analizę wpływu paliw pochodzenia
roślinnego (oleju rzepakowego, biodiesel) w odniesieniu
do oleju napędowego na parametry pracy silnika z zapłonem
samoczynnym. Badania eksperymentalne zostały przeprowadzone
na silniku Star 359 zasilanym różnymi rodzajami paliw, przy
określonych parametrach regulacyjnych silnika. W wyniku badań
hamownianych zostały wykonane charakterystyki prędkościowe,
które następnie poddano analizie.
Key words: silnik spalinowy, olej rzepakowy, biodiesel, olej
napędowy, charakterystyka prędkościowa.
The Effect of Selected Compression-Ignition Engine Operating Parameters
on the Emission of Toxic Exhaust Gas Components
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Sebastian Kowalek
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin,
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, email: skowalek@zut.edu.pl
Summary. This paper presents an analysis of the effect of two
selected engine operating parameters (fuel injection pressure and
fuel injection timing on the emission of toxic components in the
exhaust gas of compression-ignition engine. Experimental tests
were conducted on the Star 359 engine fuelled with biodiesel
at different fuel injection pressure values and at different fuel
injection timing values.
As a result of engine test bench testing, the characteristic
curves of toxic exhaust gas component emissions were made
and next analysed.
Key words: internal combustion engine, fuel injection pressure,
fuel injection timing, biodiesel.
WPŁYW WYBRANYCH PARAMETRÓW ROBOCZYCH
SILNIKA ZS NA EMISJĘ TOKSYCZNYCH
SKŁADNIKÓW SPALIN
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Summary. W artykule przedstawiono analizę wpływu dwóch wybranych
parametrów roboczych pracy silnika, (ciśnienie wtrysku
paliwa oraz kąt wyprzedzenia wtrysku) na emisję toksycznych
składników spalin silnika z zapłonem samoczynnym. Badania
eksperymentalne zostały przeprowadzone na silniku Star 359 zasilanym
biodiesel (B20), przy różnych wartościach ciśnienia wtrysku
paliwa oraz różnych wartościach kąta wyprzedzenia wtrysku.
W wyniku badań hamownianych zostały wykonane charakterystyki
emisji toksycznych składników spalin, które następnie
poddano analizie.
Key words: silnik spalinowy, ciśnienie wtrysku paliwa, kąt wyprzedzenia
wtrysku, biodiesel.
Gas Installations Requirements for Cars and Automobile Repair Shops
Offering LPG Services
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Kazimierz Lejda, Edyta Zielińska
Rzeszow University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering and Aeronautics,
Department of Combustion Engines and Transport
Summary. This paper presents classification and characteristics
of gas installations (LPG). It enumerates applicable requirements
related to the functioning of automobile repair shops that deal
with LPG installations. It also describes testing aimed at vehicle
adaptation to the gas supply system as well as technical examinations
of systems already in operation. Besides, it outlines repair
shop equipment, which is essential for offering such services in
workshops and for facilitating their works.
Key words: LPG gas installations, automobile repair shops,
supply systems.
WYMAGANIA ODNOŚNIE MONTAŻU INSTALACJI
LPG W SAMOCHODACH ORAZ ZAPLECZA
WARSZTATOWEGO PROWADZĽCEGO
TEGO RODZAJU USŁUGI
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. W artykule przedstawiono klasyfikację i charakterystykę
instalacji gazowych LPG. Wymieniono obowiązujące
wymagania dotyczące funkcjonowania warsztatów montujących
instalacje gazowe LPG. Opisano badania mające na celu przystosowanie
danego pojazdu do montażu gazowego układu zasilania
oraz badania techniczne zamontowanych już układów. Charakterystyce
poddano także wyposażenie niezbędne do realizowania
usług oferowanych w warsztacie oraz usprawniających jego pracę.
Słowa kluczowe: instalacje gazowe LPG, warsztaty samochodowe,
układy zasilania.
THE CHANGE IN PARAMETERS OF THE CONTENTS
OF A CAVITY APPEARING AFTER AN ELECTRICAL
DISCHARGE IN WATER DUE TO FORMATION
OF LONG-LIVING LUMINOUS OBJECTS WITHIN IT
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Pyotr Golubnichy
Natalia Matłok, Piotr Kuźniar, Rafał Pieniążek, Józef Gorzelany
Department of Food and Agriculture Production Engineering, Faculty of Biology and Agriculture,
University of Rzeszów, e-mail: natalia.matlok@onet.pl
Summary. Contents of monosaccharides and sucrose were determined
in fruit of selected varieties of grapevine growing in
conventional and organic farms in Podkarpacie, and the relevant
findings were compared. Specific sugars were identified
with high-performance liquid chromatography (HPLC) with
evaporative light scattering detector (ELSD). The findings have
shown a correlation between the contents of the simple sugars in
question and the method of grapevine cultivation. At harvest, fruit
of grapevine cultivated using organic methods had significantly
higher contents of sugars than fruit of grapevines cultivated
using conventional method. The mean content of all the sugars
in grapes collected from the organic and the conventional farm
was 10.075 g 100 g-1 of raw fruit and 7.168 g 100 g-1 of raw
fruit, respectively.
Key words: fruit of grapevine, high-performance liquid chromatography
(HPLC), glucose, fructose, sucrose.
PORÓWNANIE POZIOMÓW CUKRÓW PROSTYCH
I SACHAROZY W OWOCACH WYBRANYCH
ODMIAN WINOROŚLI UPRAWIANYCH
W EKOLOGICZNYCH I KONWENCJONALNYCH
GOSPODARSTWACH PODKARPACIA
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Zawartość cukrów prostych i sacharozy oznaczono
w owocach wybranych odmian winorośli uprawianych w gospodarstwach
konwencjonalnych i ekologicznych na Podkarpaciu,
a odpowiednie wyniki zostały porównane. Zidentyfikowano
specyficzne cukry za pomocą wysokosprawnej chromatografii
cieczowej (HPLC) z detektorem par rozpraszania światła (ELSD).
Wyniki wykazały korelację między zawartością cukrów prostych
przedmiotowych a metodą uprawy winorośli. W zbiorach owoców
winorośli uprawianych metodami ekologicznymi wykryto
znacznie wyższe zawartości cukrów niż w owocach winorośli
uprawianych metodą konwencjonalną. Średnia zawartość wszystkich
cukrów w winogronach zebranych w organicznym i konwencjonalnym
gospodarstwie wynosiła odpowiednio 10,075 g na
100 g surowych owoców i 7,168 g na 100 g surowych owoców.
Słowa kluczowe: owoc winorośli, wysokosprawna chromatografia
cieczowa (HPLC), glukoza, fruktoza, sacharoza.
IDENTIFICATION OF SIGNIFICANT FACTORS
THAT CHARACTERIZE THE ECONOMIC EFFICIENCY
OF INDUSTRIAL ENTERPRISES OF RAILWAY TRANSPORT
-pełny artykuł (full article) - plik PDF
Tatyana Guzhol
Slawomir Morel*, Jaroslaw Jasinski**, Tadeusz Zloto***, Piotr Stryjewski***
Czestochowa University of Technology
*Industrial Furnaces Division, e-mail: morel@wip.pcz.pl
**Institute of Logistics and International Management
***Institute of Mechanical Technologies, e-mail: zlotot@o2.pl,
Summary. Important types of environmental noxiousness
connected with carbon monoxide and toxic gases emission are
characterized in this paper. Presented methods allow to reduce
pollutants emission in the afterburning processes, especially
catalytic afterburning.
Results concern the catalytic effect of plasma sprayed ceramic
coatings on burning surfaces and ceramic blocks. The catalytic
afterburning processes are realized in tube furnaces, water
heaters and in a model chamber with ceramic blocks sprayed
with catalytic coatings placed in combustion gas ducts. Results
confirm the purposefulness of plasma sprayed catalytic coatings
application for afterburning processes.
Key words: catalytic sprayed coatings, NOx, fuel gasses, pollution
emission in the afterburning processes.
KATALITYCZNE ODDZIAŁYWANIE PLAZMOWO
NATRYSKIWANYCH POWŁOK NA ZWIĘKSZANIE
DOPALANIA PALIW GAZOWYCH
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. W pracy zawarto najważniejsze typy zanieczyszczeń
powiązanych z CO, NOx oraz innymi toksycznymi gazami.
Zaprezentowano również metody redukcji emisji zanieczyszczeń
w procesie spalania. Wyniki pomiarów w kolejnych etapach
badań wykazały celowość natryskiwania katalitycznych powłok
na powierzchnie ograniczające przestrzenie spalania oraz
umożliwiły dokonanie jakościowej oceny przydatności powłok
ceramicznych natryskanych plazmowo.
Słowa kluczowe: natryskiwanie katalitycznych powłok, NOx,
paliwa gazowe, zanieczyszczenia w procesie spalania.
The Influence of a Radiated Heat Exchanger Surface on Heat Transfer
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Slawomir Morel*, Jaroslaw Jasinski**, Tadeusz Zloto***, Piotr Stryjewski***
Czestochowa University of Technology
*Industrial Furnaces Division, e-mail: morel@wip.pcz.pl
**Institute of Logistics and International Management
***Institute of Mechanical Technologies, e-mail: zlotot@o2.pl,
Summary. The experiment lead to establishing the influence of
radiated surface development in heat exchangers on the values of
heat flux transferred with water flowing through the exchangers
placed in an electric furnace chamber. Thread cutting in the form
of 0.5 mm and 0.8 mm-deep grooves on pipe heat exchangers of
d = 45 mm and length 300 mm, resulted in significant increase
in heat exchange surface and respectively, depending on groove
depth, the increase on heat flux transferred by water by 2 and
1.5 times the values obtained in the case of smooth surface exchangers.
Key words:heat transfer, emissivity of metals, absorptivityof
metals.
ROZWINIĘCIE OPROMIENIOWANEJ POWIERZCHNI
WYMIENNIKA CIEPŁA
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Ustalono wpływ stanu rozwinięcia opromieniowanej
powierzchni wymienników ciepła na wartości strumienia
ciepła unoszonego z wodą przepływającą przez wymienniki
umieszczone w komorze pieca elektrycznego. Nacięcie rowków
o głębokości 0,5 i 0,8 mm na obwodzie rurowych wymienników
ciepła o średnicy 45 mm i długości 300 mm spowodowało ponad
dwukrotny wzrost powierzchni wymiany ciepła i odpowiednio
w zależności od głębokości rowków około 2 i 1,5 krotny wzrost
strumienia ciepła unoszonego z wodą względem wartości uzyskanych
w wymiennikach o gładkich powierzchniach.
Słowa kluczowe: przepływ ciepła, emisja promieniowania przez
metale, absorpcja promieniowania przez metale.
Testing of Modern Fuel Injection Pumps
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Tomasz Osipowicz
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin,
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, e-mail: tosipowicz@zut.edu.pl
Summary. This paper describes the methods for diagnosing and
testing of modern Bosch CP4 fuel injection pump. The tests were
conducted in a specialist laboratory dealing with diagnosing,
testing and regeneration of fuel injection systems in combustion
engines. During the tests, the test object was disassembled
into components and then subjected to microscopic analysis.
Major causes of the defects in this pump model are specified
and presented.
Key words: compression-ignition engine, fuel injection pump,
fuel injector, fuel.
BADANIE WSPÓŁCZESNYCH POMP
WTRYSKOWYCH
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Artykuł opisuje sposoby diagnozowania i badania
współczesnej pompy wtryskowej Bosch CP4. Badania zostały
przeprowadzone w specjalistycznym laboratorium zajmującym
się diagnozowaniem, badaniem i regeneracją układów wtryskowych
w silnikach spalinowych. Podczas badań obiekt został
zdemontowany na elementy składowe następnie poddany analizie
mikroskopowej. Zostały wyszczególnione i przedstawione
główne przyczyny awarii tego modelu pompy.
Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym, pompa wtryskowa,
wtryskiwacz paliwa, paliwo.
Diagnosing Common Rail Fuel Injectors Using Fuel Micro-Doses
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Tomasz Osipowicz
Department of Automotive Vehicles Operation, West Pomeranian University of Technology in Szczecin,
17 Piastów Ave., 70-310 Szczecin, Poland, e-mail: tosipowicz@zut.edu.pl
Summary. This paper presents the methods for diagnosing
modern fuel injectors. One of the methods for analysing fuel
injector operation is its diagnostics using fuel micro-doses.
Small fuel doses are produced at low fuel injection pressure
and short fuel injection times. When fuel injector components
have been damaged or seized, then a fuel injector loses its
power. The first signs of its malfunction are the losses of fuel
micro-doses.
Key words: compression-ignition engine, fuel injector, fuel for
CI engine, fuel spray nozzle, fuel injector valve, fuel injection
time, fuel injection pressure.
DIAGNOZOWANIE WTRYSKIWACZY UKŁADU
COMMON RAIL ZA POMOCĽ MIKRODAWEK
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Artykuł opisuje sposoby diagnozowania współczesnych
wtryskiwaczy paliwa. Jednym ze sposobów analizy pracy
wtryskiwacza paliwa jest jego diagnoza za pomocą mikrodawek
wtrysku. Małe dawki wytwarzane są przy niskich ciśnieniach
i krótkich czasach wtrysku. Jeżeli elementy wtryskiwacza paliwa
uległy uszkodzeniu, zatarciu wtedy wtryskiwacz traci moc.
Pierwszymi objawami jego niedomagania są zaniki mikrodawek.
Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym, wtryskiwacz
paliwa, paliwo do silnika ZS, rozpylacz paliwa, zawór wtryskiwacza,
czas wtrysku, ciśnienie wtrysku.
Dynamics Model of a Vehicle with DC Motor
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Andrzej Stępniewski, Jerzy Grudziński, Monika Krzywicka, Anna Stankiewicz
University of Life Sciences in Lublin, Faculty of Production Engineering
e-mail: andrzej.stepniewski@up.lublin.pl; jerzy.grudzinski@up.lublin.pl;
monika.gruszecka@up.lublin.pl; anna.stankiewicz@up.lublin.pl
Summary. The torque of passive forces was determined, dependent
on aerodynamic drag, rolling resistance and slope of the
ground. To determine the course of active (driving) forces torque
as a function of angular velocity, Kirchhoffs voltage equation
was used for the armature circuit. Susceptibility and attenuation
of motion transmission systems were taken into account.
Kinematic motion parameters were obtained from a solution of
equations of drive systems motion. To solve the equations, the
Runge-Kutta method was used. The authors designed a simulation
program, which allows for the determination of temporary
displacement waveforms, velocity and acceleration of the vehicle
as well as the consumption of electricity and mechanical work
performed depending on the involved motion resistance and
input voltage.
Exemplary calculation has been provided. There are formulated
conclusions and recommendations resulting from the
performed simulation.
Key words: auto, dynamics, kinematics, DC motor, theoretical
model.
MODEL DYNAMIKI POJAZDU Z SILNIKIEM
ELEKTRYCZNYM PRĽDU STAŁEGO
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Wyznaczono wartość momentu sił biernych, zależnych
od oporów powietrza, oporów tocznych i nachylenia terenu.
Do wyznaczenia przebiegu momentu sił czynnych (napędowych)
jako funkcji prędkości kątowej wykorzystano napięciowe równanie
Kirchhoffa dla obwodu twornika. Uwzględniono podatność
i tłumienie układów transmisji ruchu. Kinematyczne parametry
ruchu otrzymano z rozwiązania równań ruchu układów napędowych.
Do rozwiązania równań zastosowano metodę Rungego-
-Kutty. Napisany został własny program symulacyjny, który
umożliwia wyznaczenie czasowych przebiegów przemieszczenia,
prędkości i przyspieszenia pojazdu oraz zużywanej energii
elektrycznej i wykonanej pracy mechanicznej w zależności od
uwzględnionych oporów ruchu i wartości napięcia zasilającego.
Zamieszczono przykład obliczeniowy. Sformułowano wnioski
i sugestie wynikające z przeprowadzonej symulacji.
Słowa kluczowe: pojazd, dynamika, kinematyka, silnik prądu
stałego, model teoretyczny.
INVESTIGATION OF INFLUENCE OF FRICTIONAL MATERIAL'S CHARACTERISTICS OF BRAKE BLOCKS OF RAILWAY TRANSPORT ON THEIR FUNCTIONAL THERMAL STATE
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Mariusz Szymanek, Wojciech Tanaś, Jacek Piasecki, Aleksandra Prus,
Flaieh Hammed Kassar, Józef Kowalczuk, Norbert Leszczyński,
Adam Węgrzyn, Janusz Zarajczyk
Department of Machines Science, Department of Horticultural and Forest Machinery;
University of Life Sciences in Lublin,
20-612 Lublin, ul. Głęboka 28, Poland, e-mail: mariusz.szymanek@up.lublin.pl
Summary. The objective of this study was to perform a cross--
comparison between three various types of thresher units (beater,
strip and disc-type) with regard to the grains separation rate
and sieve analysis. Before threshing the sweet maize cobs were
blanched in water and freezed in liquid nitrogen. The measurements
were taken for variable threshing speed. The yield of
kernels was determined upon the kernel threshing and the sieve
analysis was performed afterwards. It was found out that the type
of thresher unit and threshing speed have significant statistical
effects on the tested parameters. The highest mean values of
the parameters were achieved for the strip-type, and the lowest
ones for the disc-type. A rise in the yield of maize kernels was
observed as the working speed of the processing unit grew and
in line with the share of the grain fraction on sieves with the
largest hole-sizes.
Key words: sweet corn, threshing, sieve analyses, separation.
OCENA RODZAJU ZESPOŁU OMŁOTOWEGO
W ASPEKCIE JAKOŚCI WYDZIELANEGO ZIARNA
KUKURYDZY CUKROWEJ
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Celem pracy było ocena trzech różnych zespołów
młócących (listwowy, cepowy, tarczowy) w aspekcie ilości i jakości
oddzielanego ziarna od kolb kukurydzy cukrowej. Kolby
kukurydzy cukrowej pozyskiwano do badań w fazie dojrzałości
przetwórczej (mlecznej). W celu umożliwienia ich omłotu kolby
kukurydzy cukrowej poddawano mrożeniu za pomocą ciekłego
azotu. Na podstawie uzyskanych wyników oraz analizy wariancji
stwierdzono, że rodzaj zespołu młócącego oraz prędkość
kątowa zespołu roboczego wywiera istotny statystyczny wpływ
na określane wielkości. Wraz ze wzrostem prędkości roboczej
zespołu roboczego zaobserwowano wzrost stopnia omłotu kolb
oraz udziału frakcji ziarna na sitach o największych rozmiarach
otworów.
Key words: transmissions, gears, windage loss, churning loss, air-oil pocketing loss, gearbox efficiency, empirical models.
AN ALGORITHM OF SHARED INDUSTRIAL ROBOT CONTROL FOR FLEXIBLE MANUFACTURING SYSTEM
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Remigiusz Mruk, Piotr Piątkowski
Department of Production Management and Engineering, Warsaw University of Life Sciences SGGW
Summary. The paper presents the designed biogas calculator.
The parameters were analysed of substrates used in biogas production
as well as the methodology of calculation of energy and
heat that can be generated. Results of calculations obtained by
the designed tool and the available calculators were compared.
Differences in the results were discussed.
Key words: biogas, tank, converter, calculation of energy.
PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY BIOGAZOWEJ
CZ. 1.: KALKULATOR BIOGAZU NARZĘDZIE
UMOŻLIWIAJĽCE PRZEPROWADZENIE OBLICZEŃ
ENERGETYCZNYCH BIOGAZOWNI
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Opisano zaprojektowany kalkulator biogazu.
Przeanalizowano parametry substratów wykorzystywanych do
produkcji biogazu oraz metodykę kalkulacji możliwej do pozyskania
z nich energii elektrycznej i ciepła. Porównano wyniki
kalkulacji uzyskane przez zaprojektowane narzędzie obliczeniowe
z powszechnie dostępnymi kalkulatorami. Omówionoróżnice
w uzyskanychwynikach.
Słowa kluczowe: biogaz, zbiornik,kalkulator, obliczenia energetyczne.
Design of Digester Biogas Tank
Part 2: The Design Process of Digester Biogas Tank
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Piotr Piątkowski
Department of Production Management and Engineering, Warsaw University of Life Sciences SGGW
Summary. The paper describes the design process of digester
biogas tanks.The analysed issues include:the construction assumptions
related to construction of the biogas tank shell, design
of the roof, the thermal insulation, the selectionof inlet and outlet
pipes used for the substrate transport.
Key words: biogas, calculation, project.
PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY
BIOGAZOWEJ
CZ. 2.: PROCES PROJEKTOWANIA KOMORY
FERMENTACYJNEJ
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Opisano proces wyznaczania parametrów geometrycznych
komór biogazowych. Przeanalizowano założenia
konstrukcyjne odnoszące się do budowy płaszcza zbiornika biogazowego,
rozwiązanie konstrukcji dachowej projektowanego
zbiornika, izolację termiczną zbiornika oraz dobór przewodów
doprowadzającego i odprowadzającego substrat wykorzystywany
do produkcji biogazu.
Słowa kluczowe: biogaz, obliczenia, projekt.
THE ADAPTIVE CONTROL OF HIGHER EDUCATION
PROCESS QUALITY OF A UNIVERSITY
ON A "TEACHER - STUDENT" LEVEL
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Piotr Piątkowski
Department of Production Management and Engineering, Warsaw University of Life Sciences SGGW
Summary. The paper presents the 3D design process of digester
biogas tank using modern engineering software.The biogas tank
shell, bottom of the tank and its roof were designed. The welded
and bolted connections available in the library of program were
used to join the construction elements.
Key words: project, digester biogas tank, 3d model.
PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY
BIOGAZOWEJ
CZ. 3.: MODEL 3D KOMORY FERMENTACYJNEJ
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. Opisano proces projektowania 3D komory biogazowej
przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania inżynierskiego.
Zaprojektowano płaszcz zbiornika biogazu, jego dno oraz
kopułę dachu komory. Do połączenia elementów wykorzystano
połączenia spawane oraz śrubowe dostępne w bibliotece programu.
Słowa kluczowe: projekt, zbiornik komory biogazowej, model 3d.
Design of Digester Biogas Tank
Part 4: The Stress Analysis Of Digester Biogas Tank
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Karol Tucki, Marek Klimkiewicz, Remigiusz Mruk, Piotr Piątkowski
Summary. This paper presents the application of Autodesk Inventor
2014 program for numerical simulation of stress distribution
in a pressure vessel.The stress analysis was performed for
a digester biogas tank. The distribution of loads and meshing
were analyzed. The results of analysis were discussed.
Key words: biogas, stress analysis, finite element method.
PROJEKTOWANIE ZBIORNIKA KOMORY
BIOGAZOWEJ
CZ. 4.: ANALIZA STANU NAPRĘŻEŃ PIERŚCIENIA
ZBIORNIKA BIOGAZU
- pełny artykuł (full article) - plik PDF
Streszczenie. W pracy przedstawiono zastosowanie programu
Autodesk Inventor 2014 do symulacji numerycznej rozkładu
naprężeń w zbiorniku ciśnieniowym. Przeprowadzono analizę
wytrzymałości pierścienia zbiornika biogazu. Przeanalizowano
rozkład obciążeń w zbiorniku i sposób generowania
siatki elementów skończonych. Omówiono uzyskane wyniki
obliczeń.
Słowa kluczowe: biogaz, obliczenia wytrzymałościowe, metoda
elementów skończonych

|